Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Någon här som sitter med några nya roliga tekniker?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-06, 23:08 #1
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 234
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 234
Standard Någon här som sitter med några nya roliga tekniker?

Jag har under min relativt korta tid här på forumet inte sett speciellt många som jobbat med några nya roliga tekniker, tekniker som gör livet enklare för oss utvecklare.

Min första tanke var att webbutvecklare i allmänhet kanske är något old-school och där av håller sig till vad dom kan och vet bäst, vilket i många fall är de man en gång började med.
Strax där efter så slog det mig att utvecklarna i min omgivning på te.x forum, irc:er, *screencast-siter och även irl lägger vädligt mycket tid på att testa och utveckla nya tekniker som gör arbete enklare och roligare.

Gruppen som jag framförallt syftar på är rails/ruby-communityt där CSS-ramverk och BDD är vardagsbegrepp.

Listar några tekniker/projekt från Gihubs most watched nedan som jag själv använder plus några övriga.

Jag generaliserar begreppet teknik för att göra det enklare för mig att sammanfatta listan nedan.

Dessa hör inte explicit till webbutveckling, där av får dom en liten egen lista.
  • Github - Kollaborativ utveckling
  • Heroku - Molntjänns för Ruby-applikationer

Så min fråga är; varför har inte just du testat någon ny rolig teknik, eller sitter du med något ännu roligare som jag missat i listan?

*med screencast-siter så tänker jag på Railscasts och Peepcode.
linusoleander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-06, 23:16 #2
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Varför arbetar jag med gammal beprövad teknik:
* Nya tekniker inom webben tenderar att inte kunna köras i alla webbläsare
* Nya tekniker skapar nya problem
* Ramverk tenderar att snabba upp så länge man håller sig till ramarna, måste man gå utanför ramarna blir livet ett helvete
* Ramverk tenderar att slöa ner din svarstid
* etc...

Jag menar verkligen inte att allt nytt är kass, men jag menar att det finns problem som man måste ta på allvar. Tänk kritiskt så hittar du de riktiga pärlorna (jQuery är ett exempel).
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-06, 23:34 #3
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 234
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 234
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
[...]Nya tekniker inom webben tenderar att inte kunna köras i alla webbläsare[...]
Nästan alla tekniker som jag nyss nämnde fungerar i alla webbläsare.
jQuery Mobile och Raphael.js är jag dock lite osäker på.

Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
[...]Nya tekniker skapar nya problem[...]
För att du behöver lära dig något nytt, eller på vilket sätt tänkte du?

Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
[...]Ramverk tenderar att snabba upp så länge man håller sig till ramarna, måste man gå utanför ramarna blir livet ett helvete[...]
Har du något exempel på de där?
Har själv inte varit med om de nämligen.

Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
[...]Ramverk tenderar att slöa ner din svarstid[...]
Med bra cache-tekniker så känns det inte riktigt som att det här är ett särskilt stort problem.

Tar det tid att rendera siten, spara renderingen till cachen.
Tar det tid att läsa från databasen, spara informationen till cachen.

Det är i alla fall så jag har löst de med bara ett par rader kod.

Sedan så känns det lite som att flaskhalsen hos majoriteten av webbutvecklarna idag sitter någon helt annan stans. Okomprimerade JS- och CSS-filer är något som jag ser dagligen, för att bara nämna några fel.
linusoleander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-07, 09:11 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Du har ytterligare problem när det gäller ramverk förutom att de oftast är onödiga bromsklossar. Om du ska hitta andra utvecklare som ska arbeta med ditt projekt så måste du hitta just de som kan de ramverk du använder dig av vilket bara krånglar till saker och ting. Minifiering, optimering av olika slag (cache, memcache, sphinx etc.), effektiva template-system (vet inte om du räknar in dessa i ramverk?) för att separarera kod osv. är betydligt bättre tekniker att arbeta med om man ska skriva resurssnål och effektiv kod för stora, moderna webbtjänster. Nu blev det mer serverside men det är där man sparar mest resurser normalt sett även om undantag finns. Det gäller att tänka praktiskt och inte vara cool och använda det senaste "bara för att". Man kan skriva 100 nya ramverk om man nu tycker det är kul men det finns ingen större poäng med det. För de allra flesta webbplatser så spelar det idag heller ingen som helst roll om de komprimerar sin css och js eller inte.

Kan vara värt att lägga till prototype. Yahoo har för övrigt en hel del värdefulla tips för effektivt kodande som tyvärr hamnar lite i skymundan numera.

Problemet ligger snarare för de flesta i strukturen och inte i bristen på ny teknik. Har man mycket js (oavsett eventuellt ramverk) på en trafiktung sajt så bör man tänka efter när man gör vad exempelvis.

Ett annat stort problem är givetvis den breda användningen av färdigutvecklade system som används på fel sätt och förbrukar mångdubbelt mer resurser än det borde. Det är något mer kunniga webbhotellkunder i synnerhet blir lidande av ganska ofta tyvärr.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-12-07 klockan 10:03
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-07, 09:28 #5
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Nja.. alltså jag dissade inte dina teknologier, de verkar mycket vettiga och jag använder själv en del av dem. Personligen tycker jag att Compass verkar riktigt spännande. Jag pratade mer i generella ordalag.


