Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Arbeta professionellt, inte tillräckligt bra?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-11-23, 11:01 #1
Kimppas avatar
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 793
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Kimppas avatar
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 793
Standard Arbeta professionellt, inte tillräckligt bra?

Hej,

Tänkte höra med er när ni kände att ni var redo att börja designa/programmera hemsidor åt företag eller gå in i samarbete med diverse projekt?

Anledningen till varför jag frågar är för att jag sedan ungdomen programmerat i alla möjliga program och använt mig av de flesta programmeringsspråk. Även pysslat lite med design men det är inte det som intresserar mig mest.

Men jag känner alltid i bakhuvudet att jag inte är tillräckligt bra ännu för att jobba med någon eller för någon eftersom det alltid finns massvis med nya saker att lära sig även inom de områden man känner sig bra på.

Så hur kom du över detta? (Om ni hade samma problem.)
Kimppa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-23, 12:19 #2
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
Det finns marknad för all kunskap!

När jag var 14 fick jag de första förfrågningarna, registrerade firman på 16-årsdagen vilket är lite drygt ett år sedan. Sedan dess har det rullat på!

Ett bra tips är att ge kostnadsförslag till folk som annonserar mindre jobb här på WN, självklart till sådana jobb som du vet att du klarar av. Börja med mindre jobb och knyt bra kontakter som kan ge dig, alternativt knyta dig till någon som kan ge dig större jobb senare.

Något som jag måste tilläga är också att man lär sig otroligt mycket när man jobbar med andras projekt! Om man har 90% av det som krävs för ett uppdrag för tillfället är det aldrig några problem att lära sig de sista 10% när man har det nedskrivet i en kravspec.

Kör hårt!
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-23, 12:38 #3
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Exakt,

I ett team med olika kompetens(er) växer man, så mitt lilla råd är kanske att hitta en jobbpartner som kompletterar dina färdigheter (och inte minst svagheter).

Jag gör det jag är hyffsat bra på (vilket för min del är foto, skriva, SEO och enklare designjobb) och överlåter programmering och kodning samt avancerad design, osv på andra eller låter kunden använda externa "kanaler".
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-23, 14:47 #4
whizzter whizzter är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 15
whizzter whizzter är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 15
Om du hållit på med diverse småprojekt och testat en drös språk på egen hand är du (tyvärr!) troligen bättre än 30% av de som gått ut "tekniska" utbildningar på universitet och högskolor. Detta eftersom de påbörjat såna här utbildningar på grund av "karriär" istället för ett reellt intresse.

Jag sökte 2 jobb när jag slutade gymnasiet (detta var y2k ), var på båda ställena och efter detta har jag i princip alltid haft erbjudanden att jobba/konsulta så frågan har ju oftare varit ifall jag behöver kapital än något annat.

Låt inte Svensk måttsammet hålla dig nere utan se till att göra roliga roliga saker/uppdrag. Varje gjort uppdrag kommer också att vara en referens för framtiden.
whizzter är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-23, 20:00 #5
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av Kimppa Visa inlägg
Men jag känner alltid i bakhuvudet att jag inte är tillräckligt bra ännu för att jobba med någon eller för någon eftersom det alltid finns massvis med nya saker att lära sig även inom de områden man känner sig bra på.
Jag lider av precis samma "självkritik" eller "osäkerhet på mig själv". Man kanske skulle skriva ner allt man känner sig riktigt säker på att man klarar, stora som små saker. På så sätt kanske man får en bra överblick av vad man verkligen kan och kan jämföra det med vad som efterfrågas vid en anställning. Är man så självkritisk så kan man nog ofta mycket mer än man tror, eller vill utlova.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-23, 22:43 #6
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Det är inte alltid företag söker experter utan ofta tittar man på personlighet.

Det är 1000 ggr bättre att träffa en ärlig utvecklare som kanske inte är 110% uppdaterad än en besserwisser som kan allt men är helt omöjlig att resonera med.

Jag har märkt att de uppdragen jag fått har varit baserade på personliga relationer och att företagen litar på att man alltid har "deras hatt" på sig mer än att dom tittar på hur många projekt man implementerat med Cassandra.

Du måste stå på dig och ta på dig säljarhatten (jag har sådan bakgrund och skulle ALDRIG klarat mig utan den)

Är man inte bra på att sälja bör man absolut inte vara egen företagare (hur dumt det nu kan låta) då är det bättre o vara anställd hos någon där det finns en säljare eller två
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-24, 09:47 #7
Kimppas avatar
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 793
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Kimppas avatar
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 793
Tack så mycket alla!

Skulle vara kul att höra fler historier! Inspirerande!
Kimppa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-25, 05:26 #8
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
När det kommer till IT är det väll omöjligt att hålla sig uppdaterad och fullärd. Jag tycker att det bara är att köra på!

Personligen är min åsikt att det bästa sättet att lära sig är om man har en deadline och ekonomisk intresse i att lära sig. Så jag tar ofta jobb som ligger lite över mina kvalifikationer bara för att det är ett bra sätt att motivera sig själv att lära sig nya saker.
Och har man lite grundkunskaper, vett i skallen och är skapligt kreativ/intelligent så brukar det gå ganska bra...
pontus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-25, 10:32 #9
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Håller med Pontus - Jag tar bara uppdrag där jag lär mig något, allt annat är ju bara tråkigt och omotiverande. Jag låter oftast inte kunden betala för min "utveckling" dock utan det sköter jag på fritiden så jag kan "catch up". Det gör att man får pilla med nya saker och lägga på CV't som man aldrig annars skulle göra förutom eventuellt i labb.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-25, 11:15 #10
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
Håller med Pontus - Jag tar bara uppdrag där jag lär mig något, allt annat är ju bara tråkigt och omotiverande. Jag låter oftast inte kunden betala för min "utveckling" dock utan det sköter jag på fritiden så jag kan "catch up". Det gör att man får pilla med nya saker och lägga på CV't som man aldrig annars skulle göra förutom eventuellt i labb.
Håller med. Byggde nyligen en e-handelsplattform åt en kund och timlönen var sämre än hos en illegal städare på McDonalds. Men oj vad jag lärde mig... Tipset skulle vara att köra på ett fast pris för ett projekt och försök ha en skaplig deadline... Då känner iaf inte jag lika stor press på att jag måste kunna precis allting innan...
pontus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017