Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Att starta en annonsportal idag ?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-06-26, 17:41 #1
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
Standard Att starta en annonsportal idag ?

Jag är inte särskilt aktiv person på forumet längre, men har nu lite tankar jag skulle behöva ha inputs på. Jag vet det finns mycket kompetenta personer på forumet vars inputs och tankar kring detta skulle vara guld värt.

Jag har ett erbjudande om att tillsammans med någon som har ett stort åkeri och bärgningsfirma starta en annonsportal för fordon på nätet (typ blocket) .
Vanligtvis diskuterar jag inte ens vidare med entreprenörer som snackar om att starta något blocket liknande då Blocket redan finns hah.

Ju mer jag tänkt på detta, desto mer sugen har jag blivit på att ge mig in i detta ändå.

Diskussionen kring detta startade med att det är så dyrt att lägga in fordonsannonser på blocket numera. men jag har också full förståelse för varför och att man faktiskt når ut till hela Sverige.

Följande saker är bidragande till att jag kan tro lite på ideen:

- Eget åkeri och egna bärgningsbilar ca 20st ute på vägarna att trycka reklam på
- Stoooort kontaktnätverk med bilhandlare

Tanken är då att främst öppna en annonsportal för fordon och tillbehör för fordon, men även andra kategorier skall finnas. Tanken är att erbjuda gratis annonsering. Och att erbjuda just bilhandlare "egna shoppar" som blocket tex har.

Tror någon här att marknaden för sånt är för mättat redan?
Har någon förslag eller ideer om tekniska funktioner som saknas på blocket?
Tacksam för alla inputs och tankar kring detta.
Hur mycket annonser tror ni det måste in till en början, för att folk överhuvudtaget skall vara intresserade av att lägga in en ny annons på den?
Lägger folk in annonser idag på blocket med mobiltelefonen?
Domännamn för en sån här sida tänker jag "kort och lätt att komma ihåg" då annonseringen sker på motorvägarna framför ett domän som är SEOmässigt bra.
Har någon en gissning mellan tumme och pekfinger på vad en fullfjädrad kopia på tex blocket skulle innebära i kodtimmar?

Senast redigerad av knullis den 2016-06-26 klockan 17:47
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-26, 19:53 #2
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Utan att avslöja för mycket så känner jag faktiskt till ett liknande pågående projekt i Sverige där teamet i fråga har både fått ekonomisk uppbackning samt ett avtal med flera åkerier och relativt många bilåterförsäljare (jag tror det låg runt 30-tal...). Så jag tror du är ute möjligen lite sent.. :/
Men, för att besvara din fråga skulle jag tippa på minst ca. 700h utvecklingstimmar, exkl. design.

De allra flesta bilhandlare använder inte mobilen till att lägga upp bilar på Blocket, de använder desktop och i går oftast via BytBil (Schibsted tvingar de att skapa konto där).

Senast redigerad av jayzee den 2016-06-26 klockan 19:58
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-26, 21:07 #3
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
700h jaa kan faktiskt tänka mig det är en realistisk uppfattning. Sen kan det ju gott och väl vara mycket mer än så nedlagt på säkerhet .m.m men man behöver kanske bara en väldigt avskalad version på blocket till en början i såfall .

Och jaa gällande att vara sent ute, ska räkna lite på detta, alltså hur stor behöver man bli för att få detta till en lönsam grej.
Tack för dina inputs !
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-27, 10:53 #4
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Spontant tror jag att du måste hitta en målgrupp inom målgruppen, dvs hitta ett segment av kunder som får störst nytta av att flytta till din tjänst.

Det kan exempelvis vara enkelheten i hanteringen, att tjänsten känns mer förtroendeingivande och trygg än konkurrenterna, att som du nämner allt skulle kunna göras via en mobil enhet, aktiv och närvarande support, språkstöd för användare som inte är bekväma på svenska (även om annonsen är på svenska kanske en del användare uppskattar hjälptexter på annat språk) eller försäljningsstatistik som visas vid inmatningstillfället...

Observera att detta är höftade exempel högt och lågt från projekt jag haft, vad som sedan betyder något är inte ditt beslut utan kundernas när du går ut i skarpt läge. Så i ditt ställe skulle jag inte göra något alls utan att intervjua några som du tänkt ska vara kunder. Sedan skulle jag fokusera på kravställningen och bena ut vad som ger störst affärsnytta per investerad krona.

Om det finns en generisk plattform i molnet att hyra eller köpa sig in på skulle jag väga in det alternativet om den går att migrera ifrån i ett senare skede. Nackdelen lär vara den höga instegskostnaden och inlåsningseffekten av en tjänst du inte byggt själv, men det ger möjligheten att snabbt komma igång för att utvärdera tjänsten och skapa förutsättningar för egenutvecklad plattform.

Vad som gäller investering för att skapa en första rå version av tjänsten gissar jag på

** Projektstart **
Förstudie 80 timmar | Din tid + ett bollplank
Marknadsundersökning 24 timmar| Din tid
(dessa moment utförs parallellt)

[Här bestämmer du om du ska gå vidare och hur]

** Egenutvecklad plattform **
Kravspecifikation 40 timmar | Din tid
Mockup/dummy av gränssnitt 48 timmar inkl utvärdering med riktiga användare | UI/UX-konsult
Utveckling, integrationer, tester, implementation m.m.. 256 timmar | Du? Frilanskonsult?
Gränssnitt 40 timmar | Du? Webbdesigner?
Dokumentation (utöver utvecklarnas kodkommentarer) 16 timmar | Du?
Projektledning 40 timmar | Du? Jag rekommenderar dock att du inte tar den rollen
Driftsättning 24 timmar
Rättningar, patchning m.m. efter lansering 64 timmar
Korrigeringar gränssnitt 8 timmar

Så runt 640 timmar varav en del är din egna tid.

** Köpt/hyrd molnlösning **
Kravspecifikation 40 timmar | Din tid
Upphandling 40 timmar | Din tid
Anpassningar, konfiguration, integrationer 120 timmar | Din tid
Grafisk form 8 timmar
Tester 24 timmar
Rättningar efter lansering 24 timmar

Så runt 256 timmar varav en del är din egna tid.

[Sedan börjar det riktiga arbetet ]


Observera att ändrade krav medför ändrade timuppskattningar, så därför gångar jag alla timuppskattningar utom förstudie med 1,6 för att få ett "worst case"-scenario som måste kunna hanteras ekonomiskt, även om det sällan inträffar, av projektet. Ha en realistisk ekonomisk plan och buffert.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-27, 11:26 #5
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
WOW detta ger mig att tänka på . Tack !
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017