FAQ |
Kalender |
2011-02-21, 16:49 | #1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har haft ett par "livliga" dagar för en relativt nystartad sida jag har www. kopa .se. Följande har hänt som kan vara relevant:
I mitten av december: Startar upp sidan (det fanns inget på den innan) December -> februari: Bygger på med köpguider och skaffar inlänkar från hyggliga sidor, förmodligen lite för ensidigt med ankartexter osv. Ett par dagar sen: Jag provade att räkna utgående länkar i Analytics genom att lägga in en kodrad (hämtat från Googles websida) som ska räkna utgående länkar Några dagar sen: Provar Visual Website Optimizer där man lägger in ett javascript (innan </HEAD>) som byter ut (i det här fallet) en header hos klienten, för att se vilken header som ger bäst click through. *PANG* I förrgår: Upptäcker att Google Analytics visar 0 besökare mot tidigare mellan 20-30 om dagen. Igår: Upptäcker att sidan praktiskt tagit försvunnit ur serpen. Eller åtminstone hamnar nästan alla 50 artiklar på platser på > 100. Dock inte alla. 3-4 st stannar på -10 platser eller nåt...detta på mycket lågkonkurrensutsatta ord. Idag: Upptäcker i Google Webmaster Tools att jag har ett 50-tal missvisande länkar. Den säger att jag har länkar till "www. kopa .se/kopa .se / bil" från sidan "www. kopa .se / bil". Detta gäller för samtliga produkter på sidan. Intressant är att detta fel har hittats av Google sedan i början av februari (dvs före allt fixande med Analytics och VWO etc). Jag upptäcker det som förmodligen är anledningen till detta. Jag har haft i headern <link rel="canonical" href=" kopa . se/ bil" /> dvs utan "http://www" vilket har gjort att om man stått i www . kopa .se / bil. Så har den förmodligen visat "relativt". Ytterligare info: - Sidan går att hitta om man googlar exakta adresser osv. Den är alltså inte "borta" från Google. - Jag har provat att byta om Analytics-koden - Jag har tagit bort all kod från VWO och externa klick-koden => inte gjort nån skillnad - Jag VET att sidan haft besökare under de dagarna som den visat 0 i Analytics Mina teorier: 1. Google har förmodligen tyckt att (pga min miss med canonical) www. kopa .se/ kopa.se / bil är duplicate content med www. kopa .se / bil (som har inlänkar och internlänkar) - och placerat den i skamvrån 2. Google kan ha tyckt att mitt länkbyte är fy skam (c:a 20 inbytta länkar men inom tex tandblekning, bläckpatroner mm) och placerat den i skamvrån. Vid #1 (som jag hoppas är felet) så borde förhoppningsvis Google snabbt placera den tillbaka där den var i SERP:en för några dagar sen. Kanske kan underlätta om jag sätter upp en sitemap via GWT? Vid #2 är det bara att vänta, eller? Kan man göra något för att ta sig ur skamvrån? Jag har dock inga teorier om varför den skulle visa 0 besökare trots att den rimligtvis borde haft 5-10 besökare per dag som kommit via andra källor än Googles sökmotor. Vad tror ni? Några tips på hur jag ska felsöka? |
|||
Svara med citat |
2011-02-24, 03:56 | #2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Gosh dang it! Är det ingen som har tips på en lösning för detta? Om vi fokuserar på Google Analytics då? Hur kan det komma sig att sidan inte registrerar en enda besökare?
Hur kan jag felsöka detta problem? |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|