Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Få tag på ägare till domäner

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-12-19, 18:25 #1
Lalamums Lalamums är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 151
Lalamums Lalamums är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 151
Standard Få tag på ägare till domäner

Hej!

Skulle vilja veta om det finns något sätt att kontakta olika domänägare för förfrågan om deras domän är till salu.

Vet att man kan göra en whois men har ännu inte lyckats få fram någon vettig information mer än på vilket webbhotell domänen ligger på.

Skulle vara smidigt, eftersom många sitter på domäner de inte använder och alla lägger inte ut sina domäner till försäljning.

Så finns där några sätt att komma i kontakt med en ägare av en domän?
Lalamums är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-19, 18:37 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Om du inte får ett namn via Whois-servern så kan du kontakta registraren vilka kan skicka vidare ditt mail till ägaren om du har tur. Annars är det ganska kört.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-19, 21:26 #3
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
PMa mig namnet på domänen, brukar vara rätt duktig i att luska fram saker och ting.

Sitter förövrigt i samma sits, domänen jag vill ha ligger det inte ett smack på (han har haft den i flera flera år). Har kontaktat ägaren genom Facebook, men han har inte sett mina två meddelanden, eller accepterat vänförfrågan - fastän jag ser aktivitet på hans sida. Börjat ana att han kanske är känd eller något och får massa requests på Facebook. Har inte mail
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-19, 21:33 #4
Hjortens avatar
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 415
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
Hjortens avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 415
Citat:
Ursprungligen postat av yakuzaemme Visa inlägg
Har kontaktat ägaren genom Facebook, men han har inte sett mina två meddelanden, eller accepterat vänförfrågan
Eller så har han det och helt enkelt valt att inte svara.

Halvt off topic: Det fanns en domän som jag ville ha en gång tiden, och efter ett pars år luskande och tjatande fick jag äntligen svar från domänägaren att han bara använde den för mail och inte ville sälja.
Hjorten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-19, 21:43 #5
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Att det inte finns något innehåll på domännamnet innebär inte per automatik att ägaren är villig att sälja. Det innebär inte heller att man får ett domännamn billigt.

Eftersom jag relativt ofta blir kontaktad av folk som vill köpa domännamn som jag har parkerade så vet jag att det kan bli ganska störigt med dessa mejl. Ofta är det folk som inte har en aning om domännamnets värde utan tror att man inte vill ha det/behöver det eftersom det är parkerat. Detta gör att man oftast ignorerar dessa mejl för man helt enkelt inte orkar svara. Vissa blir till och med arga för att man inte kan föra över domännamnet till dem - gratis.

Det som har fungerat för mig, både som köpare och säljare, är att ge ett rimligt bud direkt. Det är ganska svårt att göra "klipp" idag. De flesta är medvetna om att det finns ett värde och har man mindre kunskap i ämnet än säljaren så blir man lätt ignorerad.

@yakuzaemme - Själv hade jag blivit ganska irriterad om någon var så påträngande som du beskriver att du var.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-19, 22:11 #6
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Jag svarar alla som mailar mig om domäner. Favoriterna är ändå när man får mail på en domän man köpt för sexsiffrigt belopp med frågan " är denna domän ledig att registrera eller?"

Då vet man att det kommer bli en givande dialog...
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-19, 22:22 #7
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_ Visa inlägg
@yakuzaemme - Själv hade jag blivit ganska irriterad om någon var så påträngande som du beskriver att du var.
Hur menar du att jag är påträngande?

Detta är det första meddelandet jag skickade. Det andra kom inte förrens två månader efter. En månad efter det (och nu hade "Läst"-funktionen blivit implementerad, och såg att han ej hade läst mitt senaste) så skickade jag en vänförfrågan, om han av någon anledning ej kikade meddelanden.

Citat:
Hi Marcel.

This is probably the wrong way to get in touch with you, I filled the email form at (url för huvudverksamhet) but not sure if you still run that business.

I am very interested in your domain (url), and was wondering if it's for sale. I would really appreciate it as it suits my project perfectly. Let me know if it's any interesting and what kind of money you are looking for.

Best regards,
Emil
Är det påträngande? Det framgår klart och tydligt att jag är beredd att betala, och undrar i vilken prisklass han vill släppa den för.

Han har f.ö haft domänen sedan 1998, och verksamheten han bedrev blev inaktiv runt 2003 - han har alltså haft den inaktiv i strax 10 år.
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-19, 22:28 #8
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Du behöver lägga ett bud eller indikation. Han får kanske 10 sådana om dagen som slutar med bud på 50usd, efter 100 sådana slutar man svara helt.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-19, 22:45 #9
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Citat:
Ursprungligen postat av yakuzaemme Visa inlägg
Hur menar du att jag är påträngande?

Detta är det första meddelandet jag skickade. Det andra kom inte förrens två månader efter. En månad efter det (och nu hade "Läst"-funktionen blivit implementerad, och såg att han ej hade läst mitt senaste) så skickade jag en vänförfrågan, om han av någon anledning ej kikade meddelanden.



Är det påträngande? Det framgår klart och tydligt att jag är beredd att betala, och undrar i vilken prisklass han vill släppa den för.

Han har f.ö haft domänen sedan 1998, och verksamheten han bedrev blev inaktiv runt 2003 - han har alltså haft den inaktiv i strax 10 år.
Det är det väl egentligen inte. Det är nog bara jag som ser FB som lite mer "privat"

Men har han ägt domännamnet sedan 1998 krävs det förmodligen ganska mycket för att få honom att lyfta blicken. Kanske kan du hitta ett telefonnummer för att kontakta honom.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-19, 22:53 #10
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_ Visa inlägg
Det är det väl egentligen inte. Det är nog bara jag som ser FB som lite mer "privat"

Men har han ägt domännamnet sedan 1998 krävs det förmodligen ganska mycket för att få honom att lyfta blicken. Kanske kan du hitta ett telefonnummer för att kontakta honom.
Ja, ett hemnummer (amerikan, det enda jag kunde hitta, letade som bara den). Känns ännu mer privat att ringa hem till honom, så han börjat leta andra men inga lika bra för verksamheten som den han hade.

Dessutom så tror jag knappast det är någon domän många suktar efter.
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017