Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Uppdatering av polisrazzian....

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-07-09, 19:01 #31
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Originally posted by robertsson@Jul 9 2006, 18:13
Citat:
Om jag veta att det stjäls massor va bilar på just en gata, ställer jag inte bilden däör själv eller?
Vad jag vet har det aldrig försvunnit en enda server från PRQ innan polisens tillslag.

Precis som minst 95% inte känt till att banden mellan PRQ och TBP var så tighta.

Det är djälvigt enkelt att vara efterklok, försök se med dom fakta du kände till för 2 månader sedan.
Jämförelksen handlar inte om stulna servrar utan att tänka efter var man har sina saker.

Citat:
Det är djälvigt enkelt att vara efterklok, försök se med dom fakta du kände till för 2 månader sedan.
Jag tittade på att flytta min server för ungefär 5 månader sedan. Efter lite googlande och samlande av information fick jag enkelt veta att TPB drivs från PRQ hallarna med deras inblandning. För min del var det som en röd lampa - nej, jag flyttade inte dit.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-09, 19:05 #32
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Originally posted by Mattias@Jul 9 2006, 17:01
Så helt plötsligt snor TPB saker? Det var tusan.
Lätt och vrida och vända på något någon skriver för att få det till sin fördel eller?

Det jag menar är att alla vet att TPB gör det tillgängligt för folk att dra ner piratkopierad mjukvara, musik, film mm....ja? Det kan inget vridda och vända på? T.o.m. de erkänner det.

Dock så här på forumet (eller denna tråd), så ser vissa som om man detta inte är något fel i det, samtidigt som alla här skulle bli förbannade om folk kopierade deras sidor, design eller mjukvara som vissa utvecklar här. Kom igen?
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-09, 19:22 #33
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Citat:
Originally posted by Terabyte@Jul 9 2006, 18:59
Vad tyder på att servern har inte skadats på vägen hem? Inte att jag skyller ifrån vad gäller polsien, men du vet inte vem som orsakat skadan, utan helt utan eftertanke skyller på polisen.

Jämförelsen jag ger handlar bara om att ha lite vett. Jag ger inget exempel med direkt jämförsle med TPB eller PRQ. Alla vill vi minimera nertid på våra servrar. Att ha de hos någon som driver en verksamhet som befinner sig i en gråzon eller inte speciellt säkert tycker jag.
Servern har skadats på väg hem.... Ja, oddsen att hårddiskarna skulle ta skada på väg hem i en rackserver är rätt hög! Du har rätt. Att jag inte tänkt på det.

Oddsen att de skulle ta skada på väg hem är ungefär lika hög som att du skulle klara av att göra en korrekt jämförelse. Räkna ut det.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-09, 19:50 #34
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
Citat:
Ursprungligen postat av guran
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Man tycka vad man vill om beslutet, men det gör ju knappast de inblandade poliserna inkompetenta... Eller?

Förstår fortfarande inte den här märkliga inställningen att "Polisen gjorde fel, och det finns inget ansvar vare sig hos min leverantör eller mig"... *När allt kommer omkring har PRQ medvetet, påstå inget annat, riskerat sina kunders verksamheter genom att driva TPB i sin hall och de flesta kunder var väl medvetna om detta förhållande...
Enligt mina åsikter borde polisen innan denna husrannsakan och underöskning av datorerna genomfördes ha tänkt ut hur de skulle kunna genomföra detta för att på minsta möjliga sätt störa de företag som har servrar hos PRQ.

De kunde mycket väl börjat att undersöka servrarna på plats, en i taget för att undersöka om de var intressanta för utredningen. På sådant sätt skulle endast en server i taget utsatts för störning från några minuter till några timmar.

Polisen kan mycket väl försegla hela lokalen som en brottsplats med förbud att beträda den. Vad gör skillnad om servrarna står hos polisen eller i PRQ:s lokal? Knappast någon skillnad och dessutom förmodligen mer kostnadseffektivt och bättre utnyttjande av polisens resurser om undersökningen hade gjorts i PRQ:s lokaler.

Så vad är anlendingen till att polisen inte kan uppträda på ett rationellt och hänsynsfullt sätt? Inkompetens måste vara en av faktorerna i den spekulatione. En anna faktor är att polisen och åklagare helt enkelt struntar fullständigt i att de orsakar skada för tredje part.
Näe... Tänk ett steg till.

Polisen gjorde husrannsakan för att säkra bevis i en förundersökning.

(Nu bortser jag från faktumet att den underliggande orsaken till förundersökningen kan vara felaktig, men det är en helt annan diskussion).

Polisens roll är att säkra bevis. För att kunna säkra bevis tar man sig in i lokalen, tar det som har ansetts rimligt för att kunna säkra sagda bevis.

Med ditt scenario så skulle man alltså komma till lokalen, först ta ner och undersöka server A för att sedan ta upp den igen. Sedan ta ner och undersöka server B för att sedan ta upp den igen och fortsätta med detta till server NN. Du tror inte att den som har materialet de eftersöker skulle flytta på det och radera alla loggar under tiden?

Sedan skall vi inte prata om den juridiska mardrömmen att påvisa bevisens riktigthet om datat kontrolleras på plats. Och det faktum att alla de verktyg man använder skulle behöva flyttas från HQ till PRQ.

