Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Deklaration enskild firma/adsense. Är detta rätt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-05-12, 23:30 #1
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 166
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 166
Standard Deklaration enskild firma/adsense. Är detta rätt?

Förra året hade jag enbart intäkter från Adsense till min enskilda firma.

Intäkterna uppgår till 60 000 kr.

Mina kostnader för domännamn och webhotell uppgår till 8 000 kr. Jag tar inte upp moms som kostnad då jag inte har någon moms att dra av mot (Adsense-intäkter momsfria).

Min vinst uppgår sålunda till 52 000 kr.

Jag fyller i "Överskott av aktiv näringsverksamhet" 52 000 kr i ruta 100 på Deklarationen.

Hur mycket skall jag betala i skatt på detta? Blir det 30 % arbetsgivaravgift och sedan 50 % marginalskatt (har inkomst av tjänst över statlig inkomstskatt)? Totalt skatt om 33 800 kr?
bird200 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-13, 10:10 #2
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Köp något enklare bokföringsprogram så kommer allt underlättas för dig. Dessutom så tror jag att du kan dra av momsen för dina kostnader förutsatt att du momsregistrerat din firma. Dvs, kostnaden är 8000*0,8 och ingående moms 8000*0,2 som du sedan får tillbaka.

Sedan så bör du fylla i NE-blanketten som sedan för över resultatet till huvudblanketten om du deklarerar online. Överskott är inte samma sak som vinst. Du brukar t.ex. dra av kostnaderna för egenavgifterna schablonmässigt, 14% om du är <26 och 25%(tror jag) om man är äldre men inte över 65.

Detta med skatten kommer du få reda på i skatteuträknaren inne i e-deklarationen. Dessutom så passa på och lämna in en preliminär skatteuträkning till ditt skattekontor när du märker att dina intäkter ändras. Då kommer du få tillbaka ett dokument med nya inbetalningssummor per månad.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-14, 23:25 #3
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Glöm heller inte periodisk sammanställing på AdSenseintäkterna. Tror många missar denna puck... apropå momsfria intäkter.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-15, 12:42 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Är du momsregistrerad så har du rätt att dra av för moms du betalt till dina leverantörer för de 8000 kr (är de inkl moms?). Det blir väl 1600 kr som du kan räkna av.

Du ska absolut dra av för den moms du betalar till dina leverantörer, men du måste vara momsregistrerad för att få göra det.

Sen är det inte "vinst" utan snarare täckningsbidrag eller bruttovinst du pratar om (även om skatteverket felaktigt kallar det vinst, men det är inte vinst).

Om du har 60 000 kr i intäkt så ska du dra av kostnader för 6400 kr (exkl moms) blir en bruttovinst på 53 600 kr.

Moms blir -1600 => dvs du får tillbaks 1600 på ditt skattekonto för momsen.

Om Adsenseintäkterna kommer från Indien så är det en exportinkomst och är momsfri.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-05-15 klockan 12:52
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-15, 21:49 #5
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 166
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 166
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Är du momsregistrerad så har du rätt att dra av för moms du betalt till dina leverantörer för de 8000 kr (är de inkl moms?). Det blir väl 1600 kr som du kan räkna av.

Du ska absolut dra av för den moms du betalar till dina leverantörer, men du måste vara momsregistrerad för att få göra det.

Sen är det inte "vinst" utan snarare täckningsbidrag eller bruttovinst du pratar om (även om skatteverket felaktigt kallar det vinst, men det är inte vinst).

Om du har 60 000 kr i intäkt så ska du dra av kostnader för 6400 kr (exkl moms) blir en bruttovinst på 53 600 kr.

Moms blir -1600 => dvs du får tillbaks 1600 på ditt skattekonto för momsen.

Om Adsenseintäkterna kommer från Indien så är det en exportinkomst och är momsfri.
Tittar på mitt bankgiro: Det verkar som att betalningarna kommer från chennai tamil nadu som är en stad i indien.

Så, hur skiljer sig detta momsmässigt gentemot om pengarna kommit från irland?
bird200 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-15, 22:12 #6
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 397
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 397
Citat:
Ursprungligen postat av bird200 Visa inlägg
Tittar på mitt bankgiro: Det verkar som att betalningarna kommer från chennai tamil nadu som är en stad i indien.

Så, hur skiljer sig detta momsmässigt gentemot om pengarna kommit från irland?
Pengarna kommer från Irland, oavsett om det faktiska överföringen kommer från Indien.
Dimme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-15, 22:57 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Du behöver inte bekymra dig om var pengarna ursprungligen kommer från. Men om du exporterar dina tjösnter till ett land utanför EU så är det 100% momsfritt. Irland ligger inom EU och man får redovisa fiktiv moms i Sverige.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-23, 10:21 #8
Santoss avatar
Santos Santos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 183
Santos Santos är inte uppkopplad
Medlem
Santoss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 183
Erik Stenman och ConnyWesth säger här att man har rätt att dra av den ingående momsen, trots att företagets intäkter är momsfria som i fallet med Adsense.

Men vad är det som säger att är så? Är det för att verksamheten i sig är momspliktig, vilket inte har något att göra med av att försäljningen råkar vara momsfri eftersom köparen betalar momsen i sitt hemland? Eller är det något speciellt undantag?

På Skatteverkets hemsida kan man läsa detta:
Citat:
Ursprungligen postat av http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/vadarmoms
I vissa fall får du dra av momsen du betalar på dina inköp trots att du inte tar ut någon moms på din egen försäljning. Det kan bli aktuellt om du säljer t.ex.

* läkemedel
* skepp för yrkesmässig sjöfart
* framställning av medlemsblad, personaltidningar och liknande
* varor eller tjänster till länder utanför EU (detta kallas export)
* varor till en företagare inom EU som åberopar sitt VAT-nummer.
De nämner alltså inte att Adsense-intäkter (försäljning av tjänster till en företagare inom EU) som ett undantag.
Santos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-23, 23:21 #9
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
Google Adsense är momfritt och ska ses som betalning från Irland. Har snackat med massvis av skattefolk gällande detta. I momsbilagan ska du redovisa denna intäkt i ruta 39.

Och som någon redan nämnt, se till att redovisa dessa intäkter i den periodiska sammanställningen, 4 ggr per år. Väldigt många som missar detta.
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017