Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Söker seriös feedback på design mm,

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-11-05, 00:35 #1
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
Hej,

Jag söker seriös feedback på en sida jag håller på med. Om ni inte orkar klicka i signaturen så klicka här

Det jag behöver feedback på är själva designen, upplägget och själva sid idén i det stora hela. Dock har jag på börjat en ganska stor renovering av sidan så därför kan visa funktioner sluta fungera. Det som renoveras är själva skriptet för katalogen, upplägget och visa funktioner, även all HTML kommer uppdateras till validerad XHTML för bättre kompabilitet med andra webbläsare.

Ni får ha överseende med att vissa saker inte är helt fungerande då allt inte har blivit riktigt färdigställt, sidan är i beta stadiet kan man säga

Hoppas att ni kan ge mig mycket bra feedback och annat trevligt att tänka på!

Med vänliga hälsningar,
Viper

Ps. Lägg gärna in en länk eller två!
viper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-05, 01:02 #2
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
Sididén, både startportaler och annonssidor är bland de mest överetablerade idéerna som finns just nu. Än så länge är sajten som Sunets webbkatalog och Blocket, men sämre. Det är också jävligt svårt att bli bättre än dem, men någon lyckas säkert. Kanske blir det du. :-)

Att själva sidan ligger till höger på skärmen känns rätt förvirrande. Kör jag 1024*768 med ICQ till höger så måste jag till och med scrolla nån centimeter för att se allt. Fast det kanske finns någon halvfärdig mening med att lägga allting lite till höger?
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-05, 01:12 #3
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 833
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 833
Hm, jag saknar nog lite google-stuk på länklistningen. Alltså, gärna en annan färg på adressen som står på sista raden så man lättare ser när nästa länk börjar.

Den (vita) ruta som sidans innehåll ligger i befinner sig inte i mitten i låga upplösningar. Sen är det en del andra saker, men jag tar inte upp dem eftersom du jobbar på det.

Stavfel:

annonsera.php
väll -> väl
ända -> enda
För att gå med så skickar du bar ett e-poste meddelande och fyller i följande detaljer. -> För att ge med så skickar du bara ett e-post meddelande och fyller i följande detaljer:

contact.php
väll -> väl
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-05, 01:35 #4
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
Tackar tackar,

Foks:

Jag vet att det finns välldigt många länk sidor/portaler, men jag känner för att ge mig in i denna delen av internet med mitt mål att bli bäst :P
Angående det där att den vita rutan som innehållet ligger i befinner sig där den gör har jag inte riktigt lyckats lösa så någon kanske vill ta sig en titt på lite .css kod, för att hjälpa mig? Så den ska igentligen ligga i mitten men gör bara det i vissa upplösningar vet ej varför.

Lunne82:

Ska fixa det där med att adressen på sista raden blir i en annan färg, faktist ett väldigt bra tips av dig! Tackar för det
Säger samma till dig som till Foks angående placeringen av själva sidans innehåll.

Ska gå igenom stavfelen senare när jag ändå kodar om allt till XHTML, jobbigt


Detta är koden för att placera sidan som den gör, jag har förståt att det har något med relative: left: 33% att göra men jag har gått igenom alla möjliga värden men inget blir bra, kanske kan någon lösa detta? Det är en kompis till mig som hjälpt mig md placeringen därför har den blivit som den blivit. Och han kan inte förstå heller riktigt varför det blir som det blir
Kod:
.main {position: relative; left: 33%; height: 100%; width: 720px; font-size: 9px; background: #FFFFFF; padding: 40px 40px 20px; border: 1px #000000; border-style: solid; margin-top: 20px; margin-left: -130px}
Kom gärna med mer förslag och synpunkter på design, innehåll och sidan i det stora hela.
viper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-05, 03:33 #5
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 833
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 833
Citat:
Originally posted by viper@Nov 4 2003, 23:35
Lunne82:

Säger samma till dig som till Foks angående placeringen av själva sidans innehåll.

Detta är koden för att placera sidan som den gör, jag har förståt att det har något med relative: left: 33% att göra men jag har gått igenom alla möjliga värden men inget blir bra, kanske kan någon lösa detta? Det är en kompis till mig som hjälpt mig md placeringen därför har den blivit som den blivit. Och han kan inte förstå heller riktigt varför det blir som det blir
Kod:
.main {position: relative; left: 33%; height: 100%; width: 720px; font-size: 9px; background: #FFFFFF; padding: 40px 40px 20px; border: 1px #000000; border-style: solid; margin-top: 20px; margin-left: -130px}
Kom gärna med mer förslag och synpunkter på design, innehåll och sidan i det stora hela.
Jag är inte alls duktig på CSS, men varför har du left? Vad händer om man tar bort den eller om man lägger till right? Vad har margin-left: -130px för vettig funktion? Borde inte den vara 0px eller 20px eller nåt?
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-05, 04:40 #6
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 304
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 304
Kan ju meddela att det ser fullständigt uppåt väggarna märkligt ut i Explorer på Mac (dump). Däremot är det snyggt i Safari och Mozilla.
efa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-05, 08:49 #7
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
Det var det värsta...dock har jag aldrig testat sidan på en mac då ingen jag känner äger en sådan

Är det ingen som kan ta en titt på css koden jag postade i mitt tidigare inlägg?

Mer feeback någon?
viper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-05, 09:55 #8
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 833
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 833
Citat:
Det var det värsta...dock har jag aldrig testat sidan på en mac då ingen jag känner äger en sådan
Om du skriver sidan i XHTML och följer standarderna och får sidan ok enligt W3C Validator så kan du vara rätt säker på att sidan ser hyffsat bra ut i de flesta webbläsare. De som då inte klarar av sidan har misslyckats att följa standarden och bör straffas.
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-05, 16:19 #9
Henrik websnickrare Henrik websnickrare är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 40
Henrik websnickrare Henrik websnickrare är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 40
I de flesta läsare _som stödjer xhtml_ ja...
Henrik websnickrare är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-05, 19:20 #10
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
Tjenare,

Tack för all trevlig feedback, ni får gärna fortsätta.

Nu till mitt css problem, jag vet inte riktigt varför den är uppbyggd som den är för att det är en kompis som gjort den och han kan inte riktigt svara på varför han valde att göra på detta sätt men, jag skulle ju verkligen redda ut detta så det bli ordentligt. Ska försöka kodda om css filen senare i kväll för att förbättra det hela, men om det är någon som är en klippa på css får dom gärna höra av sig och ta en titt på css filen och kanske hjälpa mig reda ut detta

Han inte göra så jätte mycket igår då det tar tid att konvertera från HTML till XHTML när det också finns massor av php kod i filerna, just nu arbetar jag så att jag tar bort all php kod ur dokumentet sedan skriver jag om koden till XHTML och validerar den mot W3C.org. efter det klipper och klistrar jag ihop dokumentet igen. Som ni förstår tar detta sin tid, någon som vet ett snabbare sätt?
viper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017