Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur SEO Affiliatesida?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-20, 18:22 #1
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
Standard Hur SEO Affiliatesida?

Helgen är strax över och som vanligt poppar ett flertal idéer upp i huvudet när man tar en ledig stund från stress och arbete. Kom på en bra idé väldigt bra idé dock där man som affiliator inom ett ämne med mindre än 100'000 sidor på Google (Låg konkurens) kan tjäna bra med pengar i perioder.

Min fråga är dock hur man markandsför en sida som affiliator. Vilka vill länka till en sajt som faktiskt inte innehåller särskilt mycket eget innehåll? Allt innehåll är ju egentligen länkar till andra sidor. Självklart känns det väl som att användarna kommer att skapa de egna länkar till de sidorna som JAG använder som referenser och inte till mig.

Hur gör ni som affiliatorer som driver dessa typer av sidor? Hur får ni folk att länka till ER sida och inte till sidan om ni länkar till? Klurade på det en del men har inte kommit på ett särskilt bra svar på hur man ska lösa det.
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-20, 19:07 #2
FredrikLund FredrikLund är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 76
FredrikLund FredrikLund är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 76
Länkbyte och länkkataloger i huvudsak.
FredrikLund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-20, 19:13 #3
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikLund Visa inlägg
Länkbyte och länkkataloger i huvudsak.
Så inga naturliga länkar alls alltså? Det står inte i fokus på något sätt att försöka locka besökarna att länka?
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-21, 03:00 #4
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Problemet är ju att det sällan finns någon anledning att länka till en sida som är uppbyggd kring affiliateannonser.

Men det finns förstås genvägar. Content, dvs innehåll är en. Fyll sajten med en massa adekvat, korrekt, välskriven information kring produkten/intresseområdet du inriktar dig kring och blir det tillräckligt bra kan du kanske räkna med att få en del naturliga länkar på bloggar etc. Dessutom så är ju 'content king' i Google så det blir förhoppningsvis två flugor i en smäll.

I övrigt håller jag med FredrikLund.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-21, 10:00 #5
FredrikLund FredrikLund är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 76
FredrikLund FredrikLund är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 76
Citat:
Ursprungligen postat av marcuslind Visa inlägg
Så inga naturliga länkar alls alltså? Det står inte i fokus på något sätt att försöka locka besökarna att länka?
Om jag hade haft svaret på att få spontana inlänkar till en utpräglad affiliate-sajt hade jag behållt det för mig själv . Det är svårt att få spontana inlänkar även till bra sajter utan annonser. (Bra sajter = innehåll som användaren har nytta av och att det finns få sajter med liknande innehåll.)

För att få spontana länkar krävs länkbete, enligt en del är länkbete att betrakta som något fult. Tänk på att de flesta besökarna inte har egen hemsida. Och länkbete till en sida som är en MFA-sajt fungerar dåligt. Har man MFA-sajter blir svaret länkkataloger, länkbyte och skriva artiklar. Önskade att det var annorlunda, att det fanns ett sätt att få inlänkar av sig självt men det är svårt.
FredrikLund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-21, 12:08 #6
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Du kan också överväga att vara generös med länkar från din sida till andra sidor. Det har fungerat skapligt bra för mig... Man behöver inte vara mer girig än nöden kräver. Det kommer besökarna att uppskatta! Dom är inte dumma. Dom kan läsa... Det i sin tur speglar din sidas resultat på sökmotorn.

Det är inte så många som jobbar på det viset, än färre som skriver om det som positiv SEO. Det kanske går över? Gör vad du tror på! Det är bäst för dig!
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-23, 01:57 #7
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av MrBob Visa inlägg
Du kan också överväga att vara generös med länkar från din sida till andra sidor. Det har fungerat skapligt bra för mig... Man behöver inte vara mer girig än nöden kräver. Det kommer besökarna att uppskatta! Dom är inte dumma. Dom kan läsa... Det i sin tur speglar din sidas resultat på sökmotorn.

Det är inte så många som jobbar på det viset, än färre som skriver om det som positiv SEO. Det kanske går över? Gör vad du tror på! Det är bäst för dig!
Att länka till andra sajter är bra, speciellt sådana med hög trust har jag hört. I vissa fall kan det t.o.m. vara bra att länka till en direkt konkurrerande sajt. Om man exempelvis har en sida om New York, så toppar Wikipedias sida sökresultatet. Den kan vara mycket svår att hamna före, då kan man istället länka till den och dra nytta av den trust man får till sin egen sajt.

En sajt som inte har några utlänkar (eller länkar till bestraffade sajter) borde Google tycka är smått suspekta.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017