Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Funktioner i webbshopp

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-24, 17:42 #1
DirektDesign DirektDesign är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 23
DirektDesign DirektDesign är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 23
Hej, jag äger idag en plattform till en webbshopp, det finns många funktioner, det finns dom vanligaste samt en del lite ovanligare.

Nu vill jag höra lite tips på funktioner som ni gillar eller tycker passar bra i en shopp.


Tack på förhand
DirektDesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-24, 17:59 #2
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Spontant vore det ju en ide att lista de funktioner du redan har.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-24, 18:08 #3
DirektDesign DirektDesign är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 23
DirektDesign DirektDesign är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 23
Det finns ju så många redan, det flesta är ju det vanliga, men jag vill höra som typ exempel att man kan lägga till, ta bort och uppdatera undersidor i menyn via administrationen.
DirektDesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-24, 18:16 #4
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Tja, lite olika funktioner:

* Man skall kunna ha flera olika typer av lagerstatus och/eller visa hur lång leveranstid med t.ex färgsymboler.

* Man skall kunna välja så att folk INTE kan beställa en produkt som är slut. Det kan vara så att en produkt tar tillfälligt slut, och man kanske inte vill att folk skall beställa produkten under tiden, och i värsta fall betala med sitt kreditkort. Men i andra fall kanske man vill att folk skall kunna "förbeställa" en produkt som är på intågande... Så det bör vara inställningsbart för varje sak.

* Nyhetsbrev. Möjlighet för kunder (och icke-kunder) att få tillgång till nyhetsbrev.

* Enkelt. Att systemet skall vara enkelt att använda, även för den som aldrig har shoppat innan. Det får gärna finnas en lathund, t.ex att det finns möjligheten att "hovra" med musen över olika val, och få upp en liten inforuta efter nån sekund som förklarar. Många har aldrig handlat, och är kanske osäkra.

* Prisinformation. Att systemet är tydligt på att presentera priser och andra tillkommande kostnader (frakt etc). En vanlig återkommande kritik mot många internetbutiker är att folk inte förstår slutkostnaden.

* Köpinformation. Att det finns tydliga och lätthittade köpvillkor.

* Möjlighet för kunden att förändra sin lagda beställning innan dess den har blivit godkänd/effektuerad. Bör dock vara begränsat för den som redan har betalt med sitt kontokort, för det blir kostnader och omständigt att göra återköp eller utöka kortköpet. Men för alla andra kan det vara käckt att kunna addera på en vara eller byta storlek på en produkt, om man precis efter lagd beställning ser att det finns alternativ. Så länge ordern inte är mottagen och expedierad så borde man kunna göra förändringar.

* Toppsäljare och "kunder som köpte detta köpte även"-funktioner. Det kan ge merförsäljning. Ett bra sätt att sälja t.ex tillbehör eller andra intressanta produkter. Att säga att kunder som köpte denna mobiltelefonen köpte även detta headsetet.. Alternativt att lista speciella tillbehör till produkten man tittar på.

* Sökfunktion. Saknas på många butiker (inklusive undertecknads! :unsure och är väldigt bra om man har många kategorier och/eller produkter.

* Importstöd. Att man kan importera in produktdata från andra program.

* Statistik. Man vill se vad som säljs, vad folk tittar på etc.

* Stöd för EU/icke EU-försäljning. Att moms kan räknas bort automatiskt om det är en försäljning utanför EU. (Viktigt för t.ex Norgeförsäljning).

* Orderstatus. Att kunden kan kolla hur det ligger med beställningar, se spårning hos Posten eller annan speditör.

* Reklamation. Att man kanske har en smidig lösning för reklamation direkt på nätet, att kunden kan reklamera en specifik order (delar av order t.ex) och få ett RME-nummer eller liknande... Då slipper man få telefonsamtal om det...

* Kontaktinformation. Det saknar många butiker, och det ger ett oseriöst intryck. Det skall vara lättillgängligt.

* Frakthantering. Att man kan ställa in olika frakter, t.ex enhetsfrakt inom Sverige, medans viktbaserat utanför Sverige etc..

* Gärna något slags stöd för e-fakturor. Om kunden väljer faktura, så kan ju systemet skapa faktura och maila till kunden enligt uppgiven mall.

* Lätt att flytta produkter mellan kategorier och underkategorier.

* Möjligt att ha en produkt i flera kategorier! Saknas i många butiker har jag märkt, man kanske vill ha produkten i sin ordinarie kategori plus en "Rea"-kategori eller "Nyhets"-kategori. Eller ibland kan produkten passa in på flera kategorier..

* Lätt admin-gränssnitt. Som administratör skall man ha tillgång till alla funktioner på ett lättarbetat sätt.

En liten bunt så där rätt tagna ur huvudet. Glömde en hel del, men jag skall väl inte skriva allt själv!?
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-24, 18:45 #5
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Att du ens skriver nåt....
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-24, 19:37 #6
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Citat:
Originally posted by hedberg@Feb 24 2005, 19:16
En liten bunt så där rätt tagna ur huvudet. Glömde en hel del, men jag skall väl inte skriva allt själv!?
Jo, det skall du Hojta till om du har mer, skicka gärna i ett pm om du inte vill dela med dig. Behöver uppgradera mitt webshopspaket man kan köpa av mig och vill då ha massor med funktioner.

Du kan få ett paket gratis om du så önskar när det är klart.
__________________
@Zn4rK - Börja blogga - Paintball i Göteborg
Det jag skriver är mina personliga åsikter och återspeglar inte vad WN eller andra företag jag representerar tycker.
Alex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-25, 00:28 #7
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
Citat:
Originally posted by grazzy@Feb 24 2005, 19:45
Att du ens skriver nåt....
Råkade se din profilbild här plötsligt. Rätt imponerande faktiskt, men jag blev lite fundersam - sparar du någon statistik på din server för den där bildvisningen? B)
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-25, 01:13 #8
DirektDesign DirektDesign är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 23
DirektDesign DirektDesign är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 23
Tack så mycket för tipsen. Det flesta är uppfyllt men jag ska titta närmare på e-fakturor.

Jag har en fraktuträknmare som räknar produktens vikt.

Tack för alla tips och fler är välkommna.
DirektDesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017