Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Niqab i skolan?

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-02, 11:41 #1
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Jag tycker att vi skall förbjuda isbjörnar att äta skumbananer på biografer mellan kl 17.05 och 17.21.

Nej men lite mer seriöst - vi pratar om ett mycket begränsat reellt problem. Dels så är sannolikheten otroligt liten att någon med niqab faktiskt skulle deleta i samhället på detta sätt (utan att det är någonslags protest från neofeministiska svenska kvinnor som konverterar till Islam bara för att visa för samhället och nära och kära att de har rätt att göra så), just eftersom de väljer (eller blir tvingade) att leva efter en otroligt konservativ tolkning av Islam som inte heller tillåter dem att fortbilda sig eller arbeta.

Dels så finns det heller inga praktiska begränsningar som gör det omöjligt att tillgodose sig bildning om man bär heltäckande klädsel. Kan vi lära ut till blinda, döva, folk med kognitivt funktionshinder eller människor som fått ansiktet bortbränt så kan säkert våra duktiga pedagoger lära ut till någon med ett tyg framför ansiktet.

Till sist så tror jag att det bästa man kan göra för kvinnorna är att tillåta dem att vistas ute i samhället oavsätt vad de har på sig. Om vi kan vara vänliga och trevliga mot dem så kanske de finns en chans att de vill delta i vårt sätt att leva. Om det är en snäll människa så skulle jag inte ha några problem att låta henne passa mitt barn på dagis. Hällre en snäll människa i heltäckande kläder än en elak människa som visar ansiktet.

Mer kärlek, mindre hat. :-)

Senast redigerad av coredev den 2010-12-02 klockan 11:45 Anledning: stavning, som vanligt...
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 12:19 #2
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Jag tycker att vi skall förbjuda isbjörnar att äta skumbananer på biografer mellan kl 17.05 och 17.21.

Nej men lite mer seriöst - vi pratar om ett mycket begränsat reellt problem.

Du har helt rätt. Det är knappast ett stort samhällsproblem som är i behov av lagstiftning. Men det handlar inte heller om det. Det handlar om att göra Sverige till ett oattraktivt val för muslimska fundamentalister som vill bosätta sig inom EU. Det vore politiskt inkorrekt att förbjuda en viss grupp människor att flytta hit. Därför löser man det genom att göra så att de inte vill flytta hit, i förhoppningen om att de väljer något annat EU-land istället.

När flera EU-länder lagstiftar om förbud mot burka, så kommer övriga att följa efter. Ingen vill bli sittandes med det som man anser vara Svarte Petter inom invandringsfrågan.

Att just Folkpartiet driver frågan är inte så konstigt. De vill öka invandringen till Sverige och göra reglerna mer liberala. Det här är deras sätt att ändå styra vilka människor som väljer att flyttar hit.

Krasst, men sant. Blir någon upprörd över detta, så skäll inte på mig.

Senast redigerad av Gustav den 2010-12-02 klockan 12:23
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 12:44 #3
robincox robincox är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 301
robincox robincox är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 301
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Du har helt rätt. Det är knappast ett stort samhällsproblem som är i behov av lagstiftning. Men det handlar inte heller om det. Det handlar om att göra Sverige till ett oattraktivt val för muslimska fundamentalister som vill bosätta sig inom EU. Det vore politiskt inkorrekt att förbjuda en viss grupp människor att flytta hit. Därför löser man det genom att göra så att de inte vill flytta hit, i förhoppningen om att de väljer något annat EU-land istället.

När flera EU-länder lagstiftar om förbud mot burka, så kommer övriga att följa efter. Ingen vill bli sittandes med det som man anser vara Svarte Petter inom invandringsfrågan.

Att just Folkpartiet driver frågan är inte så konstigt. De vill öka invandringen till Sverige och göra reglerna mer liberala. Det här är deras sätt att ändå styra vilka människor som väljer att flyttar hit.

Krasst, men sant. Blir någon upprörd över detta, så skäll inte på mig.
Man behöver nog inte vara en muslimsk fundamentalist för att man väljer att bära niqab, är det verkligen så att en muslimsk kvinna själv har valt att bära sin niqab så är hon och hennes familj mer än välkommna hit. Men är det så att hennes familj och släktingar tvingar henne att bära niqab mot sin vilja så är inte de som tvingar henne välkommna till Sverige anser jag.
robincox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 12:56 #4
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Det handlar om att göra Sverige till ett oattraktivt val för muslimska fundamentalister som vill bosätta sig inom EU.
Be aware, the muslims are comming - and they are all evil!

