Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Gör tågvärdarna rätt eller fel?

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-22, 19:43 #1
Fredrik-ss avatar
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 1 010
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Fredrik-ss avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 1 010
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
De kanske skulle må bra av att cykla några kilometer? Då kanske det inte skulle vara proppfullt varje tur på vissa linjer och pensionärer kan få sitta ner.

Det där är ju bara det vanliga tramset om att en del tycker att vissa saker ska vara gratis medan alla andra ska betala för kalaset. De säljer en produkt som alla andra, antingen betalar man för den eller så får man klara sig utan den. Annars kan jag kräva tio konton på patrikweb? Jag tycker det borde vara gratis för mig.
Vad är det för helt irrelevant dåligt förslag? Ifall bussarna/spårvagnarna är fulla så att inte folk får plats ligger väl ändå felet hos leverantören.
Fredrik-s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-22, 19:46 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik-s Visa inlägg
Vad är det för helt irrelevant dåligt förslag? Ifall bussarna/spårvagnarna är fulla så att inte folk får plats ligger väl ändå felet hos leverantören.
Ja samtidigt så är så många spårvagnar så fulla så då är det självklart att man inte betalar för något då dom inte levererar en korrekt tjänst. Och tror knappast det är folk som plankar som gör att dom är så överfulla.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-22, 20:03 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik-s Visa inlägg
Vad är det för helt irrelevant dåligt förslag? Ifall bussarna/spårvagnarna är fulla så att inte folk får plats ligger väl ändå felet hos leverantören.
Självfallet är det leverantören som ska se till att saker och ting fungerar men de som inte betalar ska ju inte finnas där. I statistiken existerar inte dessa personer. I "se till att saker och ting fungerar" ingår lika självklart att se till att folk betalar för sig.

Jag menade självklart inte att man ska lösa problemet "fulla vagnar" genom att kräva att hälften av passagerarna cyklar istället, om det nu var det du trodde... Däremot mår de flesta bättre av att röra på sig lite mer.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-20, 16:26 #4
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Enligt min mening ska kontrollanterna dömas för frihetsberövande och misshandel. Som grädde på moset ska dom avskedas med. Dessutom är det nån som bör "se över rutinerna" som det så fint heter. Någon har trots allt (troligen) informerat kontrollanterna om att hålla kvar personer som "inte betalat".

Om kvinnan i filmen har gjort något fel eller inte vet jag inte (var inte på plats själv och vet inte vad som hände innan filmen började rulla), men jag personligen hoppas att kontrollanterna åker dit oavsett, vilket skulle vara i enlighet med svensk lag då kvinnan inte gjort något som kan innebära fängelsestraff (med tanke på fasthållningen/frihetsberövningen och misshandeln).

Senast redigerad av gregoff den 2012-04-20 klockan 16:32
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-20, 16:42 #5
inpbox inpbox är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 568
inpbox inpbox är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 568
Man blir ju riktigt upprörd av denna video!! Frågan är om hon nu anmält dom vad en domstol säger?
inpbox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-20, 17:56 #6
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 484
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 484
I Stockholm åker man tryggt, men i Göteborg är det ju rena vilda västern.
HenSod är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-21, 11:54 #7
Rvns avatar
Rvn Rvn är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 309
Rvn Rvn är inte uppkopplad
Flitig postare
Rvns avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 309
Allmänheten borde ställa sig upp och agera mot detta storebrorssamhälle.

Som jag har tolkat det har man ingen laglig skyldighet att visa sin biljett för kontrollanten även om man köpt en. De har inte heller rätt att hålla kvar en vid ett sådant tillfälle.

Som jag har tolkat det så har de enbart rätt att hålla kvar en om de gått på som dig samtidigt och sett att du inte köpt biljett.

Alla borde börja vägra att visa sina biljetter för kontrollanterna och stå upp för sina rättigheter samt anmäla kontrollanter för frihetsberövande som håller kvar en. Detta är jobbigt och krångligt men verkar vara enda sättet för att få till en ändring!

De är inga poliser och om de refererar till ett gripande eller polislagen kan de råka riktigt illa ut då de inte har de befogenheterna.

Senast redigerad av Rvn den 2012-04-21 klockan 11:57
Rvn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-21, 12:05 #8
P3N P3N är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 331
P3N P3N är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 331
Som jag ser det ett tydligt exempel på när individer inte kan tänka själv. Kontrollanterna borde ju veta att de inte är poliser, oberoende av vad någon ledning säger till dem. Och inte ens poliser hade väl agerat så korkat hoppas jag (även om det ju finns en del skrämmande exempel på motsatsen...) Att göra "sitt jobb" i blindo och inte själv tänka, det är så det blir fel i världen.

Borde bli straff på kontrollanterna, de får inte agera så oberoende om de är i "tjänst" eller ej...
P3N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-21, 12:05 #9
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Rvn Visa inlägg
Allmänheten borde ställa sig upp och agera mot detta storebrorssamhälle.

Som jag har tolkat det har man ingen laglig skyldighet att visa sin biljett för kontrollanten även om man köpt en. De har inte heller rätt att hålla kvar en vid ett sådant tillfälle.

Som jag har tolkat det så har de enbart rätt att hålla kvar en om de gått på som dig samtidigt och sett att du inte köpt biljett.

Alla borde börja vägra att visa sina biljetter för kontrollanterna och stå upp för sina rättigheter samt anmäla kontrollanter för frihetsberövande som håller kvar en. Detta är jobbigt och krångligt men verkar vara enda sättet för att få till en ändring!

De är inga poliser och om de refererar till ett gripande eller polislagen kan de råka riktigt illa ut då de inte har de befogenheterna.
Allmänheten bör väl tvärtom vara intresserad av att se till att alla betalar. Annars blir det dyrare för alla som faktiskt sköter sig. Däremot bör fordonet stoppas och polis tillkallas om någon passagerare vägrar betala för sig och visa giltig legitimation, alternativt kontrollerna genomföras utav personer som har laglig rätt att kvarhålla den som inte betalat. Det krävs en vettig utbildning för att göra detta på ett säkert sätt både för passagerarens och kontrollantens del. Kontrollanter kan ha oturen att stoppa fel person och en del har råkat riktigt illa ut vilket än så länge lyckligtvis är mycket ovanligt i Sverige.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-21, 14:04 #10
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Däremot bör fordonet stoppas och polis tillkallas om någon passagerare vägrar betala för sig och visa giltig legitimation, alternativt kontrollerna genomföras utav personer som har laglig rätt att kvarhålla den som inte betalat.
Själv skulle jag inte alls uppskatta om min resa stoppas bara för att någon annan eventuellt har plankat...
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017