Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


BlogLovin rippar min sajt i kommersiellt syfte

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-08-09, 20:14 #211
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 175
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 175
Citat:
Originally posted by patrikring@Aug 9 2009, 12:54
Jag ska dock påpeka att Blomsterpassion aldrig yttrat sig om vad hon tycker om bloglovin i sig, utan bara om att hon inte gillade att vår frame smitit ut till oinloggade användare.
Jag är så fruktansvärt genomtrött på att återigen behöva påpeka vad frågan handlade om. Men du ger mig inget val Patrik.

Det handlade inte om att ert frame smitit ut till "oinloggade användare" på Google eller kanske till andra sökmotorer. (Vilket får mig att undra om du på allvar tror att alla surfare är Bloglovin användare, bara med den skillnaden att dom antingen är inloggade eller oinloggade. Tyder på ett visst mått storhetsvansinne i så fall.)

Frågan handlade om att jag inte accepterade att vi visade mitt material utan mitt tillstånd på er domän tillsammans med era kommersiella annonser. Inte att ert frame smitit ut.

Punkt.
Blomsterpassion är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-09, 20:43 #212
patrikring patrikring är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 45
patrikring patrikring är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 45
I så fall har jag totalt missförstått dig. Du accepterar alltså inte att vi visar din sida genom en frame övht, oavsett om det bara är de som medvetet valt att titta på den genom bloglovin som ser den så?

Anledningen till mitt "storhetsvansinne" är ju att för att "råka" stöta på den länken om den inte finns på google så måste du i princip gå genom vår sida, vilket i mina ögon gör dig till en av våra användare.

Och om "Frågan handlade om att jag inte accepterade att vi visade mitt material utan mitt tillstånd på er domän tillsammans med era kommersiella annonser" så är tyvärr min förståelse för dig helt borta. Du vill alltså styra hur varje människa går in på din blogg? Och styra så att ingen går in, medvetet, genom ett frameset som de kanske anser är ett väldigt praktiskt sätt att surfa på? Antar att du även helst vill avgöra vilken webbläsare jag använder också, i och med att det påverkar hur ditt material "publiceras". Den synen verkar ur mitt perspektiv om något vara ett tecken på visst storhetsvansinne, eller kanske framförallt som en kvarleva från en analog värld.
patrikring är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-09, 21:01 #213
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 175
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 175
Citat:
Ursprungligen postat av tozz
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterpassion
Jag tycker bara bloggare och domänägare själva skall ha makt att bestämma själva var deras material får lov att visas i sin helhet.

En fråga som jag däremot skulle tycka var intressant att driva, om jag hade tid, vore att bloggare i största allmänhet insåg värdet i det innehåll dom skapar, och själva skaffade sig information om de juridiska rättigheter man har till sitt material.

Sen att jag fick en idé hur man kan göra en annan liknande tjänst med en banbrytande unik twist som många bloggerskor och användare skulle uppskatta *:wub: är en helt annan sak.
Du kan väldigt exakt kontrollera vem som läser din blogg, det krävs dock att du vill det. Det är inga konstigheter.

Du har tjatat väldigt mycket om upphovsrätten och hur ditt material är upphovsrättsskyddat. Du är medveten om att du måste uppnå viss verkshöjd för att den lagen ska gälla va (underligt hur någon som tycker lagen är så klar inte nämnt det på alla dessa sidor). Min förhoppning är att alla fritidsbloggare som ploppar upp som svampar inte uppnår verkshöjd, för det är uppenbarligen något som vem som helst kan göra.

Visst hade det varit roligt att få betalt för att skriva vad man åt till frukost, tyvärr är den idén helt skogstokig (ja med vissa undantag så klart).

Webbhosting och webbutveckling är två väldigt skilda världar. Båda är extremt komplicerade om man vill göra något bra, dåliga tjänster finns det gott om dock.
Frågan handlade inte om att jag vill kontrollera vilka som läser min blogg. Frågan handlar om att jag vill kunna kontrollera vilka som återpublicerar den eller använder mitt material i kommersiellt syfte utan mitt tillstånd.

Jag tycker inte att jag tjatar, men att jag tyvärr har varit tvungen att återupprepa frågan om upphovsrätt beror på att du och många andra verkar ha svårt att hålla isär begreppen.

