Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Crystone spammar

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-08-31, 20:05 #1
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Ursprungligen postat av safehosted Visa inlägg
Vi har nu kontaktat Mailcom om det inträffade:

------------------------------------------------------------------------------
Hej

Vi har nyligen köpt en B2B epostlista ifrån er.
Nu när vi gjort första utskicket visar det sig att ni ej har validerade adresser i denna lista. Många klagomål har inkommit angående att de angivna adresserna inte är företagsadresser och därmed genererat enorm badwille för oss, samt missnöje bland mottagarna.
Dessutom har 65000 av adresserna studsat ”hårt” med anledning av att adressen inte längre finns.

Vi kräver nu en ursäkt till oss samt till de slutkunder som felaktigt fått detta meddelande.
Vi står till svar för alla som mottagit vårt erbjudande, efter att vi litat på att ni skulle leverera en genomgången och kontrollerad B2B-lista.

Detta mail samt dess svar kommer att publiceras i en forumkanal som skapats angående detta utskick.
----------------------------------------------------------------------------------

Jag återkommer med svar från Mailcom.
HAHAHAHA... humor... blufföretag mailar blufföretag för att få upprättelse
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-05, 19:02 #2
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Citat:
Ursprungligen postat av safehosted Visa inlägg
Vi har nu kontaktat Mailcom om det inträffade:

------------------------------------------------------------------------------
Hej

Vi har nyligen köpt en B2B epostlista ifrån er.
Nu när vi gjort första utskicket visar det sig att ni ej har validerade adresser i denna lista. Många klagomål har inkommit angående att de angivna adresserna inte är företagsadresser och därmed genererat enorm badwille för oss, samt missnöje bland mottagarna.
Dessutom har 65000 av adresserna studsat ”hårt” med anledning av att adressen inte längre finns.

Vi kräver nu en ursäkt till oss samt till de slutkunder som felaktigt fått detta meddelande.
Vi står till svar för alla som mottagit vårt erbjudande, efter att vi litat på att ni skulle leverera en genomgången och kontrollerad B2B-lista.

Detta mail samt dess svar kommer att publiceras i en forumkanal som skapats angående detta utskick.
----------------------------------------------------------------------------------

Jag återkommer med svar från Mailcom.
Hur går det safehosted?
Ovan skrev i onsdags vid lunchtid. Nu är det måndag och arbetsdagen väl slut för de flesta. Har de inte svarat?
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-05, 22:20 #3
safehosted safehosted är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 15
safehosted safehosted är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 15
Standard Mailcom svarar:

Citat:
Ursprungligen postat av Ciffan Visa inlägg
Hur går det safehosted?
Ovan skrev i onsdags vid lunchtid. Nu är det måndag och arbetsdagen väl slut för de flesta. Har de inte svarat?
För er som är intresserade av Mailcoms svar:

__________________________________________________ __________

MailCom Europe AB svarar;

MailCom bedriver idag 2 verksamheter, dels en plattform för distribution av nyhetsbrev, kampanjer, marknadsundersökningar mm, samt leverans av adresser till företag, myndigheter och förvaltningar.

När det gäller vår roll som adressleverantör, så är vår avsikt/syfte att leverera adresser med bra kvalitet. MailCom Europe AB är en av flera aktörer på den svenska marknaden som levererar företagsuppgifter, även med e-postadresser.

Vi ”säljer” inte adresser, utan tillhandahåller informationen vidare till våra kunder.

Som företag/myndighet/förvaltning är man i stor del publik i sin verksamhet avseende sina kontaktuppgifter vare det sig är telefon, fax, postal adress eller e-post. Vi ser e-postadress som vilken del av företagets kontaktkanal, som de övriga.

Att kontakta ett företag via e-post, precis som ett reklambrev, eller att ringa upp och komma med ett erbjudande är precis samma sak. Där har e-post en fördel, du kan med en enkelt förfarande avsäga dig vidare erbjudanden. Du kan också tacka ja till vis information, men avsäga dig annan.

Vi strävar också efter att kunden segmenterar noga sina målgrupper för mer relevanta budskap, men det är upp till kunden att avgöra sina målgrupper.

Vad gäller svensk lagstiftning, så är vår tolkning att det är tillåtet att skicka till företag (AB), myndigheter och förvaltningar utan tidigare medgivande. Vi förväntar oss att även våra kunder tar hänsyn till detta, även om det ligger utanför vårt ansvar hur vår kund hanterar detta. Precis som om jag skulle få information från Eniro för att missbruka ett telefonnummer, så kan Eniro i detta fallet inte lastas för det.

Att vi även har företag som inte är av AB, är att vi även levererar postala adresser, telefonnummer och annan företagsinformation.

