Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Adsense - Inkomst per klick

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-23, 14:04 #1
maltemus maltemus är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 43
maltemus maltemus är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 43
Standard Adsense - Inkomst per klick

Tänkte höra lite gällande inkomster per klick.

Har en resesida som ligger ganska stadigt. En normadag är det 50-70 klick. Dessa får jag ca 1.8-2kr st för. Läste nu en artikel om att just resor är en av de bäst betalda adsense sidorna.

Hur ökar jag inkomsten per klick? Sidan har bra relevans. Tex på min cypern sida får man adsense för cypern, thailand för thailand osv.

Ska jag vara nöjd, eller borde det gå att öka detta på något sätt (Jag har andra sidor som ligger under 1kr, men eftersom just resor tydligen ska ge bra så är det väl läge att försöka maximera )
maltemus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-23, 14:22 #2
elitassons avatar
elitasson elitasson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 812
elitasson elitasson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
elitassons avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 812
Jag tror inte du styra över hur mycket du ska få betalt per klick om du redan har relevanta annonser för din sida. 1,8-2 kr tycker jag du ska vara nöjd med.

Sen finns det såklart andra sätt att öka den totala inkomsten för en hemsida men jag tror inte att försöka få mer betalt per klick är rätt väg att gå.
elitasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-23, 23:45 #3
Aron L Aron L är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 47
Aron L Aron L är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 47
Du ska vara väldigt försiktig med att försöka manipulera adsense till att visa annonser som ger högre cpc, men nu är det ju inte en fråga om moral, utan om det går: Och svaret är ... nja - förmodligen: Men i just den branschen du är kan det nog bli lite svårt.

Vad du får per klick styrs av vad annonsören är beredd att betala per klick, och genom att ändra ditt innehåll mot annonsörer som är beredda att betala mer kan du då, rent teoretiskt, få mer betalt.

Kom ihåg att en annonsör normalt sett inte vill betala mer än vad de gör i vinst per kund (om det inte är i rent brandingsyfte) så om produkten har högre marginal har de råd att betala mer för att få en ny kund.

Så, en annons med resa till Köpenhamn borde ge mindre ersättning per klick än en resa till Australien. Så, genom att skriva dit innehåll mer riktat mot vad som betalar bättre borde du i teorin kunna få mer betalt per klick eftersom annonser relevanta för ämnet visas istället för de med lägre ersättning.

Nu är det ju inte bara högst CPC som styr utan även CTR/eCPM , men rent teoretiskt är det nog så man skall göra.

Det är det enda sättet jag kommer på just nu: Vet inte om det är bra men det borde som sagt gå i teorin.
Aron L är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-24, 07:21 #4
maltemus maltemus är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 43
maltemus maltemus är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 43
Ok. Det skumma är att de sidor folk besöker mest hos mig är: Cypern, Nya Zeeland, Thailand, Australien och Indien.

Inga billiga resor direkt. Dessa sidor står för 60% av trafiken till sidan. Jag tycker det känns ganska billigt med ett 1.5-2kr klick för resor till dessa länder.

Jag är med andra ord inte ute efter att manipulera google, frågan är väl mer: Kommer jag tjäna mer per klick om sidan tex ökar från 1000 besökare per dag till 5000? (Förutom att jag får mer klick så klart). Handlar kvaliten per "klick" något om populärien av själva sidan.

Det trevliga med sidan är att jag fått upp den på 6.55% klickrate sedan en ombyggnad. Låg på ca 4% tidigare. Första målet är självklart nu att öka besökarantelet från ca 1000 till 2000. Något jag inte tror är omöjligt då jag först nu börjat kika om sidorna är bra i SEO synpunkt (Jag har mängder med innehåll men dåligt med sökord tex)
maltemus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-24, 08:34 #5
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Börja med affiliatemarknadsföring och se om du tjänar mer?
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-25, 18:26 #6
Aron L Aron L är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 47
Aron L Aron L är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 47
Citat:
Ursprungligen postat av maltemus Visa inlägg
Ok. Det skumma är att de sidor folk besöker mest hos mig är: Cypern, Nya Zeeland, Thailand, Australien och Indien.

Inga billiga resor direkt. Dessa sidor står för 60% av trafiken till sidan. Jag tycker det känns ganska billigt med ett 1.5-2kr klick för resor till dessa länder.

Jag är med andra ord inte ute efter att manipulera google, frågan är väl mer: Kommer jag tjäna mer per klick om sidan tex ökar från 1000 besökare per dag till 5000? (Förutom att jag får mer klick så klart). Handlar kvaliten per "klick" något om populärien av själva sidan.

Det trevliga med sidan är att jag fått upp den på 6.55% klickrate sedan en ombyggnad. Låg på ca 4% tidigare. Första målet är självklart nu att öka besökarantelet från ca 1000 till 2000. Något jag inte tror är omöjligt då jag först nu börjat kika om sidorna är bra i SEO synpunkt (Jag har mängder med innehåll men dåligt med sökord tex)
Nej, förmodligen håller ersättningen per klick i sig och kommer inte ändras om du får mer besökare. Den styrs nästan uteslutande på vad hur många som bjuder på just det sökordet/termen. Det du som sagt kan jobba med är att höja click through rate och som tidigare nämnt prova lite affiliatenätverk.