Ett tips! När du kommenterar en tjejs debatteknik kanske du inte skall använda ett ord som "tjatar". Mig rör det inte i ryggen, men många andra som läser tråden kan uppfatta det som om du försöker förlöjliga mig genom utmåla mig som en tjatmoster. Kanske den allra vanligaste härskartekniken av alla som i regel används av personer med en allmänt taskig kvinnosyn, såna som inte gillar att tjejer vågar öppna käften, speciellt när gäller det så komplicerade saker som teknik. Googla gärna på det! :P

Att diskutera verkshöjd har aldrig varit intressant. Mina alster är en produkt av tre konstnärliga delmoment. Floristik, fotografi, och skrivande. Inga problem med verkshöjd med andra ord.
Blomsterpassion är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-09, 21:24 #214
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Originally posted by Blomsterpassion@Aug 9 2009, 14:01
Ett tips! När du kommenterar en tjejs debatteknik kanske du inte skall använda ett ord som "tjatar". Mig rör det inte i ryggen, men många andra som läser tråden kan uppfatta det som om du försöker förlöjliga mig genom utmåla mig som en tjatmoster. Kanske den allra vanligaste härskartekniken av alla som i regel används av personer med en allmänt taskig kvinnosyn, såna som inte gillar att tjejer vågar öppna käften, speciellt när gäller det så komplicerade saker som teknik. Googla gärna på det! :P
Hur lyckas man få användandet av ordet "tjatar" till "taskig kvinnosyn".
DET skulle vara intressant att höra en förklaring på.
WebboT är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-09, 21:29 #215
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Vänta nu här Annika, jag trodde också att din "synpunkt" var att de hade frame:at din sida för allmänheten.

För att förtydliga och göra resten av debatten klar: Nu vänder du dig alltså även mot helt tjänsten Bloglovin, även den delen där en inloggad användare aktivt lägger till och väljer att läsa din blogg i deras "system"?
Anders Larsson är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-09, 21:33 #216
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Helt Enig med WebboT här, jag ser det snarare som att Blomsterpassion gör en fuling här genom att kalla det Patrikring gör för nedvärderande mot kvinnor. Dålig stil enligt mig.

Väljer du själv att tolka "Tjatar" som tjatmonster, och i sin tur som någonting kvinnonedvärderande så är det din sak Blomsterpassion, och har väl knappast något med kvinnosyn att göra.
FredrikNas är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-09, 21:55 #217
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 175
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 175
Citat:
Originally posted by Anders Larsson@Aug 9 2009, 21:29
Vänta nu här Annika, jag trodde också att din "synpunkt" var att de hade frame:at din sida för allmänheten.

För att förtydliga och göra resten av debatten klar: Nu vänder du dig alltså även mot helt tjänsten Bloglovin, även den delen där en inloggad användare aktivt lägger till och väljer att läsa din blogg i deras "system"?
Ja, min ståndpunkt är att jag inte uppskattar att andra domäner skapar enskilda dubletter av min hemsida utan mitt tillstånd. När jag framförde detta till Patrik Ring via mail hade han ingen förståelse för det. Det gjorde mig både ledsen och upprörd. Varpå jag bad Patrik totalradera min sajt ur Bloglovin, med den tråkiga bieffekten att dom enstaka som lagt till min blogg i Bloglovin inte längre kunde följa den. När han inte gjorde det kände jag mitt tvungen att ta upp frågan här i forumet. Jag vänder mig inte mot tjänsten Bloglovin, det är säkert att många uppskattar den, jag använder den inte själv så jag ser ingen anledning att uttala mig om tjänsten i sig. Jag har bara uttalat mig om att jag inte uppskattar att mitt material lyfts in på andra domäner utan min vetskap eller tillstånd. Jag har inte så mycket mer att tillföra debatten längre. Jag önskar Bloglovin lycka till.

Jag har på flera ställen i tråden tackat Parik Ring för att Bloglovin slutade visa mitt material. Hittills har Patrik Ring inte bett om ursäkt att han visade min blogg utan tillstånd. Men det är kanske att hoppas för mycket.
Blomsterpassion är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-09, 21:58 #218
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 175
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 175
Citat:
Originally posted by FredrikNas@Aug 9 2009, 21:33
Helt Enig med WebboT här, jag ser det snarare som att Blomsterpassion gör en fuling här genom att kalla det Patrikring gör för nedvärderande mot kvinnor. Dålig stil enligt mig.

Väljer du själv att tolka "Tjatar" som tjatmonster, och i sin tur som någonting kvinnonedvärderande så är det din sak Blomsterpassion, och har väl knappast något med kvinnosyn att göra.
Obs! Patrik Ring är inte tozz.
Blomsterpassion är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-09, 22:00 #219
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Okej, my bad där, missade i quotes, oavsett så förstår jag inte hur du försöker vrida ordet "Tjata"in till något så extremt. Förklara gärna.
FredrikNas är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-09, 22:12 #220
tozz tozz är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 25
tozz tozz är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 25
Forumet fortsätter att imponera Att säga att någon tjatar är numera detsamma som att utöva härskarteknik och ha en taskig kvinnosyn, bra, då vet jag det.

Inga dubbletter har skapats i detta exemplet, ingen återpublicering har heller skett. Det som händer är att användare valt att titta på innehållet med ett annat verktyg vad som kanske är normen. Det måste vara upp till den enskilde individen att använda de verktyg de anser lämpliga för att titta på publicerat material.
tozz är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017