Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Prishöjning på .se en ny trend?

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-24, 13:27 #1
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag kan tycka att det finns mycket som misskötts och fungerat dåligt hos IIS/.SE/.SE Direkt genom åren. Jag har själv förlorat domäner för att det regnade in avier och jag missade att betala en viktig samtidigt som jag lät bli att betala ett antal jag inte ville ha kvar.

Jag har blivit upprörd över registrertvätt som resulterat i felaktig registrantdata. Jag har blivit upprörd över att jag behövt faxa in blanketter för att "byta" till en e-postadress som .SE raderat i en registertvätt och framförallt för att de läste fel på ett fax och vägrade åtgärda problemet utan att jag skickade in ett nytt fax.

Det stora problemet var dels att affärsmodellen med ombud var dålig. Det positiva är att det har korrigerats - det negativa är hur övergången gick till. Det är principiellt fel att .SE som registry ska konkurrera med sina egna registrarer genom .SE Direkt som dessutom har väl låga priser i sammanhanget.

Jag förstår problematiken vid övergången och att det kanske inte alltid är så lätt att rätta till en prinicipbeslut som blev fel för många år sedan. Ett förslag på att komma till rätta med problematiken och att på sikt kunna avskaffa .SE Direkt är att inte tillåta nyregistreringar.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-24, 14:35 #2
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Jag kan tycka att det finns mycket som misskötts och fungerat dåligt hos IIS/.SE/.SE Direkt genom åren. Jag har själv förlorat domäner för att det regnade in avier och jag missade att betala en viktig samtidigt som jag lät bli att betala ett antal jag inte ville ha kvar.

Jag har blivit upprörd över registrertvätt som resulterat i felaktig registrantdata. Jag har blivit upprörd över att jag behövt faxa in blanketter för att "byta" till en e-postadress som .SE raderat i en registertvätt och framförallt för att de läste fel på ett fax och vägrade åtgärda problemet utan att jag skickade in ett nytt fax.

Det stora problemet var dels att affärsmodellen med ombud var dålig. Det positiva är att det har korrigerats - det negativa är hur övergången gick till. Det är principiellt fel att .SE som registry ska konkurrera med sina egna registrarer genom .SE Direkt som dessutom har väl låga priser i sammanhanget.

Jag förstår problematiken vid övergången och att det kanske inte alltid är så lätt att rätta till en prinicipbeslut som blev fel för många år sedan. Ett förslag på att komma till rätta med problematiken och att på sikt kunna avskaffa .SE Direkt är att inte tillåta nyregistreringar.
Samarbetet med svea ekonomi har alltid varit ett problem. Och när ett fel uppstår tar ingen av parterna på sig ansvaret.

Hur som helst, tror du verkligen IIS kommer lägga ner .SE direkt? Hur mycket rätt du än har, så vet du innerst inne att dom aldrig kommer göra det. Och skulle dom göra det, så är det en process som skulle ta ca 5 år.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-25, 15:17 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
Hur som helst, tror du verkligen IIS kommer lägga ner .SE direkt? Hur mycket rätt du än har, så vet du innerst inne att dom aldrig kommer göra det. Och skulle dom göra det, så är det en process som skulle ta ca 5 år.
Ang Svea Ekonomi är överens (vi kan diskutera företeelsen hojab i en annan tråd vid tillfälle).

Vad gäller .SE Direkt är min förhoppning att det kommer att läggas ner på sikt. Om det tar fem år är kanske inte så farligt.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-25, 15:16 #4
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Det är principiellt fel att .SE som registry ska konkurrera med sina egna registrarer genom .SE Direkt som dessutom har väl låga priser i sammanhanget.
Right on the spot!
EvaF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-24, 19:17 #5
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
SE Direkt erbjuder DNSSEC direkt i kontrollpanelen.

Erbjuder någon annan registrar detta?
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-25, 15:29 #6
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
SE Direkt erbjuder DNSSEC direkt i kontrollpanelen.

Erbjuder någon annan registrar detta?
Självklart!
EvaF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-24, 21:49 #7
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
kippex, det du säger är helt ok, dock är som jag har sagt flera gånger att jag anser att priset 180kr inte är ok.

KristianE, ytterliggare en orsak att inte hålla det låga priset på 180kr?
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-24, 22:01 #8
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Danielos:
180 kr är verkligen inga pengar för den funktionaliteten.

