Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Skumt Google-problem

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-21, 16:49 #1
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Standard Skumt Google-problem

Jag har haft ett par "livliga" dagar för en relativt nystartad sida jag har www. kopa .se. Följande har hänt som kan vara relevant:

I mitten av december: Startar upp sidan (det fanns inget på den innan)

December -> februari: Bygger på med köpguider och skaffar inlänkar från hyggliga sidor, förmodligen lite för ensidigt med ankartexter osv.

Ett par dagar sen: Jag provade att räkna utgående länkar i Analytics genom att lägga in en kodrad (hämtat från Googles websida) som ska räkna utgående länkar

Några dagar sen: Provar Visual Website Optimizer där man lägger in ett javascript (innan </HEAD>) som byter ut (i det här fallet) en header hos klienten, för att se vilken header som ger bäst click through.

*PANG*

I förrgår: Upptäcker att Google Analytics visar 0 besökare mot tidigare mellan 20-30 om dagen.

Igår: Upptäcker att sidan praktiskt tagit försvunnit ur serpen. Eller åtminstone hamnar nästan alla 50 artiklar på platser på > 100. Dock inte alla. 3-4 st stannar på -10 platser eller nåt...detta på mycket lågkonkurrensutsatta ord.

Idag: Upptäcker i Google Webmaster Tools att jag har ett 50-tal missvisande länkar. Den säger att jag har länkar till "www. kopa .se/kopa .se / bil" från sidan "www. kopa .se / bil". Detta gäller för samtliga produkter på sidan.

Intressant är att detta fel har hittats av Google sedan i början av februari (dvs före allt fixande med Analytics och VWO etc).

Jag upptäcker det som förmodligen är anledningen till detta. Jag har haft i headern
<link rel="canonical" href=" kopa . se/ bil" />

dvs utan "http://www" vilket har gjort att om man stått i www . kopa .se / bil. Så har den förmodligen visat "relativt".

Ytterligare info:
- Sidan går att hitta om man googlar exakta adresser osv. Den är alltså inte "borta" från Google.
- Jag har provat att byta om Analytics-koden
- Jag har tagit bort all kod från VWO och externa klick-koden => inte gjort nån skillnad
- Jag VET att sidan haft besökare under de dagarna som den visat 0 i Analytics

Mina teorier:
1. Google har förmodligen tyckt att (pga min miss med canonical) www. kopa .se/ kopa.se / bil är duplicate content med www. kopa .se / bil (som har inlänkar och internlänkar) - och placerat den i skamvrån
2. Google kan ha tyckt att mitt länkbyte är fy skam (c:a 20 inbytta länkar men inom tex tandblekning, bläckpatroner mm) och placerat den i skamvrån.

Vid #1 (som jag hoppas är felet) så borde förhoppningsvis Google snabbt placera den tillbaka där den var i SERP:en för några dagar sen. Kanske kan underlätta om jag sätter upp en sitemap via GWT?

Vid #2 är det bara att vänta, eller? Kan man göra något för att ta sig ur skamvrån?

Jag har dock inga teorier om varför den skulle visa 0 besökare trots att den rimligtvis borde haft 5-10 besökare per dag som kommit via andra källor än Googles sökmotor.

Vad tror ni? Några tips på hur jag ska felsöka?
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-24, 03:56 #2
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Gosh dang it! Är det ingen som har tips på en lösning för detta? Om vi fokuserar på Google Analytics då? Hur kan det komma sig att sidan inte registrerar en enda besökare?

Hur kan jag felsöka detta problem?
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017