Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur: Webbdesign alá 2007?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-12-27, 01:08 #1
Rinkles avatar
Rinkle Rinkle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 238
Rinkle Rinkle är inte uppkopplad
Medlem
Rinkles avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 238
Ja, nu är det nog med trista upplägg och avskräckande färgval tänkte jag...
Tänkte fråga er om hjälp för att bli en bättre webbdesigner/webbutvecklare!

Vad har ni läst för kurser?
(skulle behöva ett par kurseri konsten att kunna utveckla användarvänlinga samt tilldragandehemsidor (i praktiken))

Hur gör ni i praktiken? Jag har svårt att "mixa" ihop färger så det ser bra ut,
även om jag har en underbar färgpalett liksom.
De flesta av mina projekt är därav designade med hjälp av färgerna: svart, blå, vit, grå, orange

Annat är med välkommet i form av böcker/artiklar/tutorials/whatever...

känns hopplöst
Rinkle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-27, 01:40 #2
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
Ta en kurs i perceptionspsykologi. Där började jag när jag började med sajter på "allvar". Kursen lär dig hur ögat och hjärnan uppfattar bilder, former, färger osv.

Edit: Kognitionspsykologi kan också vara av intresse. Jag har 60p i psykologi och det går att plocka lite från de flesta delkurserna.
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-27, 03:02 #3
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 100
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 100
Jag har precis samma problem, det spelar ingen roll om jag har en färdig och ursnygg färgpalett att utgå ifrån, så lyckas jag alltid kludda ihop det på något vis.
Kodning och upplägg är piece of cake, men designen brukar bli 200 varianter, tills jag nöjer mig med något halvbra.

Jag är helt övertygad om att detta beror på avsaknad av talang och fallenhet för färg och form. Jag ska banne mig börja med sidor endast i svart och vitt. LOL!

Läste i ett gammalt inlägg här på WN att någon brukade hämta färger från godis och chipspåsar. Det kanske är en bra ide?

Färger s*cks!

/S
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-27, 14:01 #4
Hjalle Hjalle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 181
Hjalle Hjalle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 181
Jag har också extrema problem med design. Varje gång jag gör något litet script eller något i php kör jag alltid helt utan NÅGON form av stilmall, det enda jag har som kan kopplas till design är div. Dock så slutar ju allt i katastrof sen när man blir klar också, men vad ska man göra åt det?

Någon kan gärna fylla på med idéer, för jag skulle också behöva dom väldigt mycket.
Hjalle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-27, 14:35 #5
jihoakim jihoakim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 56
jihoakim jihoakim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 56
Ett tips är att studera snygga, funktionella existerande webbplatser. Försöka klura ut varför just den funktionen ligger där.. varför man har använt vissa färger.. Hur har dom tänkt.. och framförallt varför sidan tilltalar dig själv.. ta en svängom inne på nån templatesida och bara bläddra runt.. och gör det till en vana att kolla av regelbundet för att hålla det färskt

Ju större siten är desto mer arbete och tanke läggs ner på dom.. (oftast, hehe)
jihoakim är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-27, 15:13 #6
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 227
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 227
Själv har jag väl en lite flummigare attityd till design än 1337pm, eftersom jag är fullkomligt självlärd. Men det är definitivt rätt spår. Gestaltlagarna och gestaltpsykolog upplever jag som väldigt viktigt att förstå: http://sv.wikipedia.org/wiki/Gestaltpsykologi

Det finns inget rätt eller fel
Det finns bara mer eller mindre bra. När det gäller "snygg" design är det mestadels en fråga om personlig smak.

Oanvändbar design är konst
En egen mening, faktiskt. Jag prioriterar användbarhet. En oanvändbar design är snarare att betrakta som konst enligt mina åsikter. Ta t ex en vanlig pall; så länge den har stadiga ben och en sittyta så är det en praktisk och god design, inte nödvändigtvis vacker men likväl formgiven och designad. En trafikkon med en lapp där det står "Pall" är däremot ingen pall, snarare ett konstnärligt uttalande.

