Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Färdig utvecklingsplattform för e-handel

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-05-17, 11:18 #1
niknass avatar
niknas niknas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 6
niknas niknas är inte uppkopplad
Nykomling
niknass avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 6
Skulle vilja fråga efter erfarenheter kring alternativ till de "vanliga", mer färdiga "out-of-the-box" rekommendationerna för e-handel och försöka få fram era erfarenheter kring lösningar som är mer inriktade på egenutveckling d v s ramverk för e-handel.

Har tidigare i mitt liv utvecklat e-handelsplatser från scratch eller med MS Commerce Server (tidigare SiteServer) och alltid uppskattat möjligheten att kunna anpassa de speciella behov som alltid finns för olika handlare. Dessutom så finns ju numer mer eller mindre färdiga integrationspunkter för betalningsväxlar, OLF system samt ekonomi så det känns inte lika viktigt att ha färdigintegrerat i produkten som för några år sen.

Vi ska nu starta en e-handelsplats med en i grunden enkel uppgift, sälja hemelektronik, men den ska ha en hel del speciella funktioner som inte finns färdiga. Vi startar från scratch så inga stödsystem finns ännu. Stor flexibilitet alltså...

Har kikat på OSCommerce och de varianter som finns, men fastnat på att jag inte kan PHP lika bra som *.NET grejer + att de lösningar jag sett till förvirring liknar varandra även om de har olika skins.

Hostade lösningar går oxå tyvärr bort p g a inflexibilitet samt mer affärssystemanknutna pga "Jack of all trades, master of none" samt ovanstående argument.

Vi har även kikat på lösningar från t ex WipCore och Incordia som då ändå är väl etablerade, fungerande lösningar. Det kan vara ett alternativ under vissa förutsättningar, men är ff lösningar som inte primärt är gjorda för kundutveckling m a p dokumentation och support.

Å andra sidan så har vi även kikat på t ex:
* DotNetNuke med KodHeadz ehandelsmodul (sniklösning, men med potantial)
* MediaChase eCommerce Framework (Verkar täcka våra behov, etablerad lösning, väl dokumenterad)
*StoreFront (Har inte kikat så mycket ännu, men de säger rätt saker på webben i a f)

Är det någon som har jobbat/kommit i kontakt med de här produkterna eller kanske till och med vill argumentera emot?
niknas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-18, 10:42 #2
Micke_Ns avatar
Micke_N Micke_N är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 159
Micke_N Micke_N är inte uppkopplad
Medlem
Micke_Ns avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 159
Har du kikat på aspdotnetstorefront.com ?
Där finns möjlighet till att köpa källkoden och därmed fritt fram för egna ändringar. Nu även i ASP.NET 2.0

Denna kommer även att komma som en modul till DNN.

//

edit: Typo :-)
Micke_N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-18, 13:32 #3
niknass avatar
niknas niknas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 6
niknas niknas är inte uppkopplad
Nykomling
niknass avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 6
Nope, den har jag inte kollat ännu. Den verkar ju toppen det lilla jag såg på 5 minuter!
Har du jobat med den något?
niknas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-18, 17:24 #4
niknass avatar
niknas niknas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 6
niknas niknas är inte uppkopplad
Nykomling
niknass avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 6
Såg även http://www.ablecommerce.com som verkar ligga i samma segment.
Finns det alltså inga förslag på svenska varianter? Finns det överhuvudtaget?
niknas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-18, 19:19 #5
Micke_Ns avatar
Micke_N Micke_N är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 159
Micke_N Micke_N är inte uppkopplad
Medlem
Micke_Ns avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 159
Citat:
Originally posted by niknas@May 18 2006, 13:32
Nope, den har jag inte kollat ännu. Den verkar ju toppen det lilla jag såg på 5 minuter!
Har du jobat med den något?
Jo, jag har en del kontakt med dem. Köpte deras lösning för snart 1år sedan men då var deras .NET kodning typ en rewrite av gammal ASP. Så jag tyckte mest det var skit.

Sedan dess har jag mfl. varit påstridig med ändringar osv och nu börjar det likna något enligt min mening på .NET. När det väl släpper den med master pages och gjort om de delar som det fortfarande är lite "rewrite" stuk på så fungerar nog det mesta som jag önskar. Och då kommer jag att släppa min site med denna lösning i grund och botten.

//
Micke_N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-03, 16:46 #6
centi centi är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2
centi centi är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2
Citat:
Originally posted by Micke_N@May 18 2006, 10:42
Har du kikat på aspdotnetstorefront.com ?
Där finns möjlighet till att köpa källkoden och därmed fritt fram för egna ändringar. Nu även i ASP.NET 2.0

Denna kommer även att komma som en modul till DNN.

//

edit: Typo :-)
HEJ Micke....

Hittade ditt inlägg precis ....idag 20070802....har du/någon någon nyare erfarenhet
av aspdotnetstorefront ...är det bra grejjer idag ?

mvh/pierre
centi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-04, 18:09 #7
Micke_Ns avatar
Micke_N Micke_N är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 159
Micke_N Micke_N är inte uppkopplad
Medlem
Micke_Ns avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 159
Citat:
Originally posted by centi@Aug 3 2007, 16:46

har du/någon någon nyare erfarenhet
av aspdotnetstorefront ...är det bra grejjer idag ?

mvh/pierre
Jo saker och ting går framåt men kanske inte inom det jag tycker de borde satsa på. De har givit ut en DNN modul för shoppen samt integrerat det men någon typ av CRM lösning. Så jag tycker att utvecklingen av shoppen stått still i ca 1,5år nu. Shoppen har även genomgått en PABP certifiering för VISA/MC.

De har gjort av sig med lite hårdkodade HTML grejor men där finns fortfarande mycket HTML som är hårdkodat innuti .DLL:er vilket är skit. Men så blir det när en gammal ASP lösning skall skrivas om till .NET. De fastnar i sitt gammla ASP tänk och tar inte riktigt steget ut och gör saker och ting the .NET way :-).

Men om du tänkt använda shoppen "out of the box" så är där inget direkt att klaga på. Men om du t ex vill ha interaktiva funktioner på en produktsida och t ex vill använda dig av vanliga .NET controls, UserControls etc på produkt sida så klarar inte deras såkallade XMLPackage av att hantera detta. Deras egen Skinning engine tycker jag heller inte riktigt om. Den begränsar en hel del. Förhoppingsvis kommer de att gå över till .NET Master Pages i framtiden men om eller när det händer är det nog ingen som vet.

/M
Micke_N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017