Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Upploadscript för stora filer

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-12-12, 02:02 #1
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
Jag tänkte att det är dags att höra efter vad folk har använt för tekniker för uppladdning av filer.

Idag använder mina projekt vanliga htmlformulärets file-funktion, men de flesta av oss vet ju att den är rätt krånglig. Den kan vara helt död för vissa klienter, maxstorleksgrejen fungerar inte så bra, funktionen är slö som tusan samtidigt som den gärna ger timeout om filerna blir för stora.

Om vi vill ge besökaren en bra möjlighet att ladda upp 100mb - hur gör man förslagsvis då?
Nu har jag inte spanat in tjänster som gör just detta, typ youtube etc, men vad jag vet så är det flashlösningar som brukar vara aktuella, som eventuellt kanske använder ftp i bakgrunden.

Hur som helst så är jag tämligen övertygad om att metoden jag använder idag bara är försvarbar till filer upp till ca 5 mb, sen vill jag ha något bättre.

Har ni erfarenheter att dela med er av?

Tack
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-12, 07:18 #2
Henrik Henrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 280
Henrik Henrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 280
Jag har en tjänst för att ladda upp stora filer för en del kunder, och där används just "vanlig" file-funktioner, som du säger. Fungerar utmärkt, och då talar vi ofta om filer runt 1GB. Givetvis bör man ha en lösning som visar hur långt av uppladdningen som gått osv, så att "känslan" blir bättre för användaren (så att det syns att det faktiskt händer något).
Henrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-12, 10:04 #3
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
Ok, så det finns alltså hopp för den metoden. Vad jag vet så blir browsers att hänga sig och anslutningen kan få timeout etc vid stora filer, men det kanske finns vägar runt detta. Ett annat problem är väl att denna överföring brukar ta betydligt längre tid på sig för samma mängd data jämfört med typ ftp, om jag inte minns fel. Jag har för mig att det tar flera gånger längre tid att använda file-grejen.

Men jag kanske bara har dålig koll, men jag har inte haft bra erfarenheter av det där förut när jag har arbetat med det. Nu använder jag det bara för uppladdning av bilder etc, där fungerar den ju bra.

Jag har tittat runt lite på ajaxmetoder som ger användaren lite feedback. Jag hittade en nice som är skriven av nån svensk (Tomas Nilsson eller nåt), men den krävde perl, vilket jag inte orkade installera igår kväll. Jag ska googla vidare och hoppas på ett verktyg som kör js-php endast.

Vad använder du för tjänst? Har du något demo?
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-12, 10:12 #4
end end är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 350
end end är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 350
8mb är standard för uppladdningsscript, satt i php.
end är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-12, 20:46 #5
Toombass Toombass är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 58
Toombass Toombass är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 58
totoo: länka gärna till guiden. Skulle gärna passa på att fråga dig en sak angående att ladda upp bilder även om detta är lite ot. Vad använder du för metod för att kontrollera att det är en bild och inte någon anna typ av fil som har filändelsen .jpeg, .gif osv ?
Toombass är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-12, 20:59 #6
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
Jag vet att polaren använder sig av http://encodable.com/filechucker/. Tyvärr är det i Perl men mycket lätt att använda och ändra så att det blir som man vill ha det. Vet att polaren testade filer runt 1Gb utan några problem.
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-13, 07:44 #7
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
toombass, jag använder phpgd som kan öppna alla vettiga bildformat. Om den misslyckas med att få fram bildens bredd och höjd så är det ingen bild.

wizkid, ah, ser nice ut, ungefär som det jag spanade in.


Men kan någon berätta för mig varför dessa lösningar ofta använder perl? Jag är lite osugen på att installera perl enbart för detta, det känns plastigt.

Har perl någon speciell styrka där som inte php har?
Jag har kollat lite på perlkoden, men den har en del grejer som jag inte behärskar att porta.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-13, 13:17 #8
Toombass Toombass är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 58
Toombass Toombass är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 58
totoo: Ahh smart. Tack för hjälpen, ska tillämpa det i mitt bilduppladdningsscript nu! .
Toombass är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-13, 13:25 #9
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Numera har PHP (sedan 5.2.0) inbyggda hooks för att hantera problemet och det finns ett extension som verkar fungera bra: http://pecl.php.net/package/uploadprogress
__________________
www.ip2nation.com (ip till land)
Per är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-13, 14:44 #10
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
Citat:
Originally posted by Per@Dec 13 2006, 14:25
Numera har PHP (sedan 5.2.0) inbyggda hooks för att hantera problemet och det finns ett extension som verkar fungera bra: http://pecl.php.net/package/uploadprogress
Det där är alldeles för nytt, allt måste tills vidare fungera med php4.


Men nu vill jag reda ut, vad är motiveringen till att folk använder perl till sånt här? Är det så att php inte räcker hela vägen, eller går det att porta?

Det är klart jag kan installera perl, men jag lägger hellre den tiden, eller för den delen, 10 ggr längre tid på att göra en portning till php, men då vill jag först ha klargjort för mig att det är görbart.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017