Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Alltid dessa eländiga frakter

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-03, 14:30 #31
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 147
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 147
Vi har kunder som har allt ifrån fraktfritt till frakter på flera hundra kronor per beställning. Allt beror på vad man säljer och det fungerar perfekt för deras butiker.

Det finns mycket som DU kan göra för att få ner dina priser på paketering, emballage och leveranser. Det är minst lika viktigt och avgörande som att ha rätt pris för kunden.
DreamLogistics är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-03, 14:43 #32
CarroA CarroA är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 26
CarroA CarroA är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 26
Men för kunden är nog ändå inte det viktigaste vad frakten kostar, utan hur man kommunicerar den...

Att handla i en webbutik och först i kassan upptäcka att det tillkommer mycket mer än man räknat med i frakt är inte kul, då avbryter i alla fall jag köpet och tänker ett varv till....inte heller när man inte uppfattar fraktkostanaden förrän den dyker upp som ett tillägg på fakturan. Då är det ju roligare som kund att upptäcka att butiken bjudit på frakten.

Jag tror att det ligger mycket psykologi bakom detta, testa själv hur du reagerar när du handlar i andras webbutiker...vad gör dig glad, vad retar du dig på, vad tycker du själv är dyr resp. billig frakt?
CarroA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-03, 17:20 #33
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Jag håller med dig Carro, jag gillar inte butiker exempelvis som i sina ordervillkor säger frakten ser du i kassan, eller frakten ser du i varukorgen men inte talar om alls i ordervillkoren något kring kostnaden. Det gör mig vansinnig.

Själv har vi ordervillkor där vi skriver ut frakten samt att den syns i kassan. Eftersom det alltid är en enhetsfrakt så har vi det inte i varukorgen än, men det är ett tillägg som kommer i vår nästa butiksversion som kommer i dagarna.

Min kodare knappar för fullt just nu för att fixa alla krav jag har och det som ska fixas innan vi släpper butiken.

Dreamlogistics instämmer till fullo och jag förhandlar fortlöpande med vår nuvarande logistikpartners eftersom jag inte packar själv, däremot så börjar det snart bli dags igen för en offertförfrågan med även fler alternativ så då återkommer jag säkerligen ;-)

Ska tilläggas att jag under jul sänkt frakten till 79 kr har också höjt en del priser på varor och vi får se hur det går.
Jag tror på kombinationen av lite lägre frakt dock ej fraktfritt (eftersom jag hade i mitt tycke för mycket klagomål) och högre priser på en del varor för att finansiera.
Efter årsskiftet ska min masterplan för hur jag gör fortsättningsis vara klar.

Conny, ett klassiskt citat som alla entreprenörer borde säga varje år.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-03, 17:36 #34
fenrik fenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 65
fenrik fenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 65
Citat:
Originally posted by SweCat@Dec 2 2008, 13:56
1) Ni övriga e-handlare vilka kostnader bakar ni in i era frakter? Ränkar ni med att täcka enbart porto i er fraktkostnad ni tar från kund, eller även övriga kostnader som har med frakthantering att göra?

2) Vad har ni för frakt/olika fraktsatser i er butik ?

3) Vad är den faktiska fraktkostnaden per sändning, dvs sponsrar ni med ett antal kr per paket i så fall hur många?
Bakgrund:
E-handel vänd till företag som provar e-handel till mestadels privatpersoner...för det verkar som min kundkrets är privatpersoner.

1. Jag bakar inte in någonting utan laborerar fortfarande för att hitta den fraktgräns som känns acceptabel för kunden. När året är slut hoppas jag att det i bokföringen inte står minus på raden köpt/såld frakt. Idag är enhetsfrakten 79kr inkl. moms , fraktfritt över 1000kr. Mardrömsscenarion kan jag gå plus minus noll på hela ordern pga av fraktfritt, fel valda produkter etc....självklart ska man vara medveten om marginalen på varje enskild produkt inkl frakt etc men viktigt att också kika i det långa loppet. T.ex elektronikaffärer/e-handlar förlorar pengar när dem skickar en platt TV till Norrland för att ta ett exempel. (iofs elektronikaffärerna går ju i konkurs nu på löpande band *kliar mig i huvudet*)

2. Enhetsfrakt 79kr, fraktfritt vid varuvärde över 1000kr. Skickar blandat med DHL/Posten paket/ posten A-porto

3. Det vill jag inte veta, hittills har jag inte förlorat pengar på frakten när jag tittar i bokföringen men det ligger extremt nära förlust.
fenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-03, 18:58 #35
annika_w annika_w är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 29
annika_w annika_w är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 29
Mycket intressant diskussion, detta är ett evigt dilemma för e-handlare.

Vi tar 39 kr för ordrar under 600 kr och fraktfritt för ordrar över. Säljer vi varor som är lätta men dyra så är det klart fördelaktigt, men vi säljer även en del varor som väger en del och då blir det klart en kännbar kostnad.

