Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bilders upplösning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-10-04, 14:14 #1
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Har bara jobbat med lågupplösta bilder hittills, men har tänkt rita några för tryck och nu sliter jag snart mitt hår. Såg nån som skrivit att ordet "upplösning" förmodligen kommer sig av att man råkar i upplösningstillstånd när man ska försöka förstå det och det kan nog stämma. :P

Grunden fattar jag förstås, dvs. att ju högre upplösning, desto snyggare utskrifter. Och självklart blir en 100dpi-bild utskriven i 300dpi bara en tredjedel så stor. Jag har alltså ritat ett par bilder som är ca 3 gånger så stora (i pixlar, men har samma upplösning) som mina vanliga.

Jag har upptäckt att man kan sätta olika utskriftsupplösningar utan att påverka bildens storlek i pixlar. Om jag har fattat rätt kan man alltså bestämma i vilken upplösning bilderna skrivs ut, förutsatt att det görs i ett program som klarar detta (dvs. inte webbläsaren). Det är här jag tappar bort mig lite..

Jag kan förstå att man sätter en viss dpi om den utskriva bilden ska passa till något särskilt, dvs. få en viss utskriftsstorlek. Men, mina kunder använder bilderna till allt möjligt och någon kanske föredrar att skriva ut i lägre kvalitet för att få en större bild.

Min fråga är väl egentligen: Om jag vill att folk ska få välja utskriftskvalitet själva, spelar det någon roll vilken dpi jag sätter? Och måste jag i så fall välja upplösning redan när jag ritar? Det går inte att ändra i efterhand? Två bilder som är exakt lika stora i pixlar, men där den ena är sparad i 300dpi och den andra 100dpi blir väl precis lika stora när man skriver ut dem om man väljer att skriva ut båda i 300dpi? Vilken dpi man satt när man skapar bilden gör väl ingen skillnad i grunden eftersom pixlar är pixlar?

Hoppas att någon här har koll på sånt här, för nu ger jag snart upp det här.
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-04, 14:36 #2
backens avatar
backen backen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 110
backen backen är inte uppkopplad
Medlem
backens avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 110
Du verkar väll ha förstått det hela redan. Det går utmärkt at ändra dpi i tex photoshop i efterhand(i alla fall för dom flesta format).

Att man sätter en dpi beror väll på att man ofta skapar för en fysisk tryckstorlek redan från början.

vektorgrafik är väll ett annat alternativ beroende på vad det är du skapar.
backen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-04, 15:01 #3
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Tack för svaret! Skönt att få bekräftat att jag hade fattat rätt.

Jag är dock fortfarande lite osäker på hur viktig bildens "förutbestämda" dpi är. Mina grafikprogram frågar alltid i vilken dpi jag vill skriva ut, men väljer kunderna inget särskilt får de alltså troligen den dpi som jag har satt?

Citat:
vektorgrafik är väll ett annat