FAQ |
Kalender |
2012-01-27, 10:59 | #1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej!
Hur kan jag som annonsör vara säker på att ett affiliatenätverk inte registrerar random sales som affiliateköp? Kan jag spåra detta på något sätt? Mvh Andreas |
||
Svara med citat |
2012-01-27, 11:12 | #2 | ||
|
|||
Medlem
|
Om du är ehandlare och skickar data till affiliatetjänsten vid varje köp, ändra din implementation så att du endast skickar data till de när det är ett sale via dom. Vanligtvis finns det sätt för dig som ehandlare att se att besökaren kommit från ett nätverk. En session eller cookie brukar oftast vara en referens som du skickar med till affiliatenätverket. Ingen cookie/session -> skicka inte någon orderdata.
Det är dock svårt att ge en generell lösning då alla affiliatenätverk har egna implementationer av hur man ska spåra leads/sales. |
||
Svara med citat |
2012-01-27, 11:19 | #3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Men hur vet jag att inte den registrerar alla köp och sedan väljer de ut ett par stycken om dagen och påstår att de kommer från deras publishers? |
||
Svara med citat |
2012-01-27, 13:19 | #4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Som Droog skriver ska du inte visa pixlarna vid alla köp.
Om besökaren kom via Affiliatenätverk 1.. visa Affiliatenätverk 1-pixeln Om besökaren kom via Affiliatenätverk 2.. visa Affiliatenätverk 2-pixeln osv. |
||
Svara med citat |
2012-01-27, 13:23 | #5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Flagga på något sätt trafiken som kommer via nätverk som Droog är inne på, t ex med egen cookie. Då kan du markera ordrar i ditt system som affiliatesales om kunden har cookien satt. Dina ordrar som är markerade som affiliatesales borde då rimligtvis även vara registrerade hos affiliatenätverket. Har affiliatenätverket orimligt många sales registrerade som du själv inte har flaggat som affiliatesales så är något rimligtvis fel.
Det finns flera sätta att göra detta på så klart men ovanstående är ganska enkelt om man kan modda lite i sin egen butik. Att nätverk fuskar händer mig veterligen sällan men visst förekommer det tråkigt nog. |
|||
Svara med citat |
2012-01-27, 13:25 | #6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Problemet är att pixlar bör laddas i alla lägen om nätverket har stöd för cookie less-spårning. Då blir det lite mer invecklat.
|
|||
Svara med citat |
2012-01-27, 14:30 | #7 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej,
Precis som med andra viktiga samarbeten så bör en grundläggande sak vara trust. Att vi vill att vår pixel ska vara implementerad permanent beror helt enkelt på att vi vill försäkra oss om att vi spårar alla sales som våra publishers genererar. Bara för att pixeln visas på varje försäljning så betyder det inte att den avfyras till vårt system såvida det inte finns någon koppling till våra publishers. Att implementera någon sorts trackingswitch som nämns i tråden är ett sätt som vissa annonsörer använder. Ett annat är att använda en tredjepartstracking för att mäta detta. För mig handlar detta dock mer om att man inte vill betala samma sales flera gånger. Inte att man inte litar på nätverkens spårning. Det man bör betänka är att man på dessa sätt limiterar möjligheten att tracka sales på ett så rättvist sätt som möjligt. En trackingswitch är ofta kakbaserad och det betyder att du bara kommer att kunna mäta sales som har fullt fungerande kakor. Om användaren då rensar kakor, har någon sorts adblocker eller om kakor skadas på annat vis så betyder det att sales inte registreras från publishern även om publishern är den som genererat försäljningen i sig. De flesta nätverken har dock idag en teknik som fungerar även om kakor skadas eller tas bort. Tyvärr så fungerar inte denna tracking om annonsören har andra system som väljer när pixeln ska visas på tacksidan. Som tidigare nämnt så är huvudsyftet med en trackingswitch/tredjepartsspårning att dedublicera sales. Det betyder att annonsören bara väljer att betala för sista klicket oavsett kanal. Om man då flaggar upp flera kanaler så kan det betyda att publishers tappar sales som då markeras som att komma från annonsörens Google-kampanj, displayköp, egna epostutskick och andra samarbeten bara för att sista klicket gått från tex annonsörens branding-annons på Google. Detta är i sig inget som vi har några problem med så länge som det tas i beräkning av kunden. Viktigt är att ersättningen per avslut är anpassat för hur försäljning dedupliceras. Gör man inte detta så betyder det att affiliateprogrammet i sig blir mindre attraktivt. Det viktiga som jag ser det är inte hur annonsörer väljer att deduplicera sales. Det viktiga är att man är så transparent som möjligt mot sina publishers så att publishers själv kan jämföra annonsörer mot varandra för att hitta den kund som passar just dem bäst. Bifogat kan ni ser hur detta visas i vårt system. Tveka inte att höra av er om ni har några frågor. Detta är en otroligt viktig fråga för både annonsörer, publishers och nätverk. Vänliga hälsningar Per Johansson Head Of Sales Operations zanox AB [email protected] |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|