Men även vi, trots den väldigt låga fri frakt- fraktgränsen och låga fraktavgiften, får ibland klagomål på att frakten är för hög (nästan enbart från våra manliga kunder dock, vilket är lite lustigt).

Jag tror att man nästan alltid får klagomål från några kunder hur bra villkor man än har, de finns alltid de som vill klaga lite...
annika_w är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-03, 21:10 #36
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Lite OT:

Världens bästa fraktpolicy måste ändå dessa 2 sajter hafinns säkert fler)

http://www.endless.com/ Amazon's nya skoshop.

http://www.zappos.com/

Gratis "Next Day Air" frakt till hela USA.
Man kan dessutom returnera varan inom 365 dagar och de betalar hela frakten tillbaka också.

Jag fattar inte hur de kan betala fraktkostnaden åt båda hållen på ett par skor som t.ex. kostar $14.95 (120 kr) eller det gör jag ju egentligen.
De har naturligtvis en extrem rabatt hos FedEx och UPS, men att de hade en sån rabatt kunde jag inte ens drömma om.

Deras pris kan ju va max $3 (25 kr) för express "Next Day Air" om de ska ha nån vinst överhuvudtaget.

Mitt genomsnittspris (som liten ehandlare) för ett 1 kilos paket "FedEx Next day Air" kostar mig i snitt $23-25 (180-200 kr.)
Frakt som går via lastbil (som är det normala) kostar runt $8 (65 kr) och tar 1-5 dagar att nå kunden.

Visst, dessa sajter skickar nog ut runt 20 000 paket om dan, men lite orättvist kan man ju ändå tycka att det är. Inte direkt lätt för småhandlare att ta sig in på marknaden.

But, Money talks, bullshit walks.....
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-04, 02:13 #37
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by SweCat@Dec 3 2008, 18:20
Ska tilläggas att jag under jul sänkt frakten till 79 kr har också höjt en del priser på varor och vi får se hur det går.
Jag tror på kombinationen av lite lägre frakt dock ej fraktfritt (eftersom jag hade i mitt tycke för mycket klagomål) och högre priser på en del varor för att finansiera.
Efter årsskiftet ska min masterplan för hur jag gör fortsättningsis vara klar.

Conny, ett klassiskt citat som alla entreprenörer borde säga varje år.
Jag håller tummarna...
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-04, 11:45 #38
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
Intressant ämne. När jag började med min första shop satte jag frakten till 39kr och fri frakt för beställningar över 1000kr. Min första konkurrent satte frakten till 29kr. Näste konkurrent satte 19kr och så har det fortsatt. Tyvärr är det också ganska hård konkurrens på produktpriser också, inte bara frakten. Nu kör jag på 29kr, vilket innebär att jag ofta sponsrar en del av frakten. Dock vill jag påstå att det inte är dom som har lägst priser och lägst frakt som alltid säljer mest. För mig känns det som att jag måste göra det attraktivt för kunden att beställa hos mig på nätet istället för att handla i butik och då får jag ta en del av fraktkostnaden. Jag ska snart sätta mig ner och undersöka mina utlägg för frakter och mina intäkter. Jag har en produktgrupp som väger lite och som ofta kan skickas för 5,5kr och då tjänar jag lite på det.

Det skulle aldrig fall mig in att ta betalt för min tid att packa, skicka, osv. Det är en del av ehandel och intäkterna bör täcka sånt.
ecstyle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-04, 14:06 #39
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 147
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 147
Är frakten bara en kostnad eller är det en del av din marknadsföring? En av butikerna vi sköter har fri frakt men ser det inte bara som en kostnad utan som en del av marknadsföringen.

Många nya kunder testar din butik genom att göra ett litet köp. Fungerar det bra återkommer de och gör större och fler beställningar. Hade de gjort första köpet om frakten hade varit för hög? Om de inte gjort det första köpet hade du aldrig haft dem som kunder.

Då är frågan: Är frakten för det första köpet en ren kostnad eller kan man se det som marknadsföring? (som i och för sig också är en kostnad men en mycket bättre sådan)
DreamLogistics är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-04, 15:22 #40
peking peking är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 26
peking peking är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 26
Citat:
Originally posted by MrHandley@Dec 2 2008, 12:26
På en shop har vi börjat låta kunderna välja mellan posten (dyrare men snabbare) och schenker (billigare men långsammare) och ingen väljer posten.
Som återförsäljare har jag märkt att totala snittkostnaden per paket blir lägre om jag, när jag beställer varor från leverantören, väljer Posten istället för t.ex. Schenker. Detta även om Posten är 20:- dyrare. Det beror på att det oftare blir problem med leveransen från Schenker som gör att jag förlorar arbetstid eller i värsta fall försenar leveransen till min slutkund.

Men det är säkert så att de flesta slutkunder är väldigt priskänsliga på fraktpriset och jag förstår att för er som skickar mycket paket, kan detta vara ett stort problem.
peking är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017