Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Utvecklare på deltid, dyrt?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-11, 19:42 #1
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
Som Conny alltid tjatar om: Kommer din affärsplan att fungera?
Eftersom jag har en gedigen erfarenhet kring det jag ska bedriva, så, ja det kommer att fungera till 110%.

Jag vet hur det känns när någon dissar ens affärsidé. Först går luften ur en, man känner sig en smula våldtagen och slår sig i huvudet och tänker att fan vad jag är dum. Den känslan håller i sig i 20 sekunder. Sen drar "vinnanskallen" igång! Man börjar hitta luckor i kritiken och gör allt för att övertyga sig själv att det kommer gå. Man börjar dunka på med slagord som "hårt arbete lönar sig" och "låt ingen hindra dig", "ingen trodde på bengts idé, nu är han miljonär" eller "våga ta steget - låt ingen stoppa dig" och just detta trycker jag in i min skalle.

Citat:
Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
Det är svårt att dra igång ett forum och få vettig trafik till den på en gång.
Marknadsföring, Alex. Man får marknadsföra sig i media och andra ställen.

Citat:
Ursprungligen postat av danielos Visa inlägg
Men jag tycker generellt i ditt läge att du ska satsa på nya http://www.vbulletin.com/ som har en mycket bra cms just för communities och annat, då får du mycket gjort på köpet från början. Då behöver du bara hitta en bra designer sedan som fixar en snygg layout på det. Sen kan du lägga in http://www.vbtube.com/ för att få ett bra media/foto album för Vbulletin. Jag sitter faktiskt och sätter upp det där för en kund och det ser väldigt lovande ut.
Jag har köpt det har du skrivit

Har allting på datorn och två domäner är registrerade. Behöver bara en programmerare och en designer till utveckling av mods, funktioner i forumet och design av forumet. Plus att jag vill ha en skräddarsydd administrationspanel för mina behov. Sedan öppnar jag pärleporten.


Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
En annan idé kanske kan vara att lära sig lite själv?
Självklart kommer jag att sätta mig ner i en vecka, dag och natt för att kika igenom allting och göra det jag kan själv. Det jag inte kan får jag söka hjälp för.

Senast redigerad av StateCollapse den 2009-12-11 klockan 19:45
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-14, 18:23 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Eftersom jag har en gedigen erfarenhet kring det jag ska bedriva, så, ja det kommer att fungera till 110%.
Erfarenhet eller inte så är det viktigt att sätta sig ned och gå igenom sin affärsplan, det sätt jag använder är att skriva ned den på papper för då upptäcker jag många brister i mitt tankemönster. En mänsklig hjärna har sina begränsningar, man kan inte ha alla trådar i luften samtidigt, det är omöjligt. Skriver man ned sin afärsplan så kan man även få skriftliga synpunkter från personer man litar på och som har andra infallsvinklar.

Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Jag vet hur det känns när någon dissar ens affärsidé. Först går luften ur en, man känner sig en smula våldtagen och slår sig i huvudet och tänker att fan vad jag är dum. Den känslan håller i sig i 20 sekunder. Sen drar "vinnanskallen" igång! Man börjar hitta luckor i kritiken och gör allt för att övertyga sig själv att det kommer gå. Man börjar dunka på med slagord som "hårt arbete lönar sig" och "låt ingen hindra dig", "ingen trodde på bengts idé, nu är han miljonär" eller "våga ta steget - låt ingen stoppa dig" och just detta trycker jag in i min skalle.
Kritik av en affärsidé ska du se som nyttiga synpunkter, inte som ett personligt påhopp. Då har du fel inställning till de synpunkter du får. Du ska inte leta efter "luckor" i kritiken, utan ta till dig av kritiken och inse att kritiken var befogad och i stället försöka förbättra din affärsplan. Sen kan du få annan kritik från andra och förbättra ännu mer, ju mer kritik du får desto bättre möjligheter har du att "vässa" din affärsplan så den blir bättre och bättre för varje genomgång du gör. Det finns INGEN affärsplan som inte kan göras bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Marknadsföring, Alex. Man får marknadsföra sig i media och andra ställen.
Marknadsföring i massmediamedia med annonser är svindyrt och ineffektift. Det tar lång tid att etablera ett varumärke och det är ännu dyrare....

Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Jag har köpt det har du skrivit

Har allting på datorn och två domäner är registrerade. Behöver bara en programmerare och en designer till utveckling av mods, funktioner i forumet och design av forumet. Plus att jag vill ha en skräddarsydd administrationspanel för mina behov. Sedan öppnar jag pärleporten.
Är det designen / grafiska layouten du har på datorn eller affärsplanen. Affärsplanen är viktigare än det grafiska. Det är bra att du har en bra bild av hur själva webbplatsen ska se ut rent grafiskt, men det är kanske bara 1% av allt arbete med en affärsplan som ligger där. Den tunga biten ligger på att fokusera på rätt målgrupp, förstå kundens problem, utveckla en lösning för kundens problem och se till att kommunicera och leverera lösningen. Där har du säkert 95-99% av jobbet och kostnaden.

Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Självklart kommer jag att sätta mig ner i en vecka, dag och natt för att kika igenom allting och göra det jag kan själv. Det jag inte kan får jag söka hjälp för.
Bra!

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-12-14 klockan 18:27
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017