Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Söker nån som är duktig på säkerhet.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-04-26, 17:18 #1
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Söker någon som kah hjälpa mig att "säkra upp" min server (Windows) då jag har haft intrång och jävelskap nu igen. Dessutom är det bråttom.

Vill ha någon som vet vad han gör samt innehar F-skattsedel.

Skicka mig ett PM.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-27, 20:19 #2
bjornstrom bjornstrom är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 230
bjornstrom bjornstrom är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 230
Hur har det gått - sajten verkar vara nere nu?
bjornstrom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-28, 00:02 #3
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Jag har fått hjälp under dagen idag och sedan i eftermiddags så snurrar Lastbryggan som den skall. Jag hoppas och tror att utvecklingen av det samarbetet kommer att resultera i något bra.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-28, 03:17 #4
MickeH MickeH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 183
MickeH MickeH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 183
Hej
Tråkigt att du har haft objudna gäster på din maskin och du har hela min sympati.
Något som du bör överväga STARKT när du har haft intrång är att installera om burken anledningen till detta är att du inte vet om det har installerats några bakdörrar och det är svårt för att inte säga omöjligt att med säkerhet säga att så inte är fallet.

Sen något som kanske skulle vara intressant vore en diskussion om säkerhet på våra servrar där vi kan komma med tips och råd tillvaranandra.
Föresten så kan jag berätta om ett test som jag gjorde för ett år sen.
Jag installerade en win2000 server och laddade in alla uppdateringar och installerade Norton med alla uppdateringar sen ställde jag ut maskinen framför brandväggen för att se om den skulle bli smittad.
Bör nämnas att det var ett virus som härjade då RPC –något hette det tror jag …... hur som helst jag hade maskinen uppdaterad fram till den patch som skulle fixa hålet och det tog inte 30 sek innan maskinen var smittad . Sen gjorde jag samma sak med en ny installation och ställde den bakom brandväggen och då var det inga problem.
Nu menar jag inte att en extern brandvägg löser allt men en brandvägg som bara släpper igenom godkänd trafik är något som jag rekommenderar.
MickeH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-28, 13:07 #5
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
Citat:
Originally posted by MickeH@Apr 28 2004, 00:17
Sen något som kanske skulle vara intressant vore en diskussion om säkerhet på våra servrar där vi kan komma med tips och råd tillvaranandra.
Det låter ju fint, men man ska kanske inte prata för mycket om offentligt vad man kör för mjukvaror osv.

Citat:
Föresten så kan jag berätta om ett test som jag gjorde för ett år sen.
Jag installerade en win2000 server och laddade in alla uppdateringar och installerade Norton med alla uppdateringar sen ställde jag ut maskinen framför brandväggen för att se om den skulle bli smittad.
Bör nämnas att det var ett virus som härjade då RPC –något hette det tror jag …... hur som helst jag hade maskinen uppdaterad fram till den patch som skulle fixa hålet och det tog inte 30 sek innan maskinen var smittad . Sen gjorde jag samma sak med en ny installation och ställde den bakom brandväggen och då var det inga problem.
Länge leve Windows
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-28, 23:48 #6
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Tack för alla PM och bra förslag till hjälp som jag fått, jag valde att samarbeta med Gate9 som har gjort ett mycket bra jobb under två dagar och löst allt på ett mycket proffsigt och bra sätt.

Jag kan bara konstatera att WN återigen har hjälpt mig och att utan detta forum så hade jag nog inte fått kontakt med Gate9.

Tusen tack Håkan för hjälpen så länge!

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017