Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


CSS eller tabeller?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-04, 12:04 #1
alejandr0 alejandr0 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 108
alejandr0 alejandr0 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 108
Jag håller nu på med att göra en hemsida till en jazzfestival, har inte visat upp förslaget för dem ännu men det ska jag göra i nästa vecka. Nu har jag ritat upp ett "programblad" med divar, paragrafer och CSS. Tycker ni det skulle ha gått bättre med tabeller (ta en titt i källkoden), för det är ju ändå innehåll som visas och inte design. Jag vet inte då jag själv är jätteovan med tabeller.

http://albatross.alejandro.nu/baltic...ka/program.php
alejandr0 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-04, 12:34 #2
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 1 014
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 1 014
Div för design, tabeller för tabulär data. Personligen tycker jag det är lättare att få en snygg design i tables, men divar är vad man ska använda för själva designdelen.. så ser jag på det i alla fall. Detta är en rätt så stor debatt.
Kristoffer G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-04, 12:50 #3
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Ser mycket bra ut tycker jag. Det finns ingen anledning till att göra det hela med tabeller. Koden ser översiktlig ut utan tabeller och det är åt det hållet utvecklingen går.

Det enda jag skulle anmärka är att du i stort sett bara använt div, ul och p vilket gör att du fått sätta class på nästan varenda element. Optimalt så använder du så varierade element som möjligt t.ex. ol för numrering, span, strong, em för delar av rubriker och texter som framhävs olika mycket, h1-6 för t.ex. titeln på programpunkterna och även t.ex blockquote och dl när det passar.

Det är ett vanligt fel när man börjar göra design utan tabeller att missa att använda varierande och passande element och sätta class på alla element. En bättre lösning vore:
Kod:
<div class="programday">

…

<ol>
 <li><strong>10 €</strong>
 <h4>Jazztältet</h4>
 <span>16.30-18.30</span>
 <ul>
 *<li>Dragskedjan Jazzand</li>
 *<li>Siberian Patterns</li>
 </ul>
</li>
</ol>
med css
Kod:
div.programday ol { [nuvarande .program] }
div.programday ol span { … }
div.programday ol strong { … }
div.programday ol li ul { … }
Vilka element du använder är upp till dig men de ska passa så långt som möjligt till innehållet, och som du ser kan man få ner mängden kb och öka översiktligheten om man använder rätt element och css smart. Sök på css-selektorer om du är osäker.
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-04, 13:40 #4
alejandr0 alejandr0 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 108
alejandr0 alejandr0 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 108
martine: Jag kan väl inte använda[list=1]-elementet eftersom inte varje program har en specifik nummer? Jag ska lägga in <span> och <h4> dit nu, men jag ska också prova på en tabellversion.
alejandr0 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-05, 12:12 #5
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Citat:
Originally posted by Brazzan@Nov 4 2007, 13:34
Div för design, tabeller för tabulär data. Personligen tycker jag det är lättare att få en snygg design i tables, men divar är vad man ska använda för själva designdelen.. så ser jag på det i alla fall. Detta är en rätt så stor debatt.
Nja, design har man förhoppningsvis redan klart för sig innan dator ens kommer in i bilden.
Man kan inte skapa en design med hjälp av tabeller imo, utan layout.
Hur man gör sin layout är upp till var och en men min egna åsikt är att det är lättare med att använda divar i markup och skapa en layout i css.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-05, 12:59 #6
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 1 014
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 1 014
Citat:
Ursprungligen postat av allstars
Citat:
Ursprungligen postat av Brazzan
Div för design, tabeller för tabulär data. Personligen tycker jag det är lättare att få en snygg design i tables, men divar är vad man ska använda för själva designdelen.. så ser jag på det i alla fall. Detta är en rätt så stor debatt.
Nja, design har man förhoppningsvis redan klart för sig innan dator ens kommer in i bilden.
Man kan inte skapa en design med hjälp av tabeller imo, utan layout.
Hur man gör sin layout är upp till var och en men min egna åsikt är att det är lättare med att använda divar i markup och skapa en layout i css.
Förstår inte din första mening...

Du kan skapa lika mkt design i tables som i div.
Dock... div och tables användes för att skapa själva strukturen(layouten) ja. Hur du sen vill att din div eller table ska bete sig, se ut och visas bestämmer du genom css.
Kristoffer G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-05, 14:25 #7
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Man använder väl css även med tabeller?
Den stora striden mellan tabeller och div-baserad layout är väl hur man gör för att få olika innehållselement att ligga på den plats man tänkt att de ska återfinnas på.
Fördelen med div är att de är lätta att lägga på plats och att man kan lägga dem på plats oberoende av varandra. Nackdelen är just att de är oberoende, och att man inte helt enkelt kan få bitar med varierande storlek att falla på plats som man vill. Det finns fortfarande lite en-pixelfel i webbläsarna som kan spöka.
Tabeller är enkla att använda och alla celler hamnar automatiskt på plats oavsett storlek. Nackdelen är just att om man tar bort eller ändrar en cell så kan hela tabellstrukturen förändras.
Sen finns det en diskussion om standarder och validering, men den har inte primärt med funktion att göra.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-05, 15:53 #8
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Citat:
Originally posted by alejandr0@Nov 4 2007, 14:40
martine: Jag kan väl inte använda[list=1]-elementet eftersom inte varje program har en specifik nummer? Jag ska lägga in <span> och <h4> dit nu, men jag ska också prova på en tabellversion.
Du kan formatera dina ol-element som du vill med t.ex. list-style-type: upper-roman; eller list-style-type: decimal;

Men det är förstås ett eget val om man vill ha numreringen i koden eller i texten. CSS2.1 erbjuder ju dessutom counter-increment osv. men det fungerar ju förstås inte i Explorer.

Huvudsaken för att snygga till koden är att minska ner antalet class-attribut i ditt fall. Koden och sidan ser snygg och professionell ut så jag kan inte riktigt förstå meningen med att göra en tabellversion, det går ju på tvären mot rekommendationer och användarvänlighet för synskadade etc., men det kan kanske vara en intressant jämförelse…?
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-06, 23:17 #9
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Citat:
Du kan skapa lika mkt design i tables som i div.
Imo så designar man inte med markup (HTML) och inte heller med hjälp av css.
Design är själva bestämmandet hur det skall se ut vilket man gör i tanken, papper och i Photoshop ( i den ordningen). Hur man åstadkommer det sedan i fungerande markup ( tabell-layout eller div-struktur) är inte design, utan layout.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017