FAQ |
Kalender |
2008-08-19, 20:28 | #31 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Conny, hur gör du när du handlar på en webbutik där det står 14 dagar på både köpvillkoren och fakturan? Då har du ingått ett avtal.
Skiter du fullkomligt i det också och betalar när du känner för det? Hade det varit min butik hade jag lagt på dröjsmål av ren princip eller i "uppfostrande syfte" som Magnus tror att han gör så duktigt. |
||
Svara med citat |
2008-08-19, 21:48 | #32 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Man får direkt ett kvitto på att man redan har betalat för tjänsten. Man ingår även sådana enkla avtal genom att gå in på tobaksaffären och köpa ett paket cigg oxo. men observera att det är ENKLA AVTAL, du binder dig inte till att använda tjänsten i ett år eller betala andra avgifter på något sätt. |
||
Svara med citat |
2008-08-19, 21:58 | #33 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag upplever företag som sätter kortare betalningsvillkor som jobbiga att ha att göra med i största allmänhet, de brukar sällan (med vissa undantag) lyssna på kundens behov, utan kör sitt eget race. Jag väljer andra leverantörer som lyssnar på kundens behov, de som ignorerar kundens behov har inget på marknaden att göra. Det spelar ingen roll om de har mycket billigare pris, är de inte kundfokuserade så går jag någon annan stans där leverantören lyssnar på mina behov och där vi kan ha en öppen dialog om villkoren, det spelar ingen roll om det kostar mer pengar. Kontentan blir att den leverantör som lyssnar till kunden och hela tiden sätter kundens behov i centrum kan hålla en högre prisnivå och får nöjdare kunder, leverntöre i sin tur tjänar mer pengar. Det är så man bygger varumärken på lång sikt, se på Rolls Royce, mfl. |
||
Svara med citat |
2008-08-19, 22:50 | #34 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Och folk går ju med på dessa villkor eftersom de får uppdrag serverade på fat och slipper jaga uppdragen själva. Inget konstigt i det. Sedan kan jag dra en annan anekdot om det där med betaltider. När jag strax efter 2000 satt som konsult på Ericsson krävde de 45 dagars betaltid. Jag vägrade eftersom 30 stod i avtalet. Anledningen till att de ville ha 30 dagar va att deras betalningsrutioner tog sådan tid att de i bästa fall kunde betala på c:a 35 dagar givet att alla som skulle hantera fakturan gjorde det omedelbart de fick den i sin hand. men till syvende och sist: Det går alltid att förhandla och det finns alltid folk som går med på de mest suspekta villkor. Men det kanske inte leder till så näjda kunder. Conny har en viktig poäng. Det är idiotiskt att som leverantör bråka om betalningstid hit eller dit. Se till att få kunden nöjd istället. Och för att återgå till urspringet i denna tråd. ja det är oroväckande att det inte går att få tag på företaget. Det är ju iofs sommar, men om du inte har något intresse av en längre relation med kunden skulle jag skicka kronofogden på dem så snart som möjligt. Dock bör du ju skicka en påminnelse först och ge den några veckor... Sedan är ju 700 om årdet eller vad inkassobolaget ville ha ganska billigt i längden. Jag har aldrig ångrat att jag haft inkassoföretag i ryggen. Mitt företags allra första kund började tidigt trilskas med betalningarna, men tack vare inkassoföretaget blev vi det enda bolag som de betalade. Vi avbröt samarbetet och strax senare konkade de. Många andra konsultbolag förlorade miljoner på samma kund bara för att de inte drev in pengarna tillräckligt aggresivt. Om jag mins rätt är bolaget skyldig dig 14K Är inte 12K ganska bra då iställer för ingenting? Anlita inkasso om de inte betalar efter en påminnelse! Alternativt sälj fakturan till någon som köper fakturor. |
||
Svara med citat |
2008-08-20, 17:04 | #35 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jaja, nu vet man hur det är att sälja mot faktura.. Snackade med CreditSafe idag och har kollat upp bolaget vi sålt till, "Manjehl Förvaltnings AB" dom har 8 betalningsförlägganden och krav på flera hundra tusen kr.. När dom la ordern hos oss i mitten på juni hade dom inga anmärkningar alls, utan dom har droppat in under juli och augusti.. Enda som är kvar i styrelsen är revisorn. Är det i detta fall ens meningsfullt att skicka in ett betalningföreläggande till kronofogden eller dumpar man bara 300kr till i sjön? Jag har ju namnet på han som beställde också, kan man kräva betalning av han på något sätt, eller är det helt kört?