Flera har hävdat att polisen bara brode tagit det som det faktiskt stod TPB på... Ehhh. Get real!
Om detta hade rört pedofili och polisen enbart hade tagit de servrar där det stog sitens namn på, hur tror ni medias reaktion hade blivit om det kommit fram att det stod ytterligare en server i lokalen, men att den inte var märkt med sitens namn och polisen missade den?
Polisens inkompetens hade basunerats ut i hela Sverige. Tror sjutton att de tar "allt", och inte bryr sig om vad den som blir utsatt för razzian hävdar.

"Jo konstapeln förstår att allt olagligt material ligger på servern i hörnan. Lovar på heder och samvete att det är den enda servern vi har" Tjena, eller hur?

För övrigt så tycker jag att polisen har agerat såsom de brukar vid polisrazzior. Fast skillnaden är att det är inte missbrukare/yrkesförbrytare/sexdömda som undersöktes denna gång. Blir roligare för media att ta upp det och det är lättare för allmänheten att ta till sig, så jag antar det är därför jämfört med andra husrannsakan som genomförts.

Din sista mening håller jag däremot fullständigt med om:
Citat:
En anna faktor är att polisen och åklagare helt enkelt struntar fullständigt i att de orsakar skada för tredje part.
Har sett resultatet efter flera husrannsakan. Flera ggr hade det varit lättare att bränna ner rubbet än att städa upp, och nu pratar vi om mänsklig integritet och folks hem. Ett inbrott hade gjort mindre skada, speciellt i de fall man letat innanför väggar, i innertak etc.
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-09, 20:12 #35
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Jag tittade på att flytta min server för ungefär 5 månader sedan. Efter lite googlande och samlande av information fick jag enkelt veta att TPB drivs från PRQ hallarna med deras inblandning. För min del var det som en röd lampa - nej, jag flyttade inte dit.
Jag förutsätter att du har full koll på vilka sajter som finns på ditt nuvarande webbhotell och innehållet på alla servrar i serverhallen så motsvarande sak inte drabbar dig?

Vad var det för länk BTW?
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-09, 22:44 #36
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
5 månader sedan om inte 6 eller 7. Kan inte redagöra den nu, som du kanske förstår. Nej, servern står där den stått från början och jag har inte flyttat. Nej, jag kan inte veta vilka hemsidor som finns på deras webbhotell, men åtmistonde vet jag att TPB är inte något som drivs av ägaren. I alla fall är det ett steg i rätt riktning för min del.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-09, 22:47 #37
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Originally posted by Johan H@Jul 9 2006, 19:22
Servern har skadats på väg hem.... Ja, oddsen att hårddiskarna skulle ta skada på väg hem i en rackserver är rätt hög! Du har rätt. Att jag inte tänkt på det.

Oddsen att de skulle ta skada på väg hem är ungefär lika hög som att du skulle klara av att göra en korrekt jämförelse. Räkna ut det.
Ja, jag undrar om PRQ skulle istället för att driva TPB ha pedofilmaterial på sidan. Undrar om folk skulle reagera så mot polisen då?

Ja, skall inte kommentera dina inlägg mer efter detta, då jag ser att du är ganska så enkelspårig och vill helst att alla skall hålla med dig i det du inte tycker om, varo det är rätt eller fel.

"Allt är polisens fel". "Polisen agerar alltid fel". "Åklagaren måste vara en idiot."
"TPB driver inte sin verksamhet i en gråzon utan allt är lagligt och moraliskt rätt."

Lycka i alla fall med diskarna!!
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-09, 23:16 #38
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
......
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-09, 23:24 #39
Baldros Baldros är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 189
Baldros Baldros är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 189
Jag vill inte vara sämre än någon annan, därför kommer jag också med en jämförelse, men inga bilar inblandade.

Du har en hårdisk med en massa viktig information, så du låser in den i ett bankfack hos din bank. Ägaren och chefen av banken hade haft stöldgods i sitt bankfack, så polisen kommer och rycker ut alla bankfack i hela banken och tar med sig till sin station istället för att öppna dom på plats. Du börjar oroa dig eftersom det fanns väldigt mycket viktig information på den där hårdisken, efter att ha pratat och pratat med polisen så får du ut din lilla låda. Du kopplar in hårdisken i en dator för att kolla så allt finns kvar, disken har krashat.

Jag tycker att denna jämförelse är väldigt lik, förutom att ägaren och chefen hade gjort något olagligt.

Det är fortfarande polisens fel om den går sönder på hemresan, eftersom den skulle inte flyttas från början.

Jag antar att polisen sökte efter torrent filer på servrarna eftersom mina vänner hade lite låtar och något lost avsnitt på sin server och polisen sa inget, men att ha torrent filer är väl inte olagligt?
Baldros är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-09, 23:29 #40
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Citat:
Originally posted by Terabyte@Jul 9 2006, 22:47
Ja, jag undrar om PRQ skulle istället för att driva TPB ha pedofilmaterial på sidan.
Alla skulle helt klart vara emot det!
Aldrig att vi ska låta johans server stå osökt och oförstörd.
Helvete, att du ens kan tänka så länge över saken, det är ju självklart
Mattias är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017