Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


De eller dem?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-04-10, 07:27 #1
aikon aikon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 277
aikon aikon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 277
Hoppas ingen tar det här som personlig kritik, det är det inte. Jag är bara så förbluffad att det är så många som blandar ihop de här orden i svenska språket. Tror inte det har med dyslexi eller andra problem att göra, för ofta är texten helt perfekt skriven men just dessa ord är ihopblandade.

Exempel och övning från WN nyligen:
"Trist är det när man kontaktar dem att inte få svar men så har det för mig bara varit de senaste 2 veckorna annars inga som helst problem alls med att dem inte hör av sig eller återkommer."

Finn felet eller felen! :unsure:


Och så Sveriges mest felstavade ord:
Heter det ytterligare eller ytterliggare?
aikon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-10, 09:34 #2
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Just det exemplet du nämner är ett som jag sett också. Men de och dem är svårt, är man osäker, skriv dom, ser inte lika bra ut, men är helt godkänt.

Sveriges mest felstavade måste väl ändå vara (i felstavad form): sammarbete

Det ser jag på diverse skyltar och internetsidor, som till råga på allt är framtaget av reklambyråer, arkitektbyråer m fl.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-10, 09:36 #3
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Jag är mer förbluffad över att någon som använder "dom" i ett inlägg sedan skriver hur förbluffande det är att många inte kan skilja på de och dem.
Per är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-10, 09:44 #4
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Sveriges mest felstavade ord måste väl ändå vara 'igentligen'. Den stavningen ser jag dagligen. Sen förändras språket med tiden. Har den senaste tiden läst 'dej' och 'mej' i flera stora dagstidningar så nya stavningar kommer allt mer och mer.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-10, 10:04 #5
elofssons avatar
elofsson elofsson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 881
elofsson elofsson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
elofssons avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 881
Ja det här med stavning är inte alltid det lättaste. Ett ord jag alltid får stanna upp och tänka till innan jag skriver är lugnt. Vill sig ibland att g och n byter plats.

Borde kunna sätta sig ordentligt snart tycker man. Men det börjar väl bli fullt där uppe kanske.

Lugnt, lugnt, lugnt, lugnt...
elofsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-10, 14:28 #6
se7ens avatar
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 595
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
se7ens avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 595
vi får inte glömma att msn, lunar & andra "ungdomsställen" ändrar med avsikt svenska språket. just för att besökarna ska känna sig mer hemma när man besöker denna tjänst.. hade en polare som skrev en uppsats när vi gick sista året där han inte använde ett ända 'och', bara O sen så...

btw.. han hette runar o han hade lunar...
se7en är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-10, 15:14 #7
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Citat:
Originally posted by Per@Apr 10 2005, 08:36
Jag är mer förbluffad över att någon som använder "dom" i ett inlägg sedan skriver hur förbluffande det är att många inte kan skilja på de och dem.
Jag håller inte med dig och Svenska Akademien i den där frågan. Jag anser att Akademien tramsar i dom-frågan. Jag är inte ensam om det. Det som just diskuteras i den här tråden är ett resultat av den något märkliga "bannlysningen" av ordet "dom" som skolverket hakade på för ett antal år sedan. Jag sällar mig alltså till dom som anser att ordet "dom" är fullständigt korrekt, och att det är akademien som ska ändra hållning i den här frågan. Att vi nu börjar få ordet "dem" som en ren ersättning för ordet "dom" och därmed ersättning både för ordet "de" och ordet "dem" (i fullständigt korrekt svenska) det är mycket olyckligt. Jag undrar om de dom-förbannande promininenta personerna i Sverige är nöjda med den här utveckligen? Skulle inte tro det, dom ångrar sig nog.
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-10, 16:32 #8
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Citat:
Originally posted by aikon@Apr 10 2005, 07:27
Hoppas ingen tar det här som personlig kritik, det är det inte. Jag är bara så förbluffad att det är så många som blandar ihop de här orden i svenska språket. Tror inte det har med dyslexi eller andra problem att göra, för ofta är texten helt perfekt skriven men just dessa ord är ihopblandade.

Exempel och övning från WN nyligen:
"Trist är det när man kontaktar dem att inte få svar men så har det för mig bara varit de senaste 2 veckorna annars inga som helst problem alls med att dem inte hör av sig eller återkommer."

Finn felet eller felen! :unsure:


Och så Sveriges mest felstavade ord:
Heter det ytterligare eller ytterliggare?
Det är ett forum, ta det inte så seriöst.
Jag i princip aldrig läst igenom ett inlägg under mina år på ett forum.
Jag lovar om jag skulle låta en svenskalärare titta igenom mina
inlägg är det nog 99% av inläggen som innehåller stavfel m.m.

Men, som jag sa, jag bryr mig inte.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-10, 16:33 #9
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Jag håller med i att det är helt ok att använda ordet "dom" och det är mycket mycket bättre att hålla sig till detta än att chansa på "de" eller "dem" och chansa fel, då detta stör betydligt mycket mer.

Om jag inte är helt ute och cyklar, finns kanske undantag, men jag tror man kan byta ut
de - jag
dem - mig
..och på så sätt lätt "höra" vilket av förslagen det ska vara i en mening då vi av någon anledning inte så ofta blandar ihop användningen av orden "jag" och "mig" som vi blandar ihop "de" och "dem".
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-10, 17:00 #10
omid omid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 179
omid omid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 179
Citat:
Originally posted by Kristofer@Apr 10 2005, 08:33
Om jag inte är helt ute och cyklar, finns kanske undantag, men jag tror man kan byta ut
de - jag
dem - mig
..och på så sätt lätt "höra" vilket av förslagen det ska vara i en mening då vi av någon anledning inte så ofta blandar ihop användningen av orden "jag" och "mig" som vi blandar ihop "de" och "dem".
Precis, jag brukar också använda det där som en minnesregel när jag känner mig osäker på vad som är rätt.
"Dom" tycker jag man helt ska avstå från. Skriver man "dom" så ser man ju på en gång att det är fel. Men om någon blandar ihop de/dem så märks det ju inte. I alla fall märker inte jag det.
omid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017