Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Snapback

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-05, 22:39 #121
kulmungis avatar
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 229
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem
kulmungis avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 229
Internet Sweden: Du ska ha ett stort tack, för allt grävande. Du lyfter fram sådant som man inte direkt ser om man inte just gräver lite. Inte första gången du gör det, men jag personligen tycker det är ett av de större jobben du gjort.


Testade själv att kolla lite på en domän jag var intresserad av tidigare.
Svanstein.se, som i dag är registerad av jorphu0804-00001 vilket vi hört tidigare.

Samtidigt som jag ser detta ringer en klocka.
När jag skulle snappa den adressen valde jag att gå genom Binero för jag tyckte de var billigast och domänen i sig inte hade högt värde för att gå gneom tex Snapback.se. Men det jag vet att jag gjorde var att söka på den domänen hos dem, även så höll jag bevakning på deras sida om det kom in några bud på den. Till 98 % säkerhet vet jag i dag att det aldrig gjorde, men ändå är så står Snapback som tekniks kontakt och domänen är registrerad genom Gsys som I. Swe. skrivit i en av sina pdf dokument.

Så det jag lärt mig, aldrig mer snapback eller liknanden, förän det finns öppna kort på bordet. Och då tänker jag inte ens klicka mig in på en domän på den sidan, å än mindre söka på domänen på deras sida. Det ringer lite klockor att de registerar dessa domäner man söker hos dem bakom kulisserna i dessa kostiga personer i sverige. Men visst detta kan ju vara fel, men känns inte som det om jag relaterar till vad Internet Sweden skrivit.

Tack för mig.

Edit: Rättade till, var inte Snapback som registerat den om man kollar Internet Sweden papper, Gsys registerade och Snapback är teknisk kontakt.
kulmungi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-05, 22:49 #122
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Tänkte låta bli... men med tanke på vad kulmungi skriver så hittade jag det här som känns...underligt:

http://www.snapback.se/SnapbackAuctions/vi...areforbundet.se
http://www.snapback.se/SnapbackAuctions/view/lador.se

Domännamn foretagareforbundet.se
Innehavare (kontakt-ID) pmgmed0804-00001
Administrativ kontakt (kontakt-ID) -
Teknisk kontakt (kontakt-ID) snapba0803-00001
Avimottagare (kontakt-ID) -
Domänstatus active
Skapad 2008-05-10
Senast ändrad -
Förfallodatum 2009-05-10
Namnserver a.dummy-ns.domaincrawler.com
b.dummy-ns.domaincrawler.com
DNSSEC unsigned delegation

Domännamn lador.se
Innehavare (kontakt-ID) pmgmed0804-00001
Administrativ kontakt (kontakt-ID) -
Teknisk kontakt (kontakt-ID) snapba0803-00001
Avimottagare (kontakt-ID) -
Domänstatus active
Skapad 2008-05-10
Senast ändrad -
Förfallodatum 2009-05-10
Namnserver a.dummy-ns.domaincrawler.com
b.dummy-ns.domaincrawler.com
DNSSEC unsigned delegation

Edit: kände att jag behövde förtydliga lite vad jag menade, ser "nästan" ut som att nån försökt trissa upp en budgivning här kan ju den oinvigde få för sig..
Snapback AB = VD Emil P
PMG Media AB = VD Emil P :unsure:
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-06, 02:06 #123
elofssons avatar
elofsson elofsson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 881
elofsson elofsson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
elofssons avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 881
Jag har varit med om samma som kulmungi för en domän. Känns riktigt piss. En domän som inte hade något intresse hos snapback.se (inga bud) och valde att lägga den hos Binero istället för snapback men likväl verkar det vara snapback.se som tagit den.

