FAQ |
Kalender |
2006-12-19, 20:12 | #1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Eftersom jag har vandrat runt lite i SEO-världen till husbehov, så är det alltid intressant med nya lärdomar och erfarenheter.
Därför har jag under en tid genomfört lite amatörmässiga experiment på några sidor eftersom jag fick för mig att Google la en viss vikt vid vilka tecken som användes eller utelämnades i titletaggen. Det är ingen raketforskning som jag har bedrivit, och resultatet är också därefter. Jag kan i alla fall inte hitta något direkt mönster som bestyrker eller avfärdar min teori. Det är en mängd faktorer som spelar in som bekant, därför är det också omöjligt att analysera Googles slutsats av ett kommateckens närvaro eller bortfall. Mina tankar var ursprungligen: Genom att utelämna (onödiga) ord och tecken i titeltaggen t.ex. och, i, på, av samt punkt och kommatecken så blir det en mer "koncentrerad" beskrivning i titeln, vilket i sin tur gör att Google väger detta tyngre än i en "utspädd variant". Nu börjar jag istället misstänka att Google ger ett mikroskopiskt straff för detta, och börjar istället fundera på om Google kanske har något slags "korrekt-språk-och-korrekt-grammatik-filter" i sin utvärdering. Ergo: Billiga bilar biltillbehör bilspecialisten i titeltaggen värderas något sämre än Billiga bilar och biltillbehör från bilspecialisten. Kan det vara så? Hur är era tankegångar och erfarenheter av detta? Någon mer som misstänker att det finns en inbyggd språkpolis i Google? |
|||
Svara med citat |
2006-12-19, 20:29 | #2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tror inte Google kontrollerar språket i sig. Däremot så gör Google förmodligen en enkel analys för att avslöja folk som enbart rabblar nyckelord i sin Title. Som bekant så är det aldrig bra att överoptimera. Det Google vill visa i serpsen när någon söker är beskrivande och korrekta titlar som hjälper folk att hitta det de söker.
Edit: Prova att skriva din Title endast i versaler och med en massa utropstecken. Men gissning är att din sida kommer att rasa i serpsen Det är som sagt bara en gissning, så det vore intressant att se. |
|||
Svara med citat |
2006-12-20, 19:02 | #3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag tror det helt har att göra med antal klick, korrekt svenska ger fler klick och därav rankar något bättre.
|
||
Svara med citat |
2006-12-20, 21:54 | #4 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2006-12-20, 22:16 | #5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
På tal om title - kan man byta den på hela siten "utan att falla i sökmotorernas ögon"?
|
||
Svara med citat |
2006-12-20, 23:08 | #6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Just nu tycker jag att Google känns väldigt "flamsig". Efter att ha byggt en stor sajt (de hade tidigare en stor sajt med frames och samma titel på alla sidor) till en kund inkl rätt hård sökmotoroptimering för tre månader sedan, så har jag följt deras utveckling på de viktigaste sökmotorerna. Google är den som reagerar kraftigast i positiv och negativ riktning. På kundens tre viktigaste sökord så föll sajten från cirka plats 35 (som de innehaft under lång tid) till plats 55-65, efter riktigt brakfall i kundens ögon. Sen klättrade sajten sakta med säkert upp till plats 35-40 och förrförra veckan så hoppade de upp till plats 20-22, för att återigen i förra veckan droppa bak 20 (tjugo!!!!) placeringar till runt 40-42 och nu denna veckan återigen hoppa upp igen till där de var från början, dvs plats 30-35, t o m något bättre faktiskt. Så hur man ska bedöma Google är svårt, har den svårt att bestämma sig, pusslar den under lång tid framöver för att väga av allt, eller vad sysslar den med... det är bara att vänta in och se i framtiden skulle jag tro Men tre månader är ofta också lite för kort tid att bedöma ett slutgiltigt resultat (om det ens finns något som man kan kalla slutgiltigt på sökmotorer). Nu var ju detta dock inte bara ändring av titeltaggar, utan en fullständig sökmotoroptimering. Nu beskrev jag deras tre viktigaste sökord ovan. Dessa tre har enorm konkurrens. Deras övriga sökord som har "normal" konkurrens har avancerat väldigt snabbt, flera av dem har blivit topp 5 på Google och har varit stabila över en längre tid. Jag har ett annat exempel där jag för drygt två veckor sedan skrev om alla titaltaggar dynamiskt på en sajt (varje sida) efter att de varit statiska och identiska på alla sidor. Denna sajt har några sökord med väldigt hård konkurrens, men ändringarna i titeltaggarna har enbart varit gott. På alla större sökmotorer har redan nu väldiga framsteg gjorts, faktiskt över förväntan och detta utan att sajten "föll tillbaka" i början. Man kanske kan säga att det är lite slumpen som avgör, men det gäller att göra det hela på "rätt sätt" så kan man nog förvänta sig positiva resultat. I mina ögon verkar det vara lättast att avancera på MSN Search/Windows Live efter en genomtänkt optimering. |
|||
Svara med citat |
2006-12-21, 10:48 | #7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2006-12-21, 13:02 | #8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2006-12-22, 11:55 | #9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2006-12-22, 12:03 | #10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Google kör iaf nån ajax-grej och rapporterar tilbaka vilka länkar man klickar på.
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|