Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bolagsskatten sänks till 22% 2013

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-09-14, 09:05 #31
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Citat:
Ursprungligen postat av Titusbramble Visa inlägg
Dum fråga, men gäller denna sänkning även Enkilda firmor?
Ingen fråga är dum :-) Enskilda firmor betalar dock inte bolagsskatt, de verksamheterna beskattas istället i ägarens ordinarie deklaration.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-14, 09:48 #32
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
patrikweb,

På ett mer personligt plan och sannerligen utanför ämnet (förlåt):

Så länge det går bra för oss utlandssvenskars rörelser är det förstås simpelt att gnälla över svensk skattepolitik och mena att vi minsann inte belastar det svenska systemet ett dyft. Men med handen på hjärtat, alla företag är inte lönsamma i evigheter. För många av oss kan det komma en dag då det helt enkelt skiter sig. Vi som då bor i lågskatteländer får då uppenbara problem. (såvida vi inte lyckats spara ihop en rejäl privat buffert, vilket även jag har försökt och försöker), för någon fri kvalificerad sjukvård lär vi knappast få, staten lär knappast gå in och betala vår hyra och våra barns skolgång kan bli lidande (lite beroende på vilket land man bor i givetvis, här i Thailand är det DYRT med bra utbildning).

Det är då många "av oss" återvänder till Sverige med svansen mellan benen och vill ha del av de "förmåner vi som svenskar har rätt till", givetvis bekostade av höga svenska skattesatser.

Nu tillbaka till ämnet, jag ville bara försöka nyansera myten om utlands-företagar-svensken lite, sett ur ett individperspektiv.

Jag håller inte med dig alls där, självklart kommer några säkerligen åka tillbaka till Sverige.

Det finns exempelvis privata sjukvårdsförsäkringar, man får vara rätt dum om man inte ens har ett sparande som räcker för betala den. Samt man bör ha ett eget sparande så klart.

Sverige är ett helt trasigt land med, kolla efter denna:



Äger du din bostad utomlands har du nästan 0 i levnadskostnader, ska vi kolla Bulgarien exempelvis. Jag håller på köpa massa mark och skog där, men du kan få mark med hus för 3000-6000EUR.

Visst är det rätt förfallet hus då, men ser man på en medelinkomst på 250EUR per månad i Bulgarien så blir kostnad för renovera upp väldigt liten.

Sverige är ett av dom sämsta länder man kan bo i om man vill klara sig själv, bra investeringar i rätt land utomlands ger dig nästan 0 kostnad för att leva där.

Så handlar om ta eget ansvar, slösar man upp alla pengar på sprit och horor så får man skylla sig själv.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-14, 11:14 #33
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av MrBob Visa inlägg
Hallå, hallå alla skriv- och läskunniga!!

http://regeringen.se/sb/d/15679/a/198976

Vänligen ta del av originaltexten som finns på den sju sidor lättlästa PDF filen.
Det är den texten all mediarapportering relaterar från.
Där finns både spännande fakta samt några intressanta grafer som definitivt skulle tillföra denna diskussionen ett mervärde!! :-)

Var så god!!
Bra faktaunderlag, detta regeringens PM av den 2012-09-13 på 7 mycket intressanta sidor rekommenderas.

De vill ju införa investeringsbidrag så man fär öra skatteavdrag upp till 1,3 MSEK samt att bolagen får ta emot upp till 20 MSEK per år på detta sätt. Det är kanske lite väl mycket för att kalla det för att stärka småföretag för det är inte småföretag i mina ögon utan medelstora.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-14, 11:33 #34
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Sverige är ett helt trasigt land med, kolla efter denna:
Men vad menar du att den grafiken säger? Skulle Sverige vara ett dåligt land för att man måste låna pengar för att köpa ett hus? I Sverige sätter den fria markanden huspriserna och att det bör vara så håller i princip alla sansade människor med om. Detta betyder att om folk skulle få mer pengar i plånboken så skulle huspriserna alltså gå upp, men det skulle knappast påverka belåningsgraden. Belåningsgraden påverkas av helt andra saker, t.ex. att bankerna sätter begränsningar.

Du verkar vara en typisk människa som bidrar mer till skattesystemet än du får tillbaka. Vad du inte tycks förstå är att alla människor inte har samma situation som du. Den typiska målgruppen för en villa är en familj, och många familjer får mer tillbaka av skattesystemet än de betalar in - ergo skulle det eventuellt kunna leda till högre belåningsgrad med mindre gemensam välfärd eftersom familjer skulle ha mindre pengar att amortera för.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-14, 12:15 #35
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Du verkar vara en typisk människa som bidrar mer till skattesystemet än du får tillbaka. Vad du inte tycks förstå är att alla människor inte har samma situation som du. Den typiska målgruppen för en villa är en familj, och många familjer får mer tillbaka av skattesystemet än de betalar in - ergo skulle det eventuellt kunna leda till högre belåningsgrad med mindre gemensam välfärd eftersom familjer skulle ha mindre pengar att amortera för.
Han förstår det mycket väl men är de så pass korkade så får de skylla sig själva. Patrik är definitionen av egoism helt enkelt, det tror jag de flesta här redan är medvetna om Det har han naturligtvis all rätten i världen att vara men det är ju få som håller med honom.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-09-14 klockan 12:37
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-14, 13:21 #36
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Han förstår det mycket väl men är de så pass korkade så får de skylla sig själva. Patrik är definitionen av egoism helt enkelt, det tror jag de flesta här redan är medvetna om Det har han naturligtvis all rätten i världen att vara men det är ju få som håller med honom.
Svenskar är bara överbelånade, enda dom äger är skulder mer eller mindre.

