Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Företag som inte betalar.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-19, 20:28 #31
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Conny, hur gör du när du handlar på en webbutik där det står 14 dagar på både köpvillkoren och fakturan? Då har du ingått ett avtal.

Skiter du fullkomligt i det också och betalar när du känner för det?

Hade det varit min butik hade jag lagt på dröjsmål av ren princip eller i "uppfostrande syfte" som Magnus tror att han gör så duktigt.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-19, 21:48 #32
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by Anders Larsson@Aug 19 2008, 19:37
Såhär har Skånetrafiken skrivit i sina allmänna villkor:

"Genom användande av Skånetrafikens biljetter och kort eller annat av Skånetrafiken utfärdat eller godkänt färdbevis uppkommer ett bindande avtal om resa i enlighet med dessa resevillkor."

Frågan är framförallt ställd till Conny, som jag tolkar din argumentation i tråden påstår du att det inte skulle vara giltigt?
Nej, den tolkningen ska du inte göra, en typisk resetjänst ingår man avtal genom att använda tjänsten som du skriver OCH betalar den samtidigt, det beror på att man betalar endera i förskott närman köper ett månadsmärke eller när man jöper en enkelbiljett på bussen (eller via SMS som man kan göra i Stockholmstrafiken.

Man får direkt ett kvitto på att man redan har betalat för tjänsten.

Man ingår även sådana enkla avtal genom att gå in på tobaksaffären och köpa ett paket cigg oxo.

men observera att det är ENKLA AVTAL, du binder dig inte till att använda tjänsten i ett år eller betala andra avgifter på något sätt.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-19, 21:58 #33
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by Wojt@Aug 19 2008, 20:28
Conny, hur gör du när du handlar på en webbutik där det står 14 dagar på både köpvillkoren och fakturan? Då har du ingått ett avtal.

Skiter du fullkomligt i det också och betalar när du känner för det?

Hade det varit min butik hade jag lagt på dröjsmål av ren princip eller i "uppfostrande syfte" som Magnus tror att han gör så duktigt.
Jag brukar ringa upp dem och förhandla till mig 30 dagar netto, om det finns telnr angivet. Om de inte går med på det brukar välja en annan webbutik...

Jag upplever företag som sätter kortare betalningsvillkor som jobbiga att ha att göra med i största allmänhet, de brukar sällan (med vissa undantag) lyssna på kundens behov, utan kör sitt eget race.

Jag väljer andra leverantörer som lyssnar på kundens behov, de som ignorerar kundens behov har inget på marknaden att göra. Det spelar ingen roll om de har mycket billigare pris, är de inte kundfokuserade så går jag någon annan stans där leverantören lyssnar på mina behov och där vi kan ha en öppen dialog om villkoren, det spelar ingen roll om det kostar mer pengar.

Kontentan blir att den leverantör som lyssnar till kunden och hela tiden sätter kundens behov i centrum kan hålla en högre prisnivå och får nöjdare kunder, leverntöre i sin tur tjänar mer pengar.

Det är så man bygger varumärken på lång sikt, se på Rolls Royce, mfl.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-19, 22:50 #34
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
Citat:
Originally posted by Xamda@Aug 17 2008, 03:04
Att ha ett villkor som säger att man skall få betalt först fem dagar efter att ens kund har fått betalt av sin kund känns u som ett helt orimligt avtalsvillkor, något som jag har mycket svårt att se att någon skulle gå med på...

Ungefär som när man säljer sitt hus och köparen vill skriva in i avtalet att han skall fullfölja avtalet om han lyckas sälja sitt hus. Det är ju att be om problem.
Detta är extremt vanligt när det gäller konsultmäkleri skulle jag vilja påstå. Så vanligt att jag faktiskt fnyser åt de konsultmäklare (finns en väldigt stor mäklare/resurs-konsultföretag) som inte har detta i sina avtal med underkonsulter. Väldigt vänligt, men också korkat. Stor risk och onödigt tänkande på likviditeten eftersom pengarna i princip aldrig kommer in i tid från kunden.
Och folk går ju med på dessa villkor eftersom de får uppdrag serverade på fat och slipper jaga uppdragen själva. Inget konstigt i det.

Sedan kan jag dra en annan anekdot om det där med betaltider. När jag strax efter 2000 satt som konsult på Ericsson krävde de 45 dagars betaltid. Jag vägrade eftersom 30 stod i avtalet. Anledningen till att de ville ha 30 dagar va att deras betalningsrutioner tog sådan tid att de i bästa fall kunde betala på c:a 35 dagar givet att alla som skulle hantera fakturan gjorde det omedelbart de fick den i sin hand.

men till syvende och sist: Det går alltid att förhandla och det finns alltid folk som går med på de mest suspekta villkor. Men det kanske inte leder till så näjda kunder. Conny har en viktig poäng. Det är idiotiskt att som leverantör bråka om betalningstid hit eller dit. Se till att få kunden nöjd istället.

