Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Niqab i skolan?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-16, 21:44 #1
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av simals Visa inlägg
Ska vi låta kristna gå klädda i nazarenos? Ska jainister få gå omkring nakna? Ska exhibitionister få gå omkring nakna? Ska nazister få gå klädda i SS-uniformer? Gränsen måste dras någonstans. Det enklaste och mest logiska är då enligt min mening att inte tillåta några religiösa eller politiska klädesplagg inom offentlig verksamhet. För övrigt så ser jag intolerans mot muslimsk fundamentalism som något sunt. Knäppgökarna ska inte få något andrum, vill de hålla på med sina föråldrade vanföreställningar så kan de göra det där de inte stör oss moderna och civiliserade människor.

Vi har inte behövt några inskränkingar i religionsfriheten pga. att vi under det senaste seklet inte har haft några problem med religiösa fundamentalister. Nu har vi helt plötsligt tiotusentals fundamentalistiska muslimer i vårat land som spyr ut sig krav åt både höger och vänster och vissa (även om de må vara få) drar sig uppenbarligen inte för att döda oss som inte lyder.

Folk får gärna tycka och tro vad de vill privat, men jag anser att religion bör hållas borta från det offentliga.
Att vi har tiotusentals fundamentalister är väl att ta i. Jag tycker personligen det är uppfriskande med människor som är religiösa "på riktigt" och inte bara lite grann då och då när det passar. Då är jag själv ändå benhård ateist, vetenskapligt skolad som man är.

Håller dock med dig om att det är en självklarhet att religion ska hållas borta från det offentliga. Det får heller inte åsamka andra människor skada. Just vad gäller det populära exemplet med Jehovas vittnen så riskerar man barnens hälsa och till och med liv i extrema fall vilket inte bör vara acceptabelt.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017