Svenskar är bara slavar utan frihet om man ska gå efter alla lagar som faktiskt finns, du kan inte leva fritt utan tvångsbeskattas för det.

Sedan att största delen av befolkningen vill vara parasiter att låta höginkomsttagare betala massa pengar för dom ska få allt subventionerat.

Ser man till andra länder, där man faktiskt äger sin mark och hus så är du i grunden rätt fri. Inte bli straffbeskattad för el, bensin och allt sådant.

Äger du hus o mark, så kan du leva utan inkomster nästan. Du kan ju faktiskt odla basföda.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-14, 16:52 #37
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Sedan att största delen av befolkningen vill vara parasiter att låta höginkomsttagare betala massa pengar för dom ska få allt subventionerat.
Visst, mycket vill alltid ha mer, men de flesta människor jag träffar på eller möter skulle inte klara sig utan ett jobb. Det är en stor bit av det sociala, det är en del av de flestas identitet och ärligt talat, vad skulle de flesta göra om de fick 9 timmar mer ledig tid om dan?

Det finns självklart folk som vill leva på andra, jag tyckte själv det verkade bra när jag var 16-17. Sen växte jag upp och insåg hur värdelöst ett sånt liv kändes och skaffade ett jobb, något jag inte ångrar.

Jag kan dock köpa en högt räknad siffra på att vi har 10% av befolkningen som gärna tror att de vill sitta och rulla tummarna hela dan. Jag tror dock att 90% av dem kommer skaffa nån sysselsättning om de får chansen till slut.
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-14, 17:11 #38
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasS Visa inlägg
Visst, mycket vill alltid ha mer, men de flesta människor jag träffar på eller möter skulle inte klara sig utan ett jobb. Det är en stor bit av det sociala, det är en del av de flestas identitet och ärligt talat, vad skulle de flesta göra om de fick 9 timmar mer ledig tid om dan?

Det finns självklart folk som vill leva på andra, jag tyckte själv det verkade bra när jag var 16-17. Sen växte jag upp och insåg hur värdelöst ett sånt liv kändes och skaffade ett jobb, något jag inte ångrar.

Jag kan dock köpa en högt räknad siffra på att vi har 10% av befolkningen som gärna tror att de vill sitta och rulla tummarna hela dan. Jag tror dock att 90% av dem kommer skaffa nån sysselsättning om de får chansen till slut.
Det går inte leva ett fritt liv utan jobb i Sverige om man inte har pengar, om man då räknar bort bidrag. För staten låter dig inte vara fri.

Jag jobbar väl runt 1-2h effektiv tid varje dag max, men finns ju andra saker man kan göra som inte är jobb.

Men handlade ju inte mycket om ha jobb eller inte, subventionerat är ju massa saker. Du betalar ju inte ens korrekt pris för kollektivtrafiken eller massa andra saker.

Låt folk betala fullpris och sänk skatt. Så kan man välja vad man vill ha eller inte ha.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-14, 17:48 #39
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Frihet i mina ögon är mer än frihet att kunna köpa och äga så mycket tillgångar som möjligt, i slutänden är det inte den som har mest när den dör som vinner. Frihet är även att kunna växa upp och ha rimliga möjligheter att nå framgång (ekonomisk och annan) oavsett vem ens föräldrar är. Att kunna gå ut i en skog och veta att den är omfattad av en allemansrätt. Att ha politisk stabilitet, låg korruption och skydd när saker skiter sig (för det gör de för de flesta någon gång, på något plan, man kan tex ramla ner på spåret och bli rånad . Dessa saker är viktiga för att ha möjligheten att blomstra som individ, på alla vis. En ren marknadsekonomisk stat fungerar precis lika illa som en rent planekonomisk motsvarighet.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-14, 17:52 #40
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Citat:
Ursprungligen postat av Björn Visa inlägg
Frihet i mina ögon är mer än frihet att kunna köpa och äga så mycket tillgångar som möjligt, i slutänden är det inte den som har mest när den dör som vinner. Frihet är även att kunna växa upp och ha rimliga möjligheter att nå framgång (ekonomisk och annan) oavsett vem ens föräldrar är. Att kunna gå ut i en skog och veta att den är omfattad av en allemansrätt. Att ha politisk stabilitet, låg korruption och skydd när saker skiter sig (för det gör de för de flesta någon gång, på något plan, man kan tex ramla ner på spåret och bli rånad . Dessa saker är viktiga för att ha möjligheten att blomstra som individ, på alla vis. En ren marknadsekonomisk stat fungerar precis lika illa som en rent planekonomisk motsvarighet.
Det skålar vi för
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017