Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Corvento IT/convento IT eller liknande?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-21, 11:28 #1
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
Tezs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Fick just påringning av någon från Corvento IT eller någonting som lät så i varjefall. Men jag får inga sökträffar, så jag kan ha missuppfattat namnet. I vilket fall som helst ringde han för att säga att någon hade registrerat vårt företagsnamn .net och .nu. via dem. Registreringen hade tydligen redan gått igenom. Vid en sökning så ser det ut som att domänerna fortfarande är oregistrerade, men jag vet inte hur lång tid det kan ta för sånt att gå igenom.

Till skillnad från bluffare som ringer och säger att någon VILL registrera "våra domäner", men att vi kan få företräde för 1500kr, så ville han bara informera mig om att det redan var gjort och säga att det var lämpligt för oss att hålla utkik över vad som hände med domänerna.

Jag fattar ingenting, vad handlar det här om?? Känns mysko ända ut i fingerspetsarna, men de vill ju inte ha några pengar? (Ännu...)
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-21, 11:32 #2
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
Är domänerna lediga, regga dem själv om du vill ha dem.. om inte för att undvika liknande samtal i framtiden?
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-21, 11:33 #3
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
Antagligen är det ett alias för någon scammare. Köp domänerna själv via något seriöst ombud, antagligen finns det ingen kund som köpt via dom.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-21, 11:46 #4
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
Tezs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Nej, det klart. Men det känns onödigt att ha precis alla varianter. .se och .com räcker ju ganska långt. Det klart, antagligen får de inte för sigg att ringa och bluffa om återstående. Kanske .eu då.

Vad jag inte kan beghripa är vad det går ut på? De kan ju inte klämma mig på pengar om domänen redan är registrerad av någon annan. Det är en så KONSTIG bluff.

Hoppas de hör av sig igen, så att jag får ett svar på vad det är som de försöker sig på. Kanske "Det misslyckades, men han försöker fortfarande (de angav ett namn, Said någonting, men vi kan ge dig företräde för X antal guldpengar"

Spännande med nya bluffvarianter! Alltid intressant att se vad folk försöker sig på! Så länge man inte trillar dit förstås...
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-21, 12:05 #5
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Är det inte ganska uppenbart ? Låter du förfärad när han berättar detta så reggar han domänerna och om en månad så ringer någon annan och...det är som ett vuxenexempel på grooming...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-21, 12:14 #6
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
coLvento är la ganska kända..

Kanske inte för gemene man dock.
Fula typer .
Men om du trodde dom sa corvento så trodde nog andra det. och denna tråden är först på google .

Citat:
Colvento IT

Företaget ringer upp och påstår att dom har en kund som heter www.domancentralen.se som vill registrera företagets domännamn .eu, .net, .org, osv.

För att indirekt tvinga företaget att gå med på affären ber domkunden gå in på domancentralens hemsida och där se hur välliknande domännamn efter 5 sekunder pekas om till porrsidor.
Detta är taget ifrån svensk handels varningslista.

Svensk handel's varningslista.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-21, 12:16 #7
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
Tezs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Haha, är tillräckligt luttrad för att inte bli förfärad. Ja sa bara, "säger du det, jaha, och varför ringer du och berättar det?"

Vid klassiska bluffar där de vill ha betalt säger jag "Jasså? Låt dom regga den bara, det ska bli intressant att se vad dom ska ha den till. Och förövrigt så har vi kostnadsfri juridisk hjälp om det skulle behövas!"
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017