För vår del kunde den lika gärna kunnat kosta 500 kr/år. Vi signerar
vår företagsdomän med DNSSEC och det är värt varenda krona.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-24, 22:26 #9
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
180 kr är verkligen inga pengar för den funktionaliteten.
Nä, precis, det är ju det som är problemet.........
btw har du läst vad tråden handlar om?
Men annars så erbjuder ju iaf Loopia DNSSEC

Senast redigerad av Danielos den 2011-03-24 klockan 22:30
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-25, 00:18 #10
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Det finns fler du kan hoppa på som tycker likadant... Du behöver inte ta all kritik mot .SE * så himla personligt och sparka bakut, du gör bara bort dig. Upplevd trygghet är inte detsamma som faktisk trygghet. Att smyghöja priserna steg för steg ser mer ut som att man försöker få in lite extra pengar, bättre då att göra EN rejäl höjning så att man får den effekt man uppenbarligen är ute efter i slutändan.
@tartareandesire - Jag delar inte uppfattningen om att det är jag som "gör bort mig" i den här tråden..

Men eftersom det uppenbarligen verkar finnas de som (medvetet eller omedvetet) missförstår det jag skrivit och fått för sig att jag på något sätt har en förkärlek eller liknande till .SE Direkt, så ska jag försöka tydliggöra vad jag skrivit så många gånger tidigare och för den som vill kontrollera kan göra så: http://wp.nu/atCc

Jag jobbar för registret .SE Registry och alltså inte för .SE Direkt, som jag ser på och strävar efter att behandla dem som 1 av .SE Registry´s 144 aktiva registrarer.


Men min personliga uppfattning är att .SE Direkt inte är helt optimal i nuvarande affärsmodell av anledningar som bla tas upp i den här tråden, men också av andra som att registryt och registraren blandas ihop med varandra, men som den pragmatiker jag är, så inser jag att de är ett absolut måste för att nuvarande affärsmodell skulle kunna genomföras.
Alltså inte optimalt, men nödvändigt.

Min uppfattning är alltså att utan .SE Direkt så skulle det inte varit möjligt att genomföra affärsmodellsbytet i mars 2009 (registry-registrarmodellen).

Med andra ord skulle vi utan dem, tvingats ligga kvar i den gamla modellen där ombuden "sålde in" domänen och .SE tog över och fortlöpande förnyade ALLA .se-domäner - slutkundsavtalet gjordes alltså mellan kunden och .SE, till skillnad från idag när registraren slutar avtal med kunden.

Men min uppfattning och övertygelse är att kunder till .SE Direkt skall erbjudas lika möjligheter att registrera domännamn under .se, som hos någon annan registrar - jag tror alltså INTE på att värdera eller hantera registrarer eller registranter olika!!
Vänligen se även Toppdomänlagen (SFS 2006:24) 7§ kring detta:

Citat:
Tilldelning av domännamn
7 § En domänadministratör skall fastställa och ge offentlighet åt sina regler för tilldelning, registrering, avregistrering och överföring av domännamn under toppdomänen. Reglerna skall utformas så att förfarandet är öppet och icke-diskriminerande, med särskilt beaktande av
1. skyddet för den personliga integriteten,
2. användarnas intressen och andra allmänna intressen, samt
3. utvecklingen inom Internetområdet.

Domänadministratören skall tillhandahålla ett effektivt förfarande för lösning av tvister om tilldelning av domännamn.
Källa: http://wp.nu/atCd

Vidare är min uppfattning att det är BRA att det finns stora variationer av prissättning, tjänster och utbud, eftersom jag starkt förespråkar den typen av mångfald och valfrihet för kunderna.

Och olika värden är olika viktiga för olika kunder!

Och jag konstaterar att de allra flesta kunder betalar ett lägre pris för både nyregistreringar och förnyelser, än de priser .SE Direkt erbjuder.

Om prissättningar har jag ingen publik åsikt, utan konstaterar som sagt bara att de flesta registrarer även tillhandahåller kringtjänster som DNS-hosting och mail, vilket .SE Direkt alltså inte gör.

Att en stor del av registranterna valde att ligga kvar hos .SE vid affärsmodellsbytet (och alltså hamnade hos .SE Direkt efter affärsmodellsbytet) anser jag dessutom att .SE fått ta emot en stor skopa obefogad kritik för.

Detta eftersom det mycket tydligt klargjordes av ombudskåren (nuvarande registrarkåren) att de INTE önskade att .SE skulle informera och driva detta mer än vad som gjordes av .SE.
Anledningen till det var att registrarerna skulle sköta detta helt själva..

Men det är ju också en rimlig gissning att den, av .SE:s styrelse sedan länge utstakade väg med successiva prishöjningar för .SE Direkt, har den effekt flera röster i denna tråd efterfrågar..

Vilken prisnivå en registrar väljer att lägga sig på gentemot kund, är ingenting som regleras från .SE eller som jag (vare sig på .SE eller utanför) har en åsikt kring - det är fri prissättning som gäller!