|
||
Svara med citat |
2008-08-20, 18:18 | #36 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du är nog rätt körd. Det låter som att någon har köpt/övertagit bolaget för att begå bedrägeri i lite större skala. Bolag utan innehåll men med god kreditvärdighet kan man sälja för en bra slant, många gånger av just en sån här anledning.
|
|||
Svara med citat |
2008-08-20, 18:25 | #37 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2008-08-20, 19:05 | #38 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Har han inte teckningsrätt för firman så KAN han (inte nödvändigtvis) ha begått bedrägeri, alt trolöshet. Då ska du givetvis polisanmäla, det kostar inget. Personligen tycker jag att du sa offra 300 SEK till och lämna in en ansökan om betalningsföreläggande, detta verkar inte vara en seriös kund utan de försöker blåsa dig. Om du inte ansöker hos KFM om betalningsföreläggande så kan de i teorin fortsätta att blåsa folk på pengar. Då kan ju ingen anann se att de är skyldiga dig pengar och därmed avstå från att göra affärer. Det kan till och med vara så att du blev blåst av den anleningen att de hade lurat andra tidigare men när du gjorde kollen så hade ingen ansökt om betalningsföreläggande, och du såg ett "rent" bolag och blev därmed blåst på konfekten så att säga... Oseriösa personer eller företag har inget på marknaden att göra, det sätt vi kan hålla dem borta är genom att använda de lagliga medel som står till förfogande som betalningsföreläggande, konkurs ansökningar m.m. Att en person har gått i KK betyder inte att de är oseriösa i sig, men de som är oseriösa måste plockas bort och ges näringsförbud så fort som möjligt, dröj inte med åtgärder mot dem. |
||
Svara med citat |
2008-08-20, 19:10 | #39 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kollade upp bolaget Manjehl Förvaltnings AB på allabolag.se och upptäckte att han som är VD (Lehnér, N. K. B. ) har kopplingar till 76 olika bolag. Verkar mer vara en målvakt än seriös entreprenör.
Om så är fallet, vilket jag givetvis inte vet i dagsläget, så borde man avhålla sig från att göra affärer med samtliga dessa 76 bolag och deras företrädare. |
||
Svara med citat |
2008-08-20, 19:24 | #40 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ja, han som beställde av oss har uppgett sitt namn till "Niklas Larsson", gör man en sökning på Eniro på detta namn och Malmö så hittar man också denna person under:
Niklas Larsson Mobil 070-869 50 47 MANJEHL FÖRVALTNINGS AB Volframgatan 14 21364 MALMÖ Dom verkar även ha ett kontor i Linköping: MANJEHL FÖRVALTNINGS AB LILLGÅRDSG 14 58735 LINKÖPING Mobilnumret är avstängt, då han la ordern uppgav han: 070 969 50 47 (också avstängt). Vet ej om han har teckningsrätt för firman. Visst har man en förb*nnad otur som gör en kreditkoll månaden innan dom börja fiffla och då har dom noll anmärkningar, nu verkar dom lura företag på löpande band då dom har 8 betalningsförlägganden som kommit in under juli, augusti, bla. Kreditor AB på 50 tkr. Råkar man ut för ett sånt här bolag är det ju kört, undrar hur jag kunnat undvika detta.. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|