Jakten på terrorister är lite som häxjakten vi hade för 500 år sedan, fast istället för fattiga kvinnor och barn är det nu stackars människor som flyr från krig, religion, diktaturer, våld och annat som det är utsatta. Börja se dem som individer istället för ett kollektiv. En kvinna som bär burka eller niqab är inte en fundamental muslim, hon bär inte bomber under sin dress, hon vill inte äta upp dina barn. Hon är däremot säkerligen mycket ensam i sin värld och hon önskar säkert att hon kunde få vara lika fri som svenska kvinnor. Att inte låta sådana människor få komma hit är att aldrig de dem en chans. Om vi bjuder in dem i vårt samhälle så kan det hända att hon tar av sig sin burka en dag, om vi isolerar oss från dem skapar det bara motsättningar som bygger upp hat.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 13:02 #5
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av robincox Visa inlägg
Jag är väldigt kluven i den här frågan, dels så tycker jag att var och en ska få klär sig som han/hon vill men samtidigt så är frågan, kan man vara säker på att det verkligen är hennes egna opåverkade val?

För mig så är Niqab en symbol för kvinnoförtryck.
Allt handlar ju om kommunikation både i skola och arbete, man måste ju se den man pratar med för att kunna kommunicera, dem får helt enkelt acceptera att det är så i vårat land.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 13:08 #6
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
Allt handlar ju om kommunikation både i skola och arbete, man måste ju se den man pratar med för att kunna kommunicera, dem får helt enkelt acceptera att det är så i vårat land.
Med din inställning så utbildar vi svenskar inte följande människor:
* folk som är blinda
* folk som är döva
* folk som är stumma
* folk som har bandage i ansiktet
* och framförallt inte folk som pluggar på distans

Det faller på sin egen orimlighet. :-)
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 13:09 #7
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Med din inställning så utbildar vi svenskar inte följande människor:
* folk som är blinda
* folk som är döva
* folk som är stumma
* folk som har bandage i ansiktet
* och framförallt inte folk som pluggar på distans

Det faller på sin egen orimlighet. :-)
+1! asbra resonemang!
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-03, 09:59 #8
Base Base är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 65
Base Base är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 65
Jag anser att man kan gå i vad man vill hemma och vill man gå i nätbrynja, keps eller niqab så är det personligt val. Kommer man sen till en arbetsplats eller annan offentlig miljö finns det vissa klädkrav. I Sverige och så även i tex Iran. Ser ingen som helst anledning att man ska få undantag bara för politiska eller religösa åsikter. Enda undantaget jag ser är om man tex skulle ha ett handikapp som skulle göra det svårt att följa dessa regler. Och även om organiserad religion i allmänhet må vara en form av ett mentalt handikapp så ser jag ej varför det skulle vara så allvarligt att det faller inom undantagsgränsen.
Tycker det är löjligt som man ofta försöker blanda in diskriminering eller rasism såfort det passar. Jag tycker det är jättebra man försöker hjälpa invandrare som har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden men det betyder inte att jag anser dom har en automatisk rättighet att gå runt klädda i tält, när andra får varning om dom skulle komma i keps eller shorts.
Base är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 23:15 #9
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Med din inställning så utbildar vi svenskar inte följande människor:
* folk som är blinda
* folk som är döva
* folk som är stumma
* folk som har bandage i ansiktet
* och framförallt inte folk som pluggar på distans

Det faller på sin egen orimlighet. :-)
Nu är det så att sambon är döv och en tredjedel av deras språk består
av mimik. När man döljer ansiktet så fungerar inte deras språk.

Nu är inte detta bara sant för teckenspråk. Svenska talspråket fungerar
på precis samma sätt - ord, tonläge, mimik/kroppsspråk.

Om någon då döljer sitt ansikte så blir det väldigt svårt att kommunicera
med denne.

Dock reagerar jag mycket hårdare på alla småflickor (4-5 år) med slöjor
nere på gården där bröderna leker och flickorna sitter på bänkarna..
Om det är slöjorna som gör att de inte kan leka eller annat i kulturen
som styr är svårt för mig att veta.

Senast redigerad av KristianE den 2010-12-02 klockan 23:17
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 13:18 #10
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Det här är otroligt enkelt: I skolan är man för att lära sig och för att få betyg (inte valfritt för grundskolan). Det är alltså personen som ska få betyg och då behöver läraren kunna se vem som är vem. Inte heller valfritt.
Så... Kan man inte se personens ansikte är det i stort sett omöjligt att veta vem det är, utan att börja med fingeravtryck e.dyl. vilket faller på sin egen orimlighet, därför är niqab redan idag en omöjlighet i svensk grundskola och de som tillåter det bryter mot lagen.

EDIT: Vad man gör utanför skolan är en helt annan sak så ett totalt niqabförbud ser jag svårigheter med.

Senast redigerad av Westman den 2010-12-02 klockan 13:20
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017