Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vilken slider rekommenderar ni?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-09-13, 19:29 #21
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 166
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 166
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Lägg javascripten i en JS-fil som du inkluderar med script-tagg precis innan </body>

Ladda karusellen vid onload, exempel:
Kod:
$(document).load(function(){
$('.carousel').carousel()
});
Koden fungerar lika bra att lägga direkt i en script-tagg var som helst på din sida. Men det är best practice att ladda javascript via separat fil och sist i DOM-trädet.
Jag har kunnat ladda ned javascriptet i en JS-fil som heter "bootstrap.min.js"

Vilken kod skall jag skriva i <head>-taggen för att jag skall kunna åberopa detta javascript som ligger i filen bootstrap.min.js ?

Sedan vore jag mycket tacksam om du eller någon förklarade i detalj vad som menas med

"
Kod:
$(document).load(function(){
$('.carousel').carousel()
});
"

Vad gör följande kod? När jag klistrar in den i mitt HTML-dokument händer inget. Förklara för mig som om jag var 5 år för det är där min kunskap om detta ligger. Uppskattar all hjälp jag kan få.
bird200 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-13, 22:19 #22
webbrob webbrob är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 19
webbrob webbrob är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 19
En slider som är lätt att använda och modifiera tycker jag är Flexslider. Har använt den på säker 20 sajter. Dessutom responsive, vilket en slider idag bör vara.

http://www.woothemes.com/flexslider/
webbrob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-13, 23:41 #23
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Det finns väldigt många bra sliders. Vilken som är bäst beror mycket på vad man vill kunna göra.
Det finns vissa grymma sliders med massor av häftiga funktioner som t.ex. LayerSlider eller Royal Slider, men sen finns det enklare sliders som bara sliders som t.ex. FlexSlider och Orbit. Ibland har jag till och med gjort en egen slider med annimationer och CSS transitions.

Det finns ingen slider som är bäst för allt, utan det gäller att välja vilken slider man ska beroende på vad man är ute efter. Flexslider är dock den slider som jag använt överlägset mest. Den är väldigt snabb, enkel och har alla basic-funktioner som man kan förvänta sig. Tynger inte ned sidan så mycket.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-14, 12:34 #24
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 166
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 166
Jag hoppas verkligen att någon kan svara på denna enkla fråga.

Jag vill använda denna slider: http://jsfiddle.net/fshsweden/JpLUq/4/

Jag har laddat ned Css-filen och Javascripfilen som behövs och döpt dem till bootstrap-combined.min.css respektive bootstrap.min.js

Nu behöver jag veta EXAKT vilken kod jag skall skriva i <head>-taggen för att jag skall kunna anropa filerna så att min slider fungerar.

Är det någon som kan berätta detta för mig?
bird200 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-14, 21:21 #25
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 166
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 166
Lutar nu istället åt att jag kommer att köpa wow-slider för 99 USD.

Verkar enkelt att använda den då man i princip inte behöver programmera.

Någon annan som använder den? Några nackdelar med den? Känns som att den är väldigt enkel att använda med många olika mallar och enkel att ändra efter sina behov. 700 kr är ju lite pengar, men å andra sidan kommer det ta flera dagar att lära sig gratis-alternativen och det är ju en indirekt arbetskostnad.

Frågan är om det är värt 700 kr för att få in en slider på sin sida, men jag tror att det kan vara det. Det höjer nivån ganska mycket och man får in rätt mycket information på ett litet utrymme.

Senast redigerad av bird200 den 2013-09-14 klockan 21:23
bird200 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-15, 20:48 #26
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
99 USD för en slider är ganska dyrt, men tanke på hur många gratisalternativ det finns och att de flesta andra som kostar brukar kosta runt 10-25 USD.

Jag tror heller inte att de köpta är enklare att använda, utan snarare tvärt om eftersom de oftast är mycket mer avancerade.

Med de flesta sliders är det bara att inkludera CSS-filen och Javascript-filen, lägga till rätt HTML där du vill ha slidern och sedan köra en rad med Javascriptkod som oftast är er en selector där du väljer vilket element slidern ska köras i och sedan ett anrop till sliderskriptet.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017