Följer den här soppan med spänning, bra jobbat åter igen Internet Sweden!
elofsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-06, 07:49 #124
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Nu börjar det likna någonting. Just det där med att söka efter domäner på snapback.se för att sen upptäcka att det så att säga skapar intresset kring dessa, och sen resulterar i att man förlorar dom tror jag dom flesta kan relatera till och förstå (det har diskuterats tidigare)
Det känns allt annat än etiskt, sen kan man väl alltid säga att "man får skylla sig själv"...man behöver inte söka där...men då är vi ju inne på det som är det riktigt farliga i sammanhanget, tänk om ALLA ombud gjorde så, så varje sökning på Loopia (som exempel) resulterade i "upptagen", dom gör sen en analys av värdet och så ringer Tommy från företaget Doopia och säger att någon försökt registrera domänen och erbjuder dig att göra det för 10.000 istället...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-06, 08:51 #125
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Gummianka - du är på gränsen till vad som är lovligt misstänksam :huh:
Citat:
ALLA ombud
Men visst förekommer det med jämna mellanrum påståenden om försäljning och utnyttjande av whoisslagningar mm till mindre välputsade aktörer - men lyckligtvis har vi i Sverige ganska lite av den varan hmm nja det var iaf ett bra tag sedan det kan ha skett i någon större omfattning. Det har förekommit, men eftersom det upphört ser jag ingen orsak till att namnge aktörer.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-06, 09:55 #126
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Aug 6 2008, 08:51
Gummianka - du är på gränsen till vad som är lovligt misstänksam :huh:
Citat:
ALLA ombud
Men visst förekommer det med jämna mellanrum påståenden om försäljning och utnyttjande av whoisslagningar mm till mindre välputsade aktörer - men lyckligtvis har vi i Sverige ganska lite av den varan hmm nja det var iaf ett bra tag sedan det kan ha skett i någon större omfattning. Det har förekommit, men eftersom det upphört ser jag ingen orsak till att namnge aktörer.
Skulle jag vara konspiratoriskt lagd menar du ?

Nej jag menade inte att någon sådan risk föreligger diretkt, min erfarenhet är dock att människor har svårt att se konsekvenserna av något om man inte drar det till sin spets...

Samtidigt är det ju så att en marknad där aktörerna inte agerar på lika villkor riskerar att snedvridas och där det helt enkelt krävs att man gör si eller så för att kunna konkurrera...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-06, 10:02 #127
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Jag föreslår ett script som söker efter domäner via Snapback, flera tusen domäner om dagen. Om Snapback försöker registrera domäner som man sökt efter så bör de inom kort gå i konkurs.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-06, 23:12 #128
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Blev tipsad om denna tråden och tänkte svara eftersom det skrivs om mig i tråden.

Jag har aldrig haft något att göra med Snapback AB och har inget att göra med dem och vet inte vad som försigår där eller hos Getupdated.

Jag samtalade en del med Rickard V. i december 07 och han sålde 22 domäner till mig genom ett bolag som heter GSYS HB. Köpet av dessa är något jag ångrade ganska strax efter jag köpte men köpt är köpt. Dessa domäner redirectas tillsvidare till en av mina kunder tills jag vet vad jag ska göra med dem. Någon som vill köpa?

Jag känner inte till något om de teorier som skrivs i tråden och har förutom detta aldrig sysslat med snapback.
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-06, 23:54 #129
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by Jaibo@Aug 5 2008, 00:37
Har ni (Snapback.se) exklusiva avtal eller inte?

En domän jag försökte snappa, och som jag hade högsta budet på, reggades av Gsys men jag fick sedan ett mail från Snapback om att ett högre bud inkommit (trots att auktionen var avslutad), men att systemet missat det. Vilket förklarades vara på grund av en bugg.

Det märkliga är ju att detta bud var nästan 10(!) gånger högre än mitt (10000:-), vem lägger ett sådant bud? När jag förklarar att det inte är mitt problem att systemet strular så får jag svaret att Snapback inte lyckades registrera den.

Så med tanke på vad jag läste här: http://www.webmasternetwork.se/index.php?s...16&t=30887&st=0 så undrar jag också om jag nästa gång kan lita på ert system och att domänen jag lägger högsta bud på går till mig och inte godtyckligt till era "partners" med alla märkliga namn som kommit fram ovan.
Varför över huvud taget lägga bud och delta i denna oseriösa verksamhet.

Att nappa domäner man inte har annat syfte än att sälja vidare är inte seriöst för 5 öre.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-07, 00:31 #130
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Aug 6 2008, 23:54
Att nappa domäner man inte har annat syfte än att sälja vidare är inte seriöst för 5 öre.
Stöter vi på lite förutfattade meningar här?
Jag förstår din kommentar som att du vet att alla som registrerar förfallna domäner är "såna där" av typen *Jag vet nog vad såna som ni håller på med*

Har du samma inställning till aktiehandel också?

Att registrera fler domäner än man har för avsikt att utveckla eller för tillfället planerar något för, behöver väl knappast innebära att man är "daytrader"?
Snarare skulle jag kalla det förutseende och moget ("moget nog att prata pension")

Att istället kritisera en hel efterhandsmarknad med förutfattade meningar, ser jag som motsatsen.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017