Registrera dig på tradedoubler och se om du kan hitta några resebolag som betalar bra. Exempelvis har fritidsresor 2% per försäljning i ersättning, kan ju bli mycket om din sida driver avslut. Resfeber ser ut så här:

UB SEK 0,00
iMedlemsregistrering SEK 3,00
Medlemsregistrering SEK 10,00
iFlygbokning SEK 39,00
Flygbokning SEK 130,00
iPaketresor SEK 133,00
Paketresor SEK 350,00
iHyrbil 2,10 %
Hyrbil 7,00 %
iHotell SEK 75,00
Hotell SEK 250,00
iEvent 1,50 %
Event 5,00 %
iAktivitet 3,00 %
Aktivitet 10,00 %


Vem vet: Allt handlar ju om din sida driver klick som konverterar eller inte. Du kan ju sätta upp ett test och jämföra
Aron L är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-09, 11:06 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
(Gammal tråd men jag skriver i alla fall)

Jag kollade av mitt Googlekonto idag och kom fram till att jag haft en snittintäkt (PPC) på 2,60 SEK/klick sen jag startade mitt Google-konto. Genomsnittligt CTR på 2,90% och en Sid-eCPM på 75,38 SEK.

Siten med bästa eCPM och PPC hade en Sid-eCPM på 239,39 och en genomsnittlig intäkt (PPC) på 4,06 SEK/klick. CTR var 5,89%.

Näst bästa hade en Sid-eCPM på 108,32 och en genomsnittlig intäkt (PPC) på 1,39 SEK/klick. CTR var 7,80%.

Siten med näst bästa PPC hade en Sid-eCPM på 20,84 och en genomsnittlig intäkt (PPC) på 3,11 SEK/klick. CTR var 0,67%.


Jag har gjort NOLL SEO-åtgärder (har NOLL KOLL på sånt) men har några viktiga principer jag använder:

- Alltid relevant text före design
- Grafisk design är helt oviktigt för innehållsinriktade webbplatser med bra textinnehåll
- Relevant text är super-superviktigt
- En fokuserad sajt för ett populärt ämne äkar besöksfrekensen
- Om besökaren är nöjd med informationen så återkommer de och rekommenderar sidan för andra, du får en självsäljande sida
- Bäst är att bli en normerande sida som alla i branchen använder som referens (bli många återbesök och rekommendationer av sidan)
- Stämmer textinnehållet väl överens med de annonser Google visar så ökar även CTR och PPC
- Enkelhet och tydlighet för en verklig människa är superviktigt
- Röriga bildsidor är rena döden för sidan och användarens förståelse
- Definiera din målgrupp supertydligt och snävt (Har du en bred målgrupp konkurerar du med alla andra miffon)
- Tänk hela tiden på din målgrupp som en enda person du sitter och pratar med och försöker förklara ditt ämne för
- Uttryck dig självsäkert och tydligt med knivskarpa (ej luddigt eller utslätat) och entydiga förklaringar
- Använd lagom långa meningar helst utan bisatser (som annars blir svårt att tolka för läsaren och sökmotorn)
- Använd enkelt och tydligt språk så alla förstår, utan att vara barnslig.
- Sakliga texter är bra, säljsnacks-crap är döden...
- Samla intressanta fakta och bidra personliga erfarenheter (som är unika)
- Aldrig kopiera från andra siter, det sänker värdet på sidan
- Länka 5 till max 10 relevanta externa siter från egen sida
- Alltid relevanta rubriker (H1, H2, H3 ....) som stämmer med styckets innehåll
- Unik titel på varje sida som stämmer med innehållet
- Unika rubriker (inga standardord utan särskiljande ord som utmärker innehållet)
- Rubriktext finns även med minst en gång i brödtexten direkt under rubriken
- Inga metataggar alls
- Inga köpta inlänkar
- Sidorna består nästan helt uteslutande av text som är strukturerad så den blir lätt att läsa för en människa
- Stor text så även människor med nedsatt syn kan läsa
- Viktigt med tydlig kontrast om färger används
- Tänk på att läsaren ibland vill skriva ut innehållet, det ska funka utan att meka med texten
- DIV-taggar sabbar ofta möjligheten att markera texten sammanhängande för utskrift, undevik därför DIV-taggar
- Table-taggar funkar helt ok för att använda i stället för DIV-taggar (även om många rekommenderar DIV-taggar, men de har sannolikt aldrig testat hur deras webbplatser används i praktiken, eller brys sig om hur det fungerar för den intresserade användaren)
- Använd gärna punktform för sammanfattning
- Tänk hela tiden på hur användbar informationen ska vara för läsaren
- Tydligen värderar Google äldre sidor högt, vilket jag inte kan påverka direkt

Sök på ordet "konsultmäklare" så kommer min sida överst i Google, den sidan följer ungefär dessa principer. Min sida hamnar dessutom före eWork som är en av landets största "konsultmäklare".

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-05-09 klockan 11:57
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-09, 11:15 #8
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Det där om att inte ha meta taggar var helt nytt för mig, vad är anledningen till det?
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-09, 13:26 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Det är väl inget krav att inte använda metataggar, det kanske bli ännu bättre då, men jag har aldrig använt det.

Jag beskrev bara de principer och rutiner jag använt för mina sidor, de som är SEO-kunniga kan säkert göra ännu bättre resultat...
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-09, 13:35 #10
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Tror du har rätt, jag har läst på flera ställen att google inte bryr sig om meta taggar alls, här tex: http://www.mattcutts.com/blog/keywor...in-web-search/
Meta taggar verkar vara pasé.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017