Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Problem med djuplänkning

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-08-13, 08:28 #11
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Istället för "somebody" vore det snyggt om du kunde få in stjälande sajtens namn. Kanske går genom att bygga bilden dynamiskt
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-13, 09:18 #12
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 571
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 571
Inte så konstigt att jag inte såg "sombody"-bilden först. Fick lov att stänga av Norton Internet Security först!
Micke04 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-13, 10:07 #13
PKazes avatar
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 287
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem
PKazes avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 287
Citat:
Originally posted by Micke04@Aug 13 2005, 09:18
Fick lov att stänga av Norton Internet Security först
Vet du hur NIS fungerar, skickar den en tom HTTP_REFERER, eller innehåller den en massa XXX (har sett att det kommer sådana i min log ibland)?

Om det är det senare fallet måste man nog lägga till så att det också blir en godkänd referer, annars kommer besökare som har NIS installerat inte att kunna se några bilder på siten.
PKaze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-13, 12:13 #14
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Citat:
Ursprungligen postat av PKaze
Citat:
Ursprungligen postat av Micke04
Fick lov att stänga av Norton Internet Security först
Vet du hur NIS fungerar, skickar den en tom HTTP_REFERER, eller innehåller den en massa XXX (har sett att det kommer sådana i min log ibland)?
Om det är det senare fallet måste man nog lägga till så att det också blir en godkänd referer, annars kommer besökare som har NIS installerat inte att kunna se några bilder på siten.
Mm, jag har också enorma problem med direktlänkning (kunde vara tusentals nedladdningar i minuten - en period kraschade det t.o.m. servern ett antal gånger per dag). Jag testade med .htaccess, men fick just det problemet som PKaze nämner här, trots att jag använde en kod (som jag förresten fick här på WN) som skulle göra så att de som inte skickar någon referer kan se bilderna.

Jag har provat mängder med olika koder, men har inte lyckats lösa det. I nuläget döper jag helt enkelt om hemsidemappen då och då, men det är inte särskilt bra ur sökmotorsynpunkt, så jag vill också gärna hitta en annan lösning.
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-13, 12:23 #15
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Citat:
Originally posted by PKaze@Aug 13 2005, 10:07
Vet du hur NIS fungerar, skickar den en tom HTTP_REFERER, eller innehåller den en massa XXX (har sett att det kommer sådana i min log ibland)?
Förekommer både och. De med en massa x har jag sett anta formen "xxxx:xxxxxxxxxxxxxxxxxx" (hur många x det är vet jag dock inte). Har även sett varianter som "Referer blocked by <brandväggens namn>"
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-13, 12:33 #16
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Ursprungligen postat av Helena
Citat:
Originally posted by -PKaze@Aug 13 2005, 10:07
Citat:
Ursprungligen postat av Micke04
Fick lov att stänga av Norton Internet Security först
Vet du hur NIS fungerar, skickar den en tom HTTP_REFERER, eller innehåller den en massa XXX (har sett att det kommer sådana i min log ibland)?
Om det är det senare fallet måste man nog lägga till så att det också blir en godkänd referer, annars kommer besökare som har NIS installerat inte att kunna se några bilder på siten.

Mm, jag har också enorma problem med direktlänkning (kunde vara tusentals nedladdningar i minuten - en period kraschade det t.o.m. servern ett antal gånger per dag). Jag testade med .htaccess, men fick just det problemet som PKaze nämner här, trots att jag använde en kod (som jag förresten fick här på WN) som skulle göra så att de som inte skickar någon referer kan se bilderna.
Jag har provat mängder med olika koder, men har inte lyckats lösa det. I nuläget döper jag helt enkelt om hemsidemappen då och då, men det är inte särskilt bra ur sökmotorsynpunkt, så jag vill också gärna hitta en annan lösning.
Det smidigaste sättet, så man slipper problem med referrals och liknande borde vara att låta ett php-script visa bilden för dig. Då kan du åstadkomma samma effekt som att byta namn på hemside-mappen automatiskt, bara det att det sker varje minut eller liknande. Jag använder ett egenskrivet script för det på väderlek.se till sverigekartan och det fungerar mycket bra.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-13, 15:51 #17
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Citat:
Originally posted by Marcus@Aug 13 2005, 12:33
Det smidigaste sättet, så man slipper problem med referrals och liknande borde vara att låta ett php-script visa bilden för dig. Då kan du åstadkomma samma effekt som att byta namn på hemside-mappen automatiskt, bara det att det sker varje minut eller liknande. Jag använder ett egenskrivet script för det på väderlek.se till sverigekartan och det fungerar mycket bra.
Det låter intressant! Men är inte det krävande för servern? Jag har så väldigt många bilder (det är ju en grafiksida), så jag är lite tveksam till om det skulle funka för mig.
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-13, 16:16 #18
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
Jag kör alla screenshots och boxshots på webhallen.com genom ett php-script och det är en hel del bilder och hits. Standard är att jag inte blockar någon eftersom jag även taggat bilderna så det blir samtidigt lite reklam om någon hotlänkar bilder. Däremot om jag märker att sen sida drar alldeles för mycket trafik för mig så lägger jag in deras domännamn så att just den referrern blockas. Det blir ju lite mer jobb med samtidigt blockar jag bara de som jag inte vill ska hotlänka.
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-13, 16:49 #19
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Ursprungligen postat av Helena
Citat:
Ursprungligen postat av Marcus
Det smidigaste sättet, så man slipper problem med referrals och liknande borde vara att låta ett php-script visa bilden för dig. Då kan du åstadkomma samma effekt som att byta namn på hemside-mappen automatiskt, bara det att det sker varje minut eller liknande. Jag använder ett egenskrivet script för det på väderlek.se till sverigekartan och det fungerar mycket bra.
Det låter intressant Men är inte det krävande för servern? Jag har så väldigt många bilder (det är ju en grafiksida), så jag är lite tveksam till om det skulle funka för mig.
Nja, överdrivet krävande borde det inte behöva vara egentligen. Är väl främst om du har otroliga mängder besökare så kan det ju vara ett problem att köra "dynamiska sidor" med t.ex. php överhuvudtaget?
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-13, 17:15 #20
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Citat:
Originally posted by Marcus@Aug 13 2005, 16:49
Nja, överdrivet krävande borde det inte behöva vara egentligen. Är väl främst om du har otroliga mängder besökare så kan det ju vara ett problem att köra dynamiska sidor med t.ex. php överhuvudtaget?
Ja, det kan ju vara värt att testa! Jag kan börja med några få bilder och se hur det går.

Sajten har mellan 7000 och 9000 besökare per dag. I nuläget använder jag bara PHP för att inkludera menyn och andra bitar kod som är samma på alla sidor, och till ett kundkorgssystem, och det hanterar servern utan några som helst problem.
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017