Jag har jobbat inom olika delar av IT-branschen sedan mitten av 90-talet, inom HW/SW/Tjänster och utbildning och i domän/webbhotellsbranschen, precis som i de flesta andra affärsdrivande branscher där produkter och tjänster erbjuds och säljs, så gäller det som på engelska heter:
"What you lose on the swings you gain on the roundabouts." Fritt översatt: "Det du förlorar på gungorna, tar du igen på karusellerna" eller min tolkning: "Du måste satsa en krona, för att tjäna två"

Det är alltså defacto så att domäner i webbhotellsbranschen ofat används som lockvara/freebies, med subventionerade och eller förhållandevis "låga priser" [swings/gungor] och att webbhotellen i gengäld tjänar mer på kärnverksamheter som webhosting [Roundabouts/Karuseller].

Men sen finns det verksamheter som istället väljer affärsmodeller där webbutrymmet är gratis [swings/gungor] (eller med låga marginaler) så behöver dessa verksamheter istället ha bättre avans på kringtjänster som domäner, DNS-hosting, SSL osv.[Roundabouts/Karuseller]

Jag säger på inget sätt att den ena affärsmodellen är bättre än den andra, men jag anser att det är viktigt att sära eller iaf förstå olikheterna i dessa modeller.
För det finns ju sedan också även RENA registreringstjänster som exempelvis har ANTAL TLDer som kärnvärde osv.

Nischade verksamheter som endera har värden som: pris, vänlighet, direktregistrering, säkerhet, stabilitet, flerårsregistreringar, anycast-DNS osv osv.
Vissa värden är väldigt viktiga för en del kunder, medan andra är helt likgiltiga inför dem..

Här anser jag att .SE Direkt utmärker sig med att tydliggöra att man succesivt höjer slutkundspriserna och att man inte erbjuder kringtjänster.

Sen att en företrädare för en av .SE:s registrarer väljer wn.se för att uttrycka sitt ogillande över en annan registrars prissättning, beklagar jag mycket.

Den registraren rekommenderas att kontakta .SE med detta ogillande eller för den delen, bli medlem i registrars.se - då registrars.se för många registrarers samlade talan och som .SE har har löpande dialog med kring just kritik och förslag om förbättringar mm.
Där finns det möjlighet att påverka - en möjlighet som får ses som bristfällig i en tråd på wn.se.

Och vad gäller:
Citat:
Det är klart att dom kan, varför skulle dom inte kunna detta? Det är väl bara att stänga .SE Direkt och fördela alla domäner jämt på alla registrarer som finns.
- Beklämmande okunskap kring juridiskt bindande avtal!

Sen eftersom DNSSEC även tas upp i denna tråd:
Vad gäller DNSSEC, så har SAMTLIGA .se-registrarer erbjudits GRATIS lärarledd utbildning kring OpenDNSSEC under 2010 i Stockholm, Göteborg och Malmö, bekostat av .SE Registry.
.SE Registry har även erbjudit implementationshjälp av OpenDNSSEC (och andra DNSSEC-lösningar) i registrarers system.
.SE har på flera olika sätt försökt att förmå .se-registrarer att implementera DNSSEC i sina system och har rekommenderat den fria programvaran OpenDNSSEC
.SE har även stor del i framtagningen av Opensource-mjukvaran OpenDNSSEC http://www.opendnssec.org/about/authors/ en mjukvarulösning som idag signerar bla zoner hos ICANN, CAcert och .dk, .fi, .fr, .lu, .nl, .pm, .re, .se, .tf, .uk, .wf och .yt + en lång rad testbäddar.
Källa: http://www.opendnssec.org/about/known-users/


Avslutningsvis:
Tittar vi på tillväxtlistan som listar de 50 registrarer som nyregistrerat flest domäner de senaste 90 dagarna http://www.iis.se/domaner/statistik/registrarer
Så ser vi att bara dessa 50 (av totalt 144 aktiva registrerar) står för 62 639 registreringar, av dessa står .SE Direkt nu för 715 stycken, vilket motsvarar ca 1,1%
Med andra ord är 61 924 (98,9%) av dessa 50 registrarers registreringar, registrerade av andra registrarer än .SE Direkt.
Skulle jag titta på totalen registrerade domäner av alla registrarer under denna period, så landar .SE Direkt - långt under 1%

Jag påstår alltså att detta är "hjärnspöken" dvs att betrakta som ett minskande icke-problem, speciellt med Trådskaparens topic - alltså att .SE Direkt avser att höja priset, vilket kommer att leda till att det registreras än färre domäner genom .SE Direkt.

Nej, jag anser inte att det är jag som gjort bort mig i den här tråden..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017