Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Varumärkesskyddat domännamn

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-19, 10:44 #1
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Standard Varumärkesskyddat domännamn

Hej,

Kanske en usel rubrik men kan inte komma på nåt bättre.

Jag tror ett företag kommer snart spekulera att köpa ett domännamn. Det skulle inte överraska mig om domännamnet blir varumärkesskyddat inom något år eller två. Får jag registrera detta domännamn? Om de nu på något sätt har varumärkesskyddat namnet men inte i Sverige, får jag fortfarande äga .se?

Och näe, jag är inte särskilt intresserad av att äga domänen, detta är bara för kunskapens skull, eller tja, får se.

Danke
Knös är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-19, 18:39 #2
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av Knös Visa inlägg
Hej,

Kanske en usel rubrik men kan inte komma på nåt bättre.

Jag tror ett företag kommer snart spekulera att köpa ett domännamn. Det skulle inte överraska mig om domännamnet blir varumärkesskyddat inom något år eller två. Får jag registrera detta domännamn? Om de nu på något sätt har varumärkesskyddat namnet men inte i Sverige, får jag fortfarande äga .se?

Och näe, jag är inte särskilt intresserad av att äga domänen, detta är bara för kunskapens skull, eller tja, får se.

Danke
Det går INTE att varumärkesskydda en .SE domän, oavsett vad en jurist eller liknande säger..

Så länge du inte känner till det andra bolaget när du köper domänen eller att du lägger upp något innehåll som kan kopplas till dem så lär dem inte kunna vinna en ATF ( tvist ).

Detta är lite av en standard om man läser ATF: er där t.e.x name navigation varit inblandade.

Senast redigerad av MRDJ den 2011-11-19 klockan 18:42
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-19, 19:12 #3
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Intressant info. Tack för det. Jag förlorar väl inte annat än domännamnet om en ATF tvist skulle uppstå och dem vinna?
Knös är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-26, 23:25 #4
Tompas avatar
Tompa Tompa är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 23
Tompa Tompa är inte uppkopplad
Nykomling
Tompas avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 23
Lånar tråden lite här.

Om jag t.ex registrerar playstation4.se innan playstation själva gjort det, kan jag på något sätt bli fälld för något då? Kan dom enligt lag kräva tillbaka domännamnet helt utan ersättning, eller måste dom inleda en förhandling med mig om dom är intresserade av domännamnet?

Tackar på förhand!

EDIT: Hittade detta på verksamt.se. Så jag antar att det är lugnt att äga detta namnet, sålänge jag inte använder det domännamnet till att promota min, eventuellt, egna tvspelskonsol?

"Användning av annans varumärke eller företagsnamn som domännamn kan utgöra varumärkesintrång eller firmaintrång. Det gäller om domännamnet är identiskt eller förväxlingsbart med ett skyddat varumärke eller företagsnamn och det finns branschlikhet eller om domännamnsanvändaren på annat sätt drar en uppenbar fördel av att använda kännetecknet.

Själva registreringen och ett passivt innehav av sådant domännamn utgör troligtvis inte intrång i annans rätt eftersom ingen direkt användning av namnet sker i det fallet."

Senast redigerad av Tompa den 2011-11-26 klockan 23:30
Tompa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-27, 01:06 #5
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa Visa inlägg
Lånar tråden lite här.

Om jag t.ex registrerar playstation4.se innan playstation själva gjort det, kan jag på något sätt bli fälld för något då? Kan dom enligt lag kräva tillbaka domännamnet helt utan ersättning, eller måste dom inleda en förhandling med mig om dom är intresserade av domännamnet?

Tackar på förhand!

EDIT: Hittade detta på verksamt.se. Så jag antar att det är lugnt att äga detta namnet, sålänge jag inte använder det domännamnet till att promota min, eventuellt, egna tvspelskonsol?

"Användning av annans varumärke eller företagsnamn som domännamn kan utgöra varumärkesintrång eller firmaintrång. Det gäller om domännamnet är identiskt eller förväxlingsbart med ett skyddat varumärke eller företagsnamn och det finns branschlikhet eller om domännamnsanvändaren på annat sätt drar en uppenbar fördel av att använda kännetecknet.

Själva registreringen och ett passivt innehav av sådant domännamn utgör troligtvis inte intrång i annans rätt eftersom ingen direkt användning av namnet sker i det fallet."
Allt handlar om dem kan bevisa att du köpt domänen i ond tro. dvs att du kände till varumärket "playstation" då du reggade domänen.

Nu är ju det säkert lite skillnad på stora företag för det blir nog svårt att säga "varumärket playstation har jag alldrig hört talas om"
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-27, 19:53 #6
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
Allt handlar om dem kan bevisa att du köpt domänen i ond tro. dvs att du kände till varumärket "playstation" då du reggade domänen.

Nu är ju det säkert lite skillnad på stora företag för det blir nog svårt att säga "varumärket playstation har jag alldrig hört talas om"
Ond tro är 1 av 3 krav där du måste uppfylla 2 för att bli av med den.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-28, 10:39 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Att betänka är att om du registrerar ett domännamn och bygger upp en webbplats som inkräktar på ett varumärke kan det bli frågan om varumärkesintrång och därmed traditionella stämningar utanför ATF.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-28, 11:43 #8
Tompas avatar
Tompa Tompa är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 23
Tompa Tompa är inte uppkopplad
Nykomling
Tompas avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 23
Så att endast äga ett domännamn i sig självt är ingenting som företagen kan göra någonting åt? Det är om jag använder mig utav domännamnet som detkan börja hetta till?

För det är nämligen så att jag nyligen registrerade ett minst sagt stort företags produktnn under en .se domän, och undrar därför om jag kan bli av med domänet enligt lag.
Tompa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-28, 12:12 #9
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa Visa inlägg
Så att endast äga ett domännamn i sig självt är ingenting som företagen kan göra någonting åt? Det är om jag använder mig utav domännamnet som detkan börja hetta till?

För det är nämligen så att jag nyligen registrerade ett minst sagt stort företags produktnn under en .se domän, och undrar därför om jag kan bli av med domänet enligt lag.
Du kan bli av med det dels via ATF(genom .SE) samt civilrättsligt. ATF är bara en lättare juridisk process men det är alltså fullt möjligt att driva vidare/överklaga ett mål rent civilrättsligt, med t.ex. ekonomiska påföljder för registranten.

Dvs, teoretiskt kan du bli stämd och ersättningsskyldig för de förlorade intäkter som uppkommit genom ditt ägande av domännamnet i fråga. Rätt dåligt på prejudikatfronten för detta i dagsläget men kan nog komma domar framöver när lagstiftaren anpassat sig till nutiden.
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-28, 14:02 #10
Tompas avatar
Tompa Tompa är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 23
Tompa Tompa är inte uppkopplad
Nykomling
Tompas avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 23
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Du kan bli av med det dels via ATF(genom .SE) samt civilrättsligt. ATF är bara en lättare juridisk process men det är alltså fullt möjligt att driva vidare/överklaga ett mål rent civilrättsligt, med t.ex. ekonomiska påföljder för registranten.

Dvs, teoretiskt kan du bli stämd och ersättningsskyldig för de förlorade intäkter som uppkommit genom ditt ägande av domännamnet i fråga. Rätt dåligt på prejudikatfronten för detta i dagsläget men kan nog komma domar framöver när lagstiftaren anpassat sig till nutiden.
Okej, då kanske jag gör klokast i att låta bli att förnya domännamnet nästa gång, och helt enkelt bara låta det löpa ut? Vill ju inte få en stämmning på halsen
Tompa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017