Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hitta designuppdrag...

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-03-16, 19:00 #1
Sittplats Sittplats är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 12
Sittplats Sittplats är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 12
Tja

Hur ska man egentligen göra för att hitta "designuppdrag"? Jag menar alltså inte ett fast jobb, utan bara göra en hemsida till en person/företag mot betalning.

Jag har hållt på med hemsidor i ganska många år nu och kan ASP bra också. Men jag har aldrig gjort något seriöst som jag fått ersättning för.

Är det svårt att få sånna här uppdrag för privatpersoner eller måste man fixa jobb hos någon "webbyrå"?
Sittplats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-16, 19:45 #2
Jacob Jacob är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 395
Jacob Jacob är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 395
Börja med att lägga ut en portfölj med dina verk på internet. Om du har talang så kommer företag förhoppningsvis att kontakta dig.

Som privatperson kan du absolut få jobb. Att ha F-skattesedel kan dock vara en fördel, de flesta företag vill bli fakturerade.

Välkommen till WN, förresten!
Jacob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-16, 19:50 #3
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
Har Du skrivit på alla dina siter att Du utför tjänster eller tar emot beställningar?
(Du kan lägga ner Din själ på ett volontärprojekt... Annonsera på nätet!)
Om inte annat så är det väldigt bra att Du har ju redan mycket att visa upp, om det går, lägg på alla dessa sajter upp en sida om dig själv och Ditt företag, och länkar till alla sidor Du gjort på ett lockande sätt...
BÄSTA: Gör en välmatad, snabbladdad, sökmotorvänlig hemsida i html om just Dina tjänster, visa där olika tekniker, databaser och flash-exempel, java mm som Du gjort eller Visa på olika exempel på vad Du kan göra och kanske lite olika prisexempel och anmäl den till olika sökkataloger. . Berätta om dina kunskaper och planer. Skriv gärna personligt med en krydda humor och värme - alla bland gemene man, är inte intresserade av teknik. Ge gärna levande exempel: Förklara för t.ex. för fotbollsföreningen nyttan de kan ha av en välutvecklad kalender. Skriv till olika målgrupper som Du vill jobba med. Kanske blir de just dem som hittar Dig via sökmotorerna sedan? Utvecklar man en personlig stil så kommer till slut just de köparna som vill ha det bara Du kan ge dem... Och de som blir nöjda tipsar gärna vidare... Se alltid till att Du får länka till Ditt företag på respektive site, helst på varje sida, samt i metataggar, så intresserade kan få tag i Dig. Ansträng Dig genom att anmäla alla siter Du producerar till viktiga sökindex (eller lämna länklista på sådana till uppdragsgivarna) så De och Du kommer med bland olika sökträffar. Stort Lycka Till!
mistress är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-16, 20:00 #4
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
Citat:
Originally posted by mistress@Mar 16 2004, 17:50
om dig själv och Ditt företag,
OOOPs, Du vill börja göra siter som privatperson....
Då jag talade med skattemyndigheten i maj 2003 var detta inte möjligt,
om inte företagarna kan tänka sig att betala moms + arbetsgivaravgift. Det skulle visst inte kunna räknas att utföra olika webdesignuppdrag till företag som hobbyverksamhet. (Tror de kan svara olika) Du kan göra några sidor "gratis" för att få referenser, funkar det bra, kan Du registrera firma. Det viktiga är ju att Du får skriva ©copyright och Ditt namn för att det ska sprida sig, att Du finns och är tillgänglig, så att jobba svart, lönar sig inte om Du vill bygga upp en växande kundkrets...
mistress är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-16, 20:13 #5
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
Citat:
om inte företagarna kan tänka sig att betala moms + arbetsgivaravgift
Moms utgår endast om säljaren är momspliktig, arbetsgivaravgift då räknas man som anställd och ingen moms skall läggas på. Enligt Momslagen, Inkomstskattelagen.

Citat:
Det skulle visst inte kunna räknas att utföra olika webdesignuppdrag till företag som hobbyverksamhet.
Kännetecken för hobbyverksamhet är att den saknar vinstsyfte och därmed hamnar i inkomst slaget tjänst, som blev en slask benämning av inkomstslagen näringsverksamhet, kapital och tjänst där allt som inte ingår i de två första defineras som tjänst, och därmed var en massa luckor i lagen tilltäppta...
Johan G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-16, 20:27 #6
Sittplats Sittplats är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 12
Sittplats Sittplats är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 12
Tack så mycket alla. Jag ska fixa en portföljsida. Men det blir ju lite mer ett långsiktigt projekt.

Om man istället vill småjobba direkt... kan man inte frilansa i något mindre företag/privatföretag där dem ger mig projekt beroende på hur mycket tid man har. Eller måste man ha stora s.k. "meriter" för att kunna göra det?
Sittplats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-16, 20:40 #7
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Man vill självklart se vad du gjort... att bara komma och säga "anlita mig, jag kan designa er site" fungerar garanterat inte. En portfolio är därför att rekommendera för att kunna visa upp dina verk för dina framtida kunder... lägg tiden där till att börja med så har du så småningom en bra start, det tar tid att bygga upp sitt kontaktnät!
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-16, 21:01 #8
Sittplats Sittplats är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 12
Sittplats Sittplats är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 12
Citat:
Originally posted by Cellsynt@Mar 16 2004, 18:40
Man vill självklart se vad du gjort... att bara komma och säga "anlita mig, jag kan designa er site" fungerar garanterat inte. En portfolio är därför att rekommendera för att kunna visa upp dina verk för dina framtida kunder... lägg tiden där till att börja med så har du så småningom en bra start, det tar tid att bygga upp sitt kontaktnät!
Jo det är ju klart. Jag får väll fixa en sådan.

Men är det inte svårt att bli upptäckt? Företag som vill ha en sajt söker kanske inte på google efter designers. Eller?
Sittplats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-16, 21:07 #9
Endless-Dreamss avatar
Endless-Dreams Endless-Dreams är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 20
Endless-Dreams Endless-Dreams är inte uppkopplad
Nykomling
Endless-Dreamss avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 20
Jag är själv intresserad av det du frågar efter. Och det första jag tänkt göra när jag får tid från de sidor jag jobbar på är just en websida med presentation och exempel på vad jag gjort.
Endless-Dreams är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-16, 21:38 #10
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Citat:
Ursprungligen postat av Sittplats
Citat:
Ursprungligen postat av Cellsynt
Man vill självklart se vad du gjort... att bara komma och säga "anlita mig, jag kan designa er site" fungerar garanterat inte. En portfolio är därför att rekommendera för att kunna visa upp dina verk för dina framtida kunder... lägg tiden där till att börja med så har du så småningom en bra start, det tar tid att bygga upp sitt kontaktnät!
Jo det är ju klart. Jag får väll fixa en sådan.

Men är det inte svårt att bli upptäckt? Företag som vill ha en sajt söker kanske inte på google efter designers. Eller?
Absolut inte, men en url i en signatur på ett forum kan vara ett bra sätt att nå ut till många småföretagare *hint*..
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017