Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Återbetalning av frakt vid retur?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-10-01, 21:06 #1
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 110
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 110
Tool Återbetalning av frakt vid retur?

Hej
Om man tar ut en avgift som exempelvis frakt, expeditionsavgift eller liknande. Återbetalar man den vid retur?

Är det någon som vet hur de större aktörerna gör? InkClub kör med exepeditionsavgift, men betalas den tillbaka vid retur?

Mvh
Richard
Richie72 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-02, 08:49 #2
lunarmyss avatar
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lunarmyss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
Trygg E-handel säger: "Kunden har enligt lag rätt att återfå hela köpeskillingn vid ångerrätt, returfrakt bekostas av kunden."

Inkl frakt och expeditionsavgift och liknande.
lunarmys är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-02, 09:31 #3
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 279
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 279
Citat:
Ursprungligen postat av lunarmys Visa inlägg
Trygg E-handel säger: "Kunden har enligt lag rätt att återfå hela köpeskillingn vid ångerrätt, returfrakt bekostas av kunden."

Inkl frakt och expeditionsavgift och liknande.
Och så tycker jag man ska göra! Man ska möta kunden så som man själv vill bli bemött, så i sådana här frågor kan man fråga sig själv och ganska enkelt få ett svar!
Fredrik.an är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-02, 09:48 #4
lunarmyss avatar
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lunarmyss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.an Visa inlägg
Man ska möta kunden så som man själv vill bli bemött, så i sådana här frågor kan man fråga sig själv och ganska enkelt få ett svar!
Självklart ska man bemöta kunden som man själv vill bli bemött, men om man väljer ett avgift som går att undvika (faktura och postförskott t ex) så tycker jag att kunden borde stå för det.

Inte får man väl tillbaks bensinpengar om man kör tillbaks med en produkt man köpt i en butik? Inte heller står butiken för ev parkerningsavgift/bot.
lunarmys är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-02, 10:38 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av lunarmys Visa inlägg
Självklart ska man bemöta kunden som man själv vill bli bemött, men om man väljer ett avgift som går att undvika (faktura och postförskott t ex) så tycker jag att kunden borde stå för det.

Inte får man väl tillbaks bensinpengar om man kör tillbaks med en produkt man köpt i en butik? Inte heller står butiken för ev parkerningsavgift/bot.

En del butiker betalar faktiskt P-böterna..... Det är en marknadsföringsgrej som funkar bra här i Stockholmstrakten i alla fall för här är P-lappningarna ett reellt problem....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-02, 15:12 #6
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Jag hade just den frågan uppe med trygg e-handel för de hävdade att kunden har laglig rätt att få tillbaka alla utlägg. Jag funderade hur det kunde tolkas så eftersom frakten kunden köper är en tjänst, och varorna är varor, och mig veterligen så gäller inte ångerrätter för tjänster. Men de hävdade att det var konsumentverkets tolkning som gällde och som trygg e-handlare så måste du återbetala hela summan inkl frakt.
Däremot om du inte är trygg e-handlare så kan man not tolka lagen olika som vanligt.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-02, 17:10 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Märkligt att Trygg E-handel kan vara så säkra på sin sak, när inte ens konsumentverket vet vilket ben de ska stå på. Konsumentverket sade till mig att jag kunde göra som jag ville. De sade att de aldrig skulle pröva ett fall om 79 kr (min fraktavgift), så i praktiken spelade det ingen roll vad de har för åsikt om saken.

Själv så återbetalar jag hela fraktavgiften i 99 % av fallen. Jag gör det inte därför att jag tror att jag måste göra det, utan endast därför att jag inte vill reta upp kunder. I extremt sällsynta fall så händer det dock att jag tappar tålamodet. Det kan tex hända om en kund ångrar sitt köp för femte gången och sedan återigen beställer samma vara som han/hon redan har ångrat en gång tidigare.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-03, 19:41 #8
flygirl flygirl är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 16
flygirl flygirl är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 16
Det förvånar mig verkligen att de flesta verkar återbetala varan och alla avgifter. Det blir ju en ren förlust för företaget. Helt ärligt så skulle jag aldrig förvänta mig att få avgifter återbetalda bara för att jag ångrar mitt köp. Låt oss säga att man har en fast fraktavgift på 29:- men i själva verkat gick frakten säkert på mer än så sen så har kund valt att köpa mot faktura med en avgift på 25:- Kund returnerar varan och butiken skall då återbetala varan OCH avgifterna på 54:-. Då går butiken back med minst 54:- på den kunden, har man dessutom en tjänst som Kreditor så åker företaget på alla avgifter där även om köpet gick tillbaka. Helt ologiskt i mina öron.
flygirl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-03, 22:12 #9
elf98s avatar
elf98 elf98 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 144
elf98 elf98 är inte uppkopplad
Medlem
elf98s avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 144
Jag betalar tillbaka allt. Och står för returfrakten.

Dumt? Nej inte alls. Än så länge har inte någon ångrat sitt köp (på 3 år) och utnyttjat detta. Om någon skulle göra det så är det inte hela världen.

Om många skulle börja göra det måste jag ta mig en funderare på varför kunderna inte gillar mina produkter.

Jag ser det som marknadsföring helt enkelt.
elf98 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-04, 02:28 #10
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Ursprungligen postat av elf98 Visa inlägg
Jag betalar tillbaka allt. Och står för returfrakten.

Dumt? Nej inte alls. Än så länge har inte någon ångrat sitt köp (på 3 år) och utnyttjat detta. Om någon skulle göra det så är det inte hela världen.

Om många skulle börja göra det måste jag ta mig en funderare på varför kunderna inte gillar mina produkter.

Jag ser det som marknadsföring helt enkelt.
Beror på vad man säljer. Börja sälj kläder och skor och kom tillbaka om ett år och berätta om du haft några returer.

Sen om du gör en liten större sak av dina fria returer m.nu i stället för att 'gömma' infon 100 rader ner på 'Leverans- och köpvillkor' -sidan så kommer nog fler utnyttja det. Lägg den infon i headern nära loggan om du vill använda det som marknadsföring.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
expeditionsavgift, fraktavgift


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017