Och för att återgå till urspringet i denna tråd. ja det är oroväckande att det inte går att få tag på företaget. Det är ju iofs sommar, men om du inte har något intresse av en längre relation med kunden skulle jag skicka kronofogden på dem så snart som möjligt. Dock bör du ju skicka en påminnelse först och ge den några veckor...
Sedan är ju 700 om årdet eller vad inkassobolaget ville ha ganska billigt i längden. Jag har aldrig ångrat att jag haft inkassoföretag i ryggen. Mitt företags allra första kund började tidigt trilskas med betalningarna, men tack vare inkassoföretaget blev vi det enda bolag som de betalade. Vi avbröt samarbetet och strax senare konkade de. Många andra konsultbolag förlorade miljoner på samma kund bara för att de inte drev in pengarna tillräckligt aggresivt. Om jag mins rätt är bolaget skyldig dig 14K Är inte 12K ganska bra då iställer för ingenting? Anlita inkasso om de inte betalar efter en påminnelse! Alternativt sälj fakturan till någon som köper fakturor.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-20, 17:04 #35
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
Jaja, nu vet man hur det är att sälja mot faktura.. Snackade med CreditSafe idag och har kollat upp bolaget vi sålt till, "Manjehl Förvaltnings AB" dom har 8 betalningsförlägganden och krav på flera hundra tusen kr.. När dom la ordern hos oss i mitten på juni hade dom inga anmärkningar alls, utan dom har droppat in under juli och augusti.. Enda som är kvar i styrelsen är revisorn. Är det i detta fall ens meningsfullt att skicka in ett betalningföreläggande till kronofogden eller dumpar man bara 300kr till i sjön? Jag har ju namnet på han som beställde också, kan man kräva betalning av han på något sätt, eller är det helt kört?
dannel77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-20, 18:18 #36
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Du är nog rätt körd. Det låter som att någon har köpt/övertagit bolaget för att begå bedrägeri i lite större skala. Bolag utan innehåll men med god kreditvärdighet kan man sälja för en bra slant, många gånger av just en sån här anledning.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-20, 18:25 #37
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Originally posted by eg0master@Aug 19 2008, 22:50
Så vanligt att jag faktiskt fnyser åt de konsultmäklare (finns en väldigt stor mäklare/resurs-konsultföretag) som inte har detta i sina avtal med underkonsulter. Väldigt vänligt, men också korkat. Stor risk och onödigt tänkande på likviditeten eftersom pengarna i princip aldrig kommer in i tid från kunden.
Ajilon och CSC har det inte, iallafall inte som krav.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-20, 19:05 #38
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by dannel77@Aug 20 2008, 17:04
Jaja, nu vet man hur det är att sälja mot faktura.. Snackade med CreditSafe idag och har kollat upp bolaget vi sålt till, "Manjehl Förvaltnings AB" dom har 8 betalningsförlägganden och krav på flera hundra tusen kr.. När dom la ordern hos oss i mitten på juni hade dom inga anmärkningar alls, utan dom har droppat in under juli och augusti.. Enda som är kvar i styrelsen är revisorn. Är det i detta fall ens meningsfullt att skicka in ett betalningföreläggande till kronofogden eller dumpar man bara 300kr till i sjön? Jag har ju namnet på han som beställde också, kan man kräva betalning av han på något sätt, eller är det helt kört?
Min fråga dill Dannell77 är om personen som beställde har teckningsrätt för firman? Har han det så är det bolaget som är skyldig dig pengar, har han INTE rätt att teckna firman så kan du möjligen kräva privatpersonen på pengarna, det är något enklare då.

Har han inte teckningsrätt för firman så KAN han (inte nödvändigtvis) ha begått bedrägeri, alt trolöshet. Då ska du givetvis polisanmäla, det kostar inget.

Personligen tycker jag att du sa offra 300 SEK till och lämna in en ansökan om betalningsföreläggande, detta verkar inte vara en seriös kund utan de försöker blåsa dig.

Om du inte ansöker hos KFM om betalningsföreläggande så kan de i teorin fortsätta att blåsa folk på pengar. Då kan ju ingen anann se att de är skyldiga dig pengar och därmed avstå från att göra affärer.

Det kan till och med vara så att du blev blåst av den anleningen att de hade lurat andra tidigare men när du gjorde kollen så hade ingen ansökt om betalningsföreläggande, och du såg ett "rent" bolag och blev därmed blåst på konfekten så att säga...

Oseriösa personer eller företag har inget på marknaden att göra, det sätt vi kan hålla dem borta är genom att använda de lagliga medel som står till förfogande som betalningsföreläggande, konkurs ansökningar m.m.

Att en person har gått i KK betyder inte att de är oseriösa i sig, men de som är oseriösa måste plockas bort och ges näringsförbud så fort som möjligt, dröj inte med åtgärder mot dem.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-20, 19:10 #39
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Kollade upp bolaget Manjehl Förvaltnings AB på allabolag.se och upptäckte att han som är VD (Lehnér, N. K. B. ) har kopplingar till 76 olika bolag. Verkar mer vara en målvakt än seriös entreprenör.

Om så är fallet, vilket jag givetvis inte vet i dagsläget, så borde man avhålla sig från att göra affärer med samtliga dessa 76 bolag och deras företrädare.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-20, 19:24 #40
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
Ja, han som beställde av oss har uppgett sitt namn till "Niklas Larsson", gör man en sökning på Eniro på detta namn och Malmö så hittar man också denna person under:

Niklas Larsson
Mobil 070-869 50 47
MANJEHL FÖRVALTNINGS AB
Volframgatan 14 21364 MALMÖ

Dom verkar även ha ett kontor i Linköping:

MANJEHL FÖRVALTNINGS AB
LILLGÅRDSG 14
58735 LINKÖPING

Mobilnumret är avstängt, då han la ordern uppgav han: 070 969 50 47 (också avstängt). Vet ej om han har teckningsrätt för firman.

Visst har man en förb*nnad otur som gör en kreditkoll månaden innan dom börja fiffla och då har dom noll anmärkningar, nu verkar dom lura företag på löpande band då dom har 8 betalningsförlägganden som kommit in under juli, augusti, bla. Kreditor AB på 50 tkr. Råkar man ut för ett sånt här bolag är det ju kört, undrar hur jag kunnat undvika detta..
dannel77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017