Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Behöver hjälp

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-01-07, 11:38 #21
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 427
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 427
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Ursprungligen postat av Blue-Eye
Ja är det ingen som kommer med några brilliant idé, eller konsumentverket som skulle ta kontakt med mig på onsdag eller torsdag i nästa vecka så pröjsar jag och gör sedan en anmälan mot dem.. måste nästan vara det enklaste förfarandet? Men man får väl ingen prick förräns man har fått fel? Eller hur fungerar det? Har aldrig vart i liknande klamerier eller stött på liknande problem tidigare så tell me if ya know
Nej, betala inte. Har du bestidit ärendet skriftligen , så får dom inte gå vidare till KFM, utan måste upp i Tingsrätten.
Men se till att du bestrider ärendet, och är det ink66 som leker inkasso bolag, skicka ett rekomderat brev.
Bättre är det om dom använder något av de större inkassobolagen, för dom kan regelverket och följer, annars anmäler man inkassobolagen datainspektionen ( Jag har gjort det några ggr.. ) , som är inkassobolagen tillsynsmyndighet.
Och spara all korrespondans.
Har du betalt, kan du inte bråka sedan, då har du godkänt fodran , du kommer inte få tillbaka några pengar.
All right.. Jag skickar bestridan, dem mottager bestridan. Och om dem går vidare till kronofogden endå? Rent juridiskt får de alltså inte i detta fallet gå vidare till kronofogden?

Om dem gör det vad är de för lagbrott de gör då?
BE Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-07, 11:50 #22
robbanfs avatar
robbanf robbanf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 216
robbanf robbanf är inte uppkopplad
Medlem
robbanfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 216
De gör nog inget lagbrott men KFM kommer lägga ner ärendet om du bestrider, och då är det som sagt tingsrätten som gäller. Du kommer heller inte få någon betalningsanmärkning om du bestrider hela tiden även om du sen skulle förlora i tingsrätten.
robbanf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-07, 11:52 #23
robbanfs avatar
robbanf robbanf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 216
robbanf robbanf är inte uppkopplad
Medlem
robbanfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 216
Och för småmål (under ett halvt basbelopp) riskerar man inte att få betala rättegångskostnader heller, var och en betalar själv sina egna kostnader (dvs resor, och eventuellt ombud som man knappast behöver)
robbanf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-07, 15:42 #24
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 427
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 427
okaj.. tack för svaren.. har lusläst konsumentköpslagen här under helgen, vilket faktiskt var bra för min näringsverksamhet att också kunna.. Företaget har ALLT ansvar fram tills varorna levereras till min dörr eller utlämninsställe. Eftersom konsumentköplagen inte går att varken förhandla bort via avtal, köpevillkor, etc. så kan de alltså inte kräva mig på pengar..
BE Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-08, 16:07 #25
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 427
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 427
För att hålla er lite uppdaterade vilket jag misstänker att en del tycker är intressant då vi givetvis alla vill motverka oseriösa handlare så kommer här en liten uppdatering.

Jag var i kontakt med personen som skrivit under inkassokravet samt betalningsföreläggande hos kronofogden och han bad om ursäkt och det var tydligen pga. den mänskliga faktorn. Dock tycker jag endå det är rätt häpnadsväckande att det går så långt som hit pga. den mänskliga faktorn. Enligt killen jag talade med som tydligen är en av ägarna av denna sajt kunde jag riva alla papper, men jag bestrider givetvis det hela endå för att vara på den säkra sidan. Han lovade att titta vidare på mitt fall och återkomma under kvällen. Givetvis skriver jag en rad då så ni vet hur denna resa slutar. Det som även förvånar mig är att detta bolag (troligtvis modersbolaget) bland annat jobbar åt en del stora och välkända företag vilket får mig ännu mer att rynka på näsan.

Men visst jag kan tänka mig att en hel del betalar för att slippa trubbel speciellt med bifogade papper till kronofogden. Ska jag vara ärlig så funderade jag själv ett tag på att göra det och leva vidare. Men samtidigt så nej!

Tråkiga historier brukar ha tråkiga slut, men vi får se hur de hanterar detta och vad som sägs ikväll.

Såg av en händelse "grynets show" där hon i slutet avslutade med: Ta ingen skit!

Tänkte därför vara lite fyndig och avsluta med
Betala inga felaktiga fakturor!
BE Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-08, 20:34 #26
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 427
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 427
dem har bett om ursäkt och ordnat upp att.. tänkte bara skriva det också... så vart de slut på detta.. tack för hjälpen ni som skrivit och engagerat er...
BE Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-09, 03:36 #27
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
Det som är lite jobbigt i fall som detta är att även ansökningar (oavsett om de bestridits/dragits tillbaka) till fogden syns på kreditupplysningar om du är ett företag.
Dock fäster (förhoppningsvis) kreditgivare ingen vikt vid någon enstaka ansökan om det inte finns anmärkningar eller någon annan 'rödflagga'. Annars skulle det ju säkert redan dykt upp någon som sysslar med regelrätt utpressning mot småföretagare ("betala oss pengar för ingenting, annars skickar vi ett antal ansökningar om BF på stora belopp så era krediter dras in!").
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017