Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


moms vid drop shipping?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-21, 00:56 #1
conquer conquer är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 2
conquer conquer är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 2
Standard moms vid drop shipping?

Jag har planer på att starta en webbutik där jag ska sälja vara X till den svenska marknaden. Vara X kommer att skickas från Thailand direkt till kunden i Sverige. Frågan är om jag ska ta betalt för momsen av kunden? Eller ska denne handla momsfritt eftersom denne kan åka på tull och moms vid import? Om jag tar moms så blir det en dubbel momsavgift för kunden i vissa fall.

Har skickat iväg frågan till skattemyndigheten men vet inte hur långa svarstider de har, sedan så brukar de ge mixade svar så jag tänkte att någon här kanske har erfarenhet av detta.
conquer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-21, 08:06 #2
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
för slutkund så är det ju att de betalar moms till det företag de betalar till..
I detta fall dig.

Dropshipping är ett sätt att ordna leverans och lager för dig som företag.
Du hade likväl kunnat ha lager hemma i ditt vardagsrum och moms skulle fortfarande betalas på samma vis.

tull/moms i tull. dessa kostnader är något du borde ta. liknande som om du gör dina inköp i sverige kan man säga för enkelhetens skull.

Sedan tar du ut moms utav dina kunder.
Om du sedan inte haft några moms kostnader.. ja då får du tänka på detta i din prismodell och kompensera så du går med förtjänst.

Jag är inte helt 100% det jag just skrev men det är iallafall så att slutkunden köper ju utav DIG och ska därför betala moms till DIG.
Sedan kan han/hon få sig en räkning ifrån tull dock om inte du ordnat med detta innan.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-21, 23:59 #3
eboy99 eboy99 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 45
eboy99 eboy99 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 45
Jag förstår vad conquer menar för jag har haft samma funderingar men jag förstår inte riktigt mervinst svar??
Om jag som Svensk företagare ska sälja en vara till en Svensk kund så måste jag ta ut moms i vilket fall som helst, problemet som uppstår är när varan skickas från ett land utanför EU och ska skickas direkt till kunden, då åker kunden på moms igen ,för denna moms får inte jag som företagare dra av då varan är adresserad till kunden och inte till mig.
Detta är ett väldigt knepigt sätt då du troligen inte undkommer dubbel moms.
Om du skulle skicka till dig själv(importera) så kan man dra av momsen men inte om du skickar direkt till kunden.
Enda sättet att slippa dubbel moms är att kunden själv åberopar detta till skatteverket, men detta skulle vara väldigt tidskrävande för kunden och jag tror inte den affärsmodellen skulle fungera i längden.
eboy99 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-22, 03:50 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Du bör diskutera detta med tullen så kan du säkert ge dem en garanti att du ska betala alla tillkommande moms och túll men att leveransen sker till annan adress.

Det brukar ju gå att ha olika leveransadress och fakturaadress, om all fakturering ska ske till dig och leveransen till din kund. Jag vet inte hur det funkar ör det låter idiotiskt tycker jag men du borde snacka med tullen och förklara hur ditt upplägg är och att du vill ta betalt av kunden och du betalar alla avgifter till tullen.

Vore jag kund slkulle jag vägra betala moms 2 gånger och returnera varan eller bestrida fakturan.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-22, 05:04 #5
conquer conquer är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 2
conquer conquer är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 2
De ju de, man skulle aldrig kunna betala moms två gånger inklusive tullavgift. Men ifall min leverantör utanför Europa skickar som "gift", det blir ju också helt fel eller hur? Får nog ta och kontakta tullen på måndag.
conquer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-22, 07:34 #6
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
ta och sök på forumet om dropshipping.
detta har diskuterats förr och moms ingick i diskussioner då .

det är inte tullen som begär momsen av dig. det går igenom företaget som sköter leveransen.
Eller så var det iallafall för mig när jag importerade.
Jag ordnade så DHL fakturerade mig vill jag minnas.

Så kolla den vägen också.
Att du ber ditt tilltänkta leveransföretag att ta hand om dessa extra avgifter och fakturera dig för detta.
DHL och de andra är inte helt ovana vid dropshipping så de kan nog förstå konceptet.
Hongkong post är en annan som kan vara bra att prata med.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017