Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Flash-album ger 403 för Gecko-läsare på Mac

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-11, 10:08 #1
Danne Vendels avatar
Danne Vendel Danne Vendel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 136
Danne Vendel Danne Vendel är inte uppkopplad
Medlem
Danne Vendels avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 136
Standard Flash-album ger 403 för Gecko-läsare på Mac

Märkligt fel.

Har Flash-album SlideShowPro med ThumGrid ( http://slideshowpro.net/ ) på bl.a. http://printmaster.se/tops/tops.php

Sitter på Mac och under utvecklingen testade jag bl.a. i Firefox (plus IE, FF, Opera, etc på Win och fler andra på Mac).

Nu funkar inte bildvisaren i Firefox och Camino på Mac - båda Gecko-baserade. Tumnaglarna och de stora bilderna laddar helt enkelt inte.

Nu till det mystiska:

Av en ren slump tittade jag lite extra på ALL statistik för webbplatsen och såg att den fått över 170 registreringar på "Error 403" (Access forbidden. You don't have permission....). Eftersom jag trodde att någon försökt komma in i låsta kataloger kollade jag webbplatsens "raw stats" och såg att det gällde mina försök att få bildvisaren att ladda med Camino och Firefox.

Alltså: Det är tydligen inga direkt fel i kod eller webbläsare (kollade error-log och inga relaterade fel fanns). Det är bara dessa två webbläsare som inte får access till filerna.

Har testat chmodda till 777 på samtliga inblandade filer. Hjälper inte. Jag har slagit av alla plug-ins i webbläsarna som t.ex. AdBlock, FlashBlock osv.

Kan någon förklara varför alla webbläsare utom två får access?

(Ingen aning om tråden skulle vara i server-side-forumet istället eftersom jag inte vet om felet ligger på klient- eller serversidan)

Senast redigerad av Danne Vendel den 2009-12-11 klockan 10:12
Danne Vendel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-11, 12:41 #2
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
ÄR det bara Gecko? Om du testar Safari eller Chrome då?

403 är ju något från servern. Att det skulle ske pga Gecko har jag svårt o tro på.
Vad får du för svar om du besöker länken direkt via webläsaren?
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-24, 10:24 #3
Danne Vendels avatar
Danne Vendel Danne Vendel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 136
Danne Vendel Danne Vendel är inte uppkopplad
Medlem
Danne Vendels avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 136
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
ÄR det bara Gecko? Om du testar Safari eller Chrome då?

403 är ju något från servern. Att det skulle ske pga Gecko har jag svårt o tro på.
Vad får du för svar om du besöker länken direkt via webläsaren?
Ja, det var BARA Firefox (Win och Mac) och Camino (Mac) som fick 403 av servern. Inga andra webbläsare alls. Trodde det framgick eftersom jag skrev "Sitter på Mac och under utvecklingen testade jag bl.a. i Firefox (plus IE, FF, Opera, etc på Win och fler andra på Mac)." Men det kanske var lite luddigt formulerat....

Håller med om att det låter konstigt, men att det UTESLUTANDE är Gecko-läsare är konstaterat. Det är därför jag var så perplex, och anledningen till att jag inte visste vilket forum jag skulle posta i.

Men problemet är löst! Jag har CPanel, och via den hade jag aktiverat blockering av hot-linking (vad det nu heter på svenska). När jag testade att avaktivera den funktionen fick Firefox och Camino plötsligt tillgång till bilderna igen.
Danne Vendel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017