>> Ramverk tenderar att snabba upp så länge man håller sig
>> till ramarna, måste man gå utanför ramarna blir livet ett
>> helvete.

> Har du något exempel på de där? Har själv inte varit med
> om de nämligen.

Delar av Spring för Java, Hela ASP.NET för att ta ett par ruggiga exempel.


> Sedan så känns det lite som att flaskhalsen hos majoriteten
> av webbutvecklarna idag sitter någon helt annan stans.
> Okomprimerade JS- och CSS-filer är något som jag ser dagligen,
> för att bara nämna några fel.

Jag håller med om att den delen är otroligt eftersatt, ihop med cache-kontroll av statiskt material samt att man inte gzip:ar HTTP-responsen. MEN jag tror tyvärr att slöa ramverk är ett riktigt stort problem på webben idag. Ett problem i stort är att kunskapen om optimeringar är dålig bland utvecklare idag, min gissning är att det till stor del är konsultvärldens fel. Både för att för många rookies anlitas, men även för att kraven ligger på att producera så många sprint tasks som möjligt på så kort tid som möjligt.

Vill återigen gärna poängtera igen att de teknologier du visar upp i din lista inte har något att göra med denna diskussionen. :-)
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-07, 09:29 #6
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 199
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 199
Om jag ska generalisera lite så uppfattar jag majoriteten av deltagarna på wn.se som mer drivna av att utveckla sin affär (business), eller sitt företagande, snarare än att utveckla den tekniska biten. Dvs många här drivs av ett företagsintresse snarare än ett tekniskt programmeringsfokus. (Däremot verkar det finnas en rejäl bunt hårdvarukunniga personer.)

Rätta mig om jag har fel.

Då företagandet och företagsidén är i fokus är det oftast mer effektivt att jobba med mainstream-tekniker. Mer information på nätet gör det lättare att göra saker själv och lättare att hitta konsulthjälp och lättare att hitta hostingmiljöer och...

(Mycket av det du nämner ovan är å andra sidan bara javascriptbibliotek och varken jquery eller Selenium är något konstigt eller nytt. Raphael var ett bra tips dock! Det tål att undersökas.)
dotvoid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-07, 10:00 #7
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
Det är ju stor skillnad på ramverk och ramverk och projekt och projekt, men i många fall kan ramverk göra koden mer överskådlig även för någon som inte är bekant med ramverket. Man måste ändå bekanta sig med strukturen på koden, och det är långt ifrån alltid utveckling utan ramverk resulterar i mer överskådlig struktur.

Själv utvecklar jag huvudsakligen i Actionscript, och mina senaste bekantskaper är Robotlegs, AS3Signals och Promises:
http://www.robotlegs.org/
https://github.com/robertpenner/as3-signals
http://destroytoday.com/blog/2010/11...-is-a-promise/

En fantastisk kombination som inte alls känns som det ger upphov till några begränsningar men som gör det mycket enkelt att skriva väl strukturerad kod.
Jag vet inte om Dependency Injection och IoC är speciellt relevant för ett dynamiskt språk som JS, men för exempelvis AS3, Java och C# är det verkligen långt ifrån en bromskloss och underlättar verkligen då det gäller att strukturera kod.

Robotlegs tillhandahåller helt enkelt Dependency Injection samt kopplingar för events och kommandon samt ramverkbaserade singeltons. Även om ramverket uppmuntrar en MVCS-struktur ger det full frihet att strukturera koden som du vill, och jag har hittills inte varit med om att det har varit ivägen på något sätt utan finns bara där redo att rycka in för att lösa vanligt förekommande problem.

Då det gäller andra ramverk jag har använt känner jag igen mig till viss del i coredevs och tartareandesires reaktioner, men även om långt ifrån alla ramverk är kan eller bör appliceras på alla projekt så kan de många gånger vara extremt hjälpsamma.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-11, 17:47 #8
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Jag pillar just nu med Nooku Framework som är ett ramverk till Joomla. Kanske låter lite tårta på tårta men grymt är det

Läs mer här:
http://www.nooku.org/
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-11, 23:39 #9
filipstefansson filipstefansson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 4
filipstefansson filipstefansson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 4
Head.js laddar alla javascript-filer parallelt vilket, enligt dem, kan snabba upp sidan med upp till 400%(beroende på hur mycket JS du har).

Jag har provat det, och visst verkar det gå snabbare.

head.js

Kan även slå ett slag för modernizr, som låter dig använda HTML5-taggar i IE, samt lägger till en massa klasser i html-taggen, som definerar vad ens webbläsare har stöd för.

Modernizr
filipstefansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-14, 12:33 #10
[email protected] lebadeur@gmail.com är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 1
[email protected] lebadeur@gmail.com är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 1
Hej!

Du verkar ha koll på Ruby. Vet du något forum eller någon som kan programmera för en mänsklig summa? Som ensam företaget med två småungar badar man inte direkt i pengar. Vissa stundenter är ruskigt duktiga.

Tacksam för hjälp

Eri
[email protected]
lebadeur@gmail.com är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017