Sälj dig själv
De flesta är förtjusta i "three for one" principen, där man arbetar fram tre olika förslag för kund. Ända sedan jag började arbeta fram ett förslag och sålde in det så började allt bli mycket enklare. Oftast väljer man undermedvetet ett alternativ själv, så vad kunden får är två halvdana förslag och ett bättre men inte genomarbetat nog.

Det här är undantaget när man designar för sig själv, även om man borde försöka.

Leta inte inspiration på webben
Visst kan man kika lite, men när man letar regelrätt inspiration så är det bästa att stänga av datorn och gå ut på en promenad. Inga riktigt bra ideér kommer av att kika in på 2Advanced eller K10K eller Stylegala för tvåhundrafemtielfte gången.

K.I.S.S
Keep It Simple, Stupid. Av alla klyschor är det förmodligen den mest missuppfattade. Med enkelt skulle jag mena att man skall kunna motivera varje element och ange dess funktion, även om det skulle vara något så fundamentalt som sökrutan på Google.

Färger
Kort om färglära: http://w3.msi.vxu.se/multimedia/km/bild/fa...glara/farg1.htm

Sista tipset
Börja aldrig vid datorn. A till O är att börja med penna och papper, skissa lite lätt på en s.k frimärksdesign. Fundera över typografi, form, färger och känslor du vill förmedla så att när du väl sätter dig har du en förhållandevis klar bild över vad du behöver göra.

Håll tekniska lösningar och aspekter ute ur leken så länge som möjligt.
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-27, 21:13 #7
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Mkt övning, och se till att få kritik från andra hela tiden, samt ta den till sig.. det är a och o anser jag. Sen finns det ju inte "design" på nätet egentligen, så det är ju ett lite konstigt begrepp att använda sig av. Det handlar ju om gränssnitt, och det ska vara anpassat för ändamålet.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-27, 21:14 #8
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
tips om färgval: bläddra igenom något läckert magasin tills ni kommer till en bild som ser vacker ut i färgerna. Klipp ut bilden. Ta sedan resten av magasinet och klipp ut de bilder där det finns en liknande färgnyans som på någon plats i bilden. Klipp ut bara den biten. Fortsätt så tills man har en massa små lappar i de färgnyanser som den ursprungliga bilden har. Klistra sedan upp de lösa lapparna på ett nytt papper tills de bildar ett "lapptäcke" som ser ut ungefär som den ursprungliga bilden. Klistra sedan upp de överblivna lapparna i en färgskala på ytterligare ett papper. Nu har du fixat en färgskala med inspiration från en vacker bild!

Nästa tips är att rita, rita och rita med blyerts på papper. skissa upp layouten grovt gång på gång och pröva alla galna infall som man kommer på. Efter några tjog skisser så får man en ungefärlig blick för vad som fungerar.

Lycka till!
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-28, 00:04 #9
bivald bivald är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 207
bivald bivald är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 207
Om ni vill få inspiration till färgkombinationer finns det ett flertal färgschemasidor, såsom t.ex
http://www.colorschemer.com/schemes/
bivald är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-28, 08:39 #10
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 227
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 227
Citat:
Originally posted by Björn@Dec 27 2006, 21:13
Mkt övning, och se till att få kritik från andra hela tiden, samt ta den till sig.. det är a och o anser jag. Sen finns det ju inte "design" på nätet egentligen, så det är ju ett lite konstigt begrepp att använda sig av. Det handlar ju om gränssnitt, och det ska vara anpassat för ändamålet.
Hållet helt med om kritik. Om inte annat är det viktigt att vara självkritisk. Man måste alltid tänka: "Vad kan gå fel med den här layouten?" och "Är den här menyn för svår att förstå?". Inte bara: "Wow, f*n vad grym jag är!" eller "Shit, gul text på turkos bakgrund är super-coolt!"

Däremot vågar jag påstå att vi per definition designar för webben, även om det är i första hand gränssnitt vi designar:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=define...3%B6kning&meta=

All design skall för övrigt vara anpassat för ändamålet. Är det inte anpassat därefter, är jag nog mer inne på min idé att det inte är design utan konst.
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017