Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Varning för bandit.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-03-05, 18:36 #1
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Vill bara varna för en "Viklund" i norra Sverige som beställer mot faktura och sätter sig själv som C/o.

Denne Viklund skriver alltså in ett personnummer till en ovetande person och skriver dennes namn som mottagare i beställningen och sig själv som Care-of. (Han har försökt beställa 2 gånger på Lastbryggan i olika namn och personnummer.)

Kolla lite extra om ni får en "C/o Viklund-beställning" och var observanta på att namnet stämmer överrens mot beställaren i kreditkontrollen.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-05, 19:23 #2
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Hur orkar folk hålla på?
__________________
@Zn4rK - Börja blogga - Paintball i Göteborg
Det jag skriver är mina personliga åsikter och återspeglar inte vad WN eller andra företag jag representerar tycker.
Alex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-06, 07:56 #3
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Tackar för varningen. Alltid uppskattat!
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-06, 08:28 #4
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
det är så vanligt så det är skrämmande. Jag har några sådana stjärnor på min svarta lista jag med. Jag bara hoppas att dessa personer startar eget nån gång å får känna på hur det känns att bli bedragaen så.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-06, 17:50 #5
Spinns avatar
Spinn Spinn är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 199
Spinn Spinn är inte uppkopplad
Medlem
Spinns avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 199
Men hur kommer då paketet fram till Viklund? Eller har jag missförstått något?

Jag använder Kreditors fakturera mig som jämför namn, personnummer och adress så då borde det väl inte vara något problem?
Spinn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-06, 22:48 #6
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Citat:
Jag använder Kreditors fakturera mig som jämför namn, personnummer och adress så då borde det väl inte vara något problem?
Det är ju det som är problemet, "ärliga" människor kan ju faktiskt vara folkbokförda på en annan adress eller bo inneboende hos någon och ha en C/o-adress och namn/personnummer stämmer ju med beställnigen. När jag pratade med Kreditor så gosdände dom "C/o-adresser" iaf.

Det vore ju som om att jag skulle beställa i namnet Anders Andersson som jag visste hade ett "fläckfritt" personnummer som går igenom kreditupplysningen och skriva: Anders Andersson, C/o Karlsson och min adress i beställningen. Alltså skulle jag få paketet och den stackars Anders få påminnelsen/kravet av kreditor när jag inte betalar fakturan.

När du sedan märker att Kreditor inte står för denna kostnaden (bedrägeri) och du börjar jaga mig så har jag hunnit beställa från massor av företag, att jag dessutom bytt adress tre gånger innan du hittar mig gör ju inte saken bättre...

Vore intressant att höra från Kreditor och Acme i denna tråden om detta är vanligt och vad dom gör för att förhindra det.

Tilläggas kan att jag har varken Acme eller Kreditors system på Lastbryggan, det enda jag köper så är det kreditupplysningen via Acme. Sen gör jag bedömningen själv om beställaren ser misstänkt ut. Detta är faktiskt första gången som jag råkar ut för detta och jag är glad att jag hann stoppa dessa bluffordrar i tid.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-09, 07:24 #7
6shoppen 6shoppen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 4
6shoppen 6shoppen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 4
det är farligt med fkturering det finns så många oärliga människor. Vi har haft samma problem men två sajter vi driver.
6shoppen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-09, 08:08 #8
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
Citat:
Originally posted by 6shoppen@Mar 9 2006, 08:24
det är farligt med fkturering det finns så många oärliga människor. Vi har haft samma problem men två sajter vi driver.
Det är ju förjävligt. När man läser om sånt vill man bara aldrig syssla med något som har med försäljning att göra.

Själv håller jag på och hjälper en tjej till att starta eget. Hennes kapital är obefintlig, ide lysande, så hon måste gå varligt fram. Nu till en början säljer hon produkter på Tradera för att få ihop pengar till utvecklingen. 7-8 av 10 sålda auktioner blir aldrig betalda, trots att buden är bindande och hon skriver i sin presentation "BJUD INTE OM DU INTE TÄNKER BETALA". Hon som inte har så mycket rörelsekapital, blir fruktansvärt lidande när sånt händer. Dels blir produkten "upptagen" så att den inte kan säljas till någon annan som kan betala, och dels så kostar det pengar för varje auktion.

En av hennes kunder, skulle köpa en produkt av henne, men hade inte riktigt råd (en tjej med barn). Hon ville dela upp betalningen i två delar. Så min vän var snäll och gjorde det. (Tänkte att det kan vara bra att ha gott rykte). Sen fick hon första betalningen, kunden fick produkten, och någon annan betalning har inte kommit in. (Som tur är är ju ändå summan hon la ut redan täckt men ändå, det låg arbete bakom).

Nu har jag byggt en webbutik åt henne som är nästan klar. I dagsläget kan knappast något annat än förskottsbetalning och kortbetalning vara aktuellt.
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-09, 11:29 #9
JohanH JohanH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 141
JohanH JohanH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 141
Att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden funkar i många fall. Ofta så är ju den här typen av människor redan prickade hos kronofogden och struntar i brev därifrån men om dom inte är det så är det inte speciellt mycket jobb att fylla i forumuläret.
JohanH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-09, 12:57 #10
6shoppen 6shoppen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 4
6shoppen 6shoppen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 4
Citat:
Originally posted by JohanH@Mar 9 2006, 12:29
Att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden funkar i många fall. Ofta så är ju den här typen av människor redan prickade hos kronofogden och struntar i brev därifrån men om dom inte är det så är det inte speciellt mycket jobb att fylla i forumuläret.
Problemet är att det kostar pengar. 500:- om jag inte miss fel. Har dom som beställ då gjort en order för 300:- så kanske företaget (vi företagere) går back 300 + 500.

Skulle jag få så skulle jag skjuta alla som lägger ordrar från oss och sedan helt kallt bara stuntar i att betala.
6shoppen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017