Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Problem med Google

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-06-25, 12:42 #1
Fender Fender är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 43
Fender Fender är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 43
Standard Problem med Google

Hejsan!

Jag har ett problem med min blogg. Förut har det inte varit några hinder att hitta sidan bland Google-resultaten, om man söker på själva rubriken i ett av inläggen. Jag hade bra placering på Google och jag kunde få runt 600-700 besökare nästan enbart därifrån.

Men bara under de senaste 2-3 månaderna får jag inga resultat när jag söker på mina nya inlägg. Gamla inlägg kan jag fortfarande hitta, men de nya är som bortblåsta. De kommer inte ens med på andra, tredje eller fjärde sidan, och inte heller om jag skriver med bloggens namn i sökfältet. Däremot kan resultat komma upp till andra sidor, som har länkat till mig förut.

Till exempel: "En traktor körde i diket + bloggens namn"
Då dyker resultat upp på sajter/bloggar som tidigare länkat till mig.

Jag har även problem med att indexera URL-adresser. Vissa fungerar, andra fungerar inte alls.

Någon kunnig?
Fender är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-26, 15:36 #2
Fender Fender är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 43
Fender Fender är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 43
Någon? Snälla, behöver verkligen hjälp med detta!
Fender är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-26, 22:32 #3
Dafes avatar
Dafe Dafe är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 49
Dafe Dafe är inte uppkopplad
Nykomling
Dafes avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 49
Har de gamla inläggen fortfarande bra placeringar eller har de halkat ner? Har bloggens huvudsidas (dvs domänens) placeringar påverkats? Har du skaffat väldigt många inlänkar från tex länkkataloger och sånt nyligen så att Google ev skulle kunna ha lagt något "straff" på bloggen kanske..?

Jag spånar bara nu, det är ju rätt svårt att säga vad det kan vara utan att se den och utan att veta om den "överoptimerats" och så...
Dafe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-26, 22:34 #4
Dafes avatar
Dafe Dafe är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 49
Dafe Dafe är inte uppkopplad
Nykomling
Dafes avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 49
Och hur menar du med detta: "Jag har även problem med att indexera URL-adresser. Vissa fungerar, andra fungerar inte alls."?

Fattar inte riktigt frågan där...gäller det samma blogg eller nån annan sajt? Och i så fall, vadå för url-adresser? Url:en är ju adressen? Menar du till statiska undersidor och så?

Senast redigerad av Dafe den 2010-06-26 klockan 22:35 Anledning: stavningsmiss
Dafe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-27, 01:32 #5
Fender Fender är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 43
Fender Fender är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 43
Hej Dafe,

Tack för tog dig tid att svara.

En del har halkat ned, medan andra inlägg har fortfarande bra placeringar på Google. Vad som främst har påverkats är de senare inläggen jag publicerar - de indexeras av Google, men finns inte när man söker på dem, eller söker på inläggets rubrik.

Jag registrerade bloggen på 2 - 3 olika länkkataloger för ett par dagar sedan. Det var kataloger som SEO-proffs rekommenderade. Trodde det skulle vara bra för bloggen, inte att det skulle vara tvärtom. Om det nu är detta som spökar, att Google straffar mig för att jag har registrerat mig på dessa länkkataloger, hur gör jag för att komma loss?

Ett annat problem jag har märkt av nu är att mina automatiska tweets från TwitterFeed har slutat att fungera. Har feeds något med detta att göra?

Somsagt, Google indexerar vissa av mina nyare inlägg, när jag googlar på inläggets URL. Andra inlägg kan Google inte hitta alls. Om du förstår hur jag nu menar?
Fender är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-27, 02:46 #6
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Ursprungligen postat av Fender Visa inlägg
Jag registrerade bloggen på 2 - 3 olika länkkataloger för ett par dagar sedan. Det var kataloger som SEO-proffs rekommenderade. Trodde det skulle vara bra för bloggen, inte att det skulle vara tvärtom. Om det nu är detta som spökar, att Google straffar mig för att jag har registrerat mig på dessa länkkataloger, hur gör jag för att komma loss?
Det tesen kan du utesluta direkt, för om så vore fallet skulle jag ägna en timma om dagen att lägga upp alla konkurrenters sajter på varenda länkkatalog inom porr och gambling jag kunde hitta.
En länk från en länkkatalog gör varken till eller ifrån idag eftersom Google helt enkelt inte bryr sig om såna länkar längre. Länkkataloger (som till 99% är spam) tillför ju noll i värde till Internet som sådant.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-27, 11:03 #7
Dafes avatar
Dafe Dafe är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 49
Dafe Dafe är inte uppkopplad
Nykomling
Dafes avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 49
Hej! Aha, nej, två eller tre lär ju inte göra nån skillnad - men snackar vi 2-300 "dåliga" länkar på väldigt kort tid så kan det gå värre. Det ska ju helst likna "naturlig" länktillväxt, vad det nu är.

Twitterfeed vet jag tyvärr inget om men kan inte tänka mig att det skulle påverka negativt på sökresultaten.

Vad tror du om risk för duplicate content eller nåt då? Det är ju en annan möjlighet, att samma material finns nån annanstans eller att du har dubbla url:er till samma sida på nåt sätt. Fast nä, jag vet inte då. Ska fundera lite, återkommer om jag kommer på nåt vettigt.
Dafe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-28, 01:08 #8
Fender Fender är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 43
Fender Fender är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 43
Jag märkte precis en sak - googlar jag bloggen så får jag fram "21 jun 2010 ... with money online timbering Uganda renegade poker bonus codes principal idiosyncrasy offsetting sheep deride." på beskrivningen av bloggen.

Betyder detta att min blogg har blivit hackad? Vad kan jag göra? Känner mig maktlös...
Fender är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-28, 06:25 #9
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det kanske skulle vara lättare att besvara dina frågor om du talade om vilken blogg det faktiskt gäller
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-28, 14:06 #10
Fender Fender är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 43
Fender Fender är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Det kanske skulle vara lättare att besvara dina frågor om du talade om vilken blogg det faktiskt gäller
Det handlar om bloggen xxxx. Jag cachade sidan och Google visade upp hur sidan såg ut igår eftermiddag, och längst ner på sidan fann jag en lång text med olika sökord, varav vissa var länkar till sidor om BlackJack, Poker etc. Jag har absolut ingen aning om hur dessa länkar kom dit, men i skrivande stund så är alla dessa länkar borta. De togs automatiskt bort utan min kännedom.

Jag undersökte saken lite närmre så jag bestämde mig för att logga in på mitt webbhotell, och där fann jag två mappar som hade lagts till den 25 juni (då problemen med Google startade). Dessa mappar hette "oqlqf" och "xewrp". De båda mapparna innehöll någon PHP-fil som jag inte minns namnet på.

Eftersom att jag inte känner igen dessa mappar och inte har någon aning om hur de kom dit, så tog jag bort dem.

Senast redigerad av Fender den 2010-08-16 klockan 04:15
Fender är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017