I fallet Crystone AB, så har det från vår sida skett ett mycket olyckligt misstag, då även adresser av privat karaktär inte filtrerats bort och vi är den förste att beklaga detta då det orsakat mycket irritation hos mottagarna. Vi har nu fört en dialog med Crystone AB om detta och tillsammans vidtar vi åtgärder för att förhindra att sådana misstag sker igen.

Det finns också andra aspekter i detta, ex. så ser vi även att man anger sin privata adress i ett bolag, eller att man vidarebefodrar e-post till sin privata.

Vi har också kunder som köper adresser och/eller samlar in på egna metoder och sedan mixar dessa med adresser som vi levererat och anger oss som adresskälla. I de fallen blir det ännu värre för oss som leverantör när inte ens vi levererat eller hur man ska härleda vilken adress som levererats av vem.

På adressen [email protected] kan man ange sin adress om man vill bli struken i vårt centrala register. Vi strävar efter att vara en seriös aktör på marknaden bland de övriga och vi respekterar absolut den som inte vill vara i våra register att bli struken.

Jag hoppas att vi kan hålla en seriös nivå på detta forum och särskilja på begrepp som ”SPAM” som tyvärr oftast är ett slentrianmässigt uttryck som inte på något sätt har att göra med seriös e-postmarknadsföring.

Avslutningsvis, så är det inte Crystone AB i detta fallet som skall hållas ansvarig för det som inträffat i detta fallet.

Mvh, Ma** Lin****m.
MailCom Europe AB

__________________________________________________ ___________
safehosted är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-05, 23:00 #4
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Ursprungligen postat av safehosted Visa inlägg
För er som är intresserade av Mailcoms svar:
Vi ”säljer” inte adresser, utan tillhandahåller informationen vidare till våra kunder.
Och vad är skillnaden på ren svenska?

Citat:
Ursprungligen postat av safehosted Visa inlägg
På adressen [email protected] kan man ange sin adress om man vill bli struken i vårt centrala register. Vi strävar efter att vara en seriös aktör på marknaden bland de övriga och vi respekterar absolut den som inte vill vara i våra register att bli struken.
Varför inte skapa en [email protected] adress istället där man kan anmäla sig om man vill ha skit i e-posten?

Citat:
Ursprungligen postat av safehosted Visa inlägg
Jag hoppas att vi kan hålla en seriös nivå på detta forum och särskilja på begrepp som ”SPAM” som tyvärr oftast är ett slentrianmässigt uttryck som inte på något sätt har att göra med seriös e-postmarknadsföring.
SPAM är för mig oönskad e-post. Att skicka iväg 10.000 eller 50.000 e-post meddelanden till folk som aldrig bett om det kan ALDRIG ALDRIG anses vara seriös e-postmarkandsföring. Hur man än vänder på det kan det inte klassas som annat än just SPAM!

Eftersom jag ej tillfrågats om jag vill vara med i registret så tänker jag inte heller gå ur era register. Istället har jag redan satt upp ett filter i min e-post att all e-post som innehåller ordet "mailcom" helt automagiskt klassas som spam av gmail. Hoppas fler gör det så slipper mailcom "tillhandahålla seriös e-postmarknadsföring" till sina kunder.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-06, 07:09 #5
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
Citat:
Ursprungligen postat av safehosted Visa inlägg
För er som är intresserade av Mailcoms svar:

__________________________________________________ __________

MailCom Europe AB svarar;

...
Jag hoppas att vi kan hålla en seriös nivå på detta forum och särskilja på begrepp som ”SPAM” som tyvärr oftast är ett slentrianmässigt uttryck som inte på något sätt har att göra med seriös e-postmarknadsföring.
...
Spamhaus har en tydlig definition av spam på http://www.spamhaus.org/definition.html och enligt den är det solklart att Mailcoms register används för att skicka spam.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-06, 12:30 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av safehosted Visa inlägg
För er som är intresserade av Mailcoms svar:

__________________________________________________ __________

MailCom Europe AB svarar;

MailCom bedriver idag 2 verksamheter, dels en plattform för distribution av nyhetsbrev, kampanjer, marknadsundersökningar mm, samt leverans av adresser till företag, myndigheter och förvaltningar.

När det gäller vår roll som adressleverantör, så är vår avsikt/syfte att leverera adresser med bra kvalitet. MailCom Europe AB är en av flera aktörer på den svenska marknaden som levererar företagsuppgifter, även med e-postadresser.

Vi ”säljer” inte adresser, utan tillhandahåller informationen vidare till våra kunder.

Som företag/myndighet/förvaltning är man i stor del publik i sin verksamhet avseende sina kontaktuppgifter vare det sig är telefon, fax, postal adress eller e-post. Vi ser e-postadress som vilken del av företagets kontaktkanal, som de övriga.

Att kontakta ett företag via e-post, precis som ett reklambrev, eller att ringa upp och komma med ett erbjudande är precis samma sak. Där har e-post en fördel, du kan med en enkelt förfarande avsäga dig vidare erbjudanden. Du kan också tacka ja till vis information, men avsäga dig annan.

Vi strävar också efter att kunden segmenterar noga sina målgrupper för mer relevanta budskap, men det är upp till kunden att avgöra sina målgrupper.

Vad gäller svensk lagstiftning, så är vår tolkning att det är tillåtet att skicka till företag (AB), myndigheter och förvaltningar utan tidigare medgivande. Vi förväntar oss att även våra kunder tar hänsyn till detta, även om det ligger utanför vårt ansvar hur vår kund hanterar detta. Precis som om jag skulle få information från Eniro för att missbruka ett telefonnummer, så kan Eniro i detta fallet inte lastas för det.

Att vi även har företag som inte är av AB, är att vi även levererar postala adresser, telefonnummer och annan företagsinformation.

I fallet Crystone AB, så har det från vår sida skett ett mycket olyckligt misstag, då även adresser av privat karaktär inte filtrerats bort och vi är den förste att beklaga detta då det orsakat mycket irritation hos mottagarna. Vi har nu fört en dialog med Crystone AB om detta och tillsammans vidtar vi åtgärder för att förhindra att sådana misstag sker igen.

Det finns också andra aspekter i detta, ex. så ser vi även att man anger sin privata adress i ett bolag, eller att man vidarebefodrar e-post till sin privata.

Vi har också kunder som köper adresser och/eller samlar in på egna metoder och sedan mixar dessa med adresser som vi levererat och anger oss som adresskälla. I de fallen blir det ännu värre för oss som leverantör när inte ens vi levererat eller hur man ska härleda vilken adress som levererats av vem.

På adressen [email protected] kan man ange sin adress om man vill bli struken i vårt centrala register. Vi strävar efter att vara en seriös aktör på marknaden bland de övriga och vi respekterar absolut den som inte vill vara i våra register att bli struken.

Jag hoppas att vi kan hålla en seriös nivå på detta forum och särskilja på begrepp som ”SPAM” som tyvärr oftast är ett slentrianmässigt uttryck som inte på något sätt har att göra med seriös e-postmarknadsföring.

Avslutningsvis, så är det inte Crystone AB i detta fallet som skall hållas ansvarig för det som inträffat i detta fallet.

Mvh, Ma** Lin****m.
MailCom Europe AB

__________________________________________________ ___________
Och det har aldrig hänt förut. Jag fick spam idag från Vinstocken till precis samma adresser som Crystone spammat till.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-31, 14:49 #7
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Det här är ju tyvärr ganska vanligt förekommande inom såväl näringslivet som myndigheter idag. Man anlitar någon annan för att slippa ta något som helst ansvar själv. "Vi visste ingenting, de lovade att de skulle göra det på rätt sätt". Man kan knappast vara så naiv att man tror att alla adresser i en köpt lista av den storleken är "validerade". Oseriöst i mina ögon.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-31, 14:53 #8
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Crystone har en möjlighet att få upprättelse i mina ögon och det är genom att stämma Mailcom på ett par miljoner i ersättning för detta. De adresser jag har fått till är sådana som jag aldrig egentligen använt utan bara lagt upp på hemsidor. info@....
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-29, 11:03 #9
eNamn eNamn är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 90
eNamn eNamn är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 90
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Crystone har en möjlighet att få upprättelse i mina ögon och det är genom att stämma Mailcom på ett par miljoner i ersättning för detta. De adresser jag har fått till är sådana som jag aldrig egentligen använt utan bara lagt upp på hemsidor. info@....
Det låter som att det skulle vara ett VÄLDIGT bra utfall för C. Dels få nya kunder mha spam och sedan även skadestånd från Mailcom.

För/Emot:
+Nya kunder
+Skadestånd
-Tappade kunder
-Hamnar i spamfilter
eNamn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-29, 12:28 #10
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av eNamn Visa inlägg
Det låter som att det skulle vara ett VÄLDIGT bra utfall för C. Dels få nya kunder mha spam och sedan även skadestånd från Mailcom.

För/Emot:
+Nya kunder
+Skadestånd
-Tappade kunder
-Hamnar i spamfilter
Det nya moderna sättet att bedriva verksamhet. Såväl politiker och myndigheter som företag kör på det här viset med jämna mellanrum för att slippa ta eget ansvar. Outsourcing är underbart.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017