Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Utbetalning till privatperson?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-05-31, 12:25 #1
pikkenix pikkenix är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 198
pikkenix pikkenix är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 198
I ett nytt projekt kommer jag att ta hjälp av en privatperson vid några enstaka tillfällen (är själv enskild firma). Måste jag då anställa denna person för dessa tillfällen eller hur löser jag detta så smidigt som möjligt?

Kan personen i fråga "fakturera" mig på liknande sätt som ett företag gör bara det att jag lägger på arbetsgivaravgifter?
pikkenix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-31, 12:36 #2
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Det finns diverse företag som erbjuder "arbetsgivartjänster" som kanske kan vara något för dig, bl.a. Bolagskraft. De brukar, om jag minns rätt, ha marginaler på 5-10% på totalkostnaden (dvs. lön + arbetsgivaravgift).
__________________
www.ip2nation.com (ip till land)
Per är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-31, 12:40 #3
roberthogbergs avatar
roberthogberg roberthogberg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 81
roberthogberg roberthogberg är inte uppkopplad
Medlem
roberthogbergs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 81
För person utan F-skattesedel som utför en tjänst är du som uppdragsgivare skyldig att betala in skatt och arbetsgivaravgifter för.

Den som utför uppraget får inkomsten som inkomst av tjänst (vanlig lön)
roberthogberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-31, 14:48 #4
pikkenix pikkenix är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 198
pikkenix pikkenix är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 198
Citat:
För person utan F-skattesedel som utför en tjänst är du som uppdragsgivare skyldig att betala in skatt och arbetsgivaravgifter för.
Det är jag helt med på, men behöver vi skriva några anställningspapper eller liknande eller går det att lösa på ett smidigare sätt - att jag betalar ut pengarna till honom på vad han ska ha, lägger på skatt och arbetsgivaravgifter - ungefär som en faktura.

Hur gör tex. musiker som är ute och spelar en gång i månaden på olika ställen (när de inte tar svarta pengar då). Kan inte tänka mig att de skriver på en anställning utan tar bara pengarna skattade och klara och sen får krogägaren sköta skatter osv. på sitt håll.

Det medför så mycket merjobb med en anställning och då det endast gäller några enstaka tillfällen på nån timme vardera så känns det som det måste finnas något bättre sätt, eller?
pikkenix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-31, 15:09 #5
b_anderssons avatar
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
b_anderssons avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
Använd dig av Bolagskraft så slipper du anställa.

//Björn
b_andersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-01, 11:33 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Ett avtal ska du definitivt skriva, det gör alla artister som är ute och spelar oxo.

Man kan göra en s.k. överenskommen visstidsanställning. Då skriver ni helt enkelt ramarna i avtalet. Om du inte avtalar om visstidsanställning så är fast anställning default enligt svensk lag.

Det är viktigt att du känner till att du ansvarar för personens försäkringar som för alla andra anställda. Det är din nskilda firma (dvs du) som har ansvaret för dennes säkerhet och om den anställde blir sjuk så måste du stå för sjukersättningen. detta kan du inte avtala bort.

Ett sätt för dig att slippa arbetsgivaransvaret är att personen i fråga "går genom annat företag" som någon annan föreslog här i forumet, då fakturerar det bolaget dig och du slipper arbetsgivaransvaret. Se för bövelen till att det står att de har F-skatt i avatalet och på fakturan från dem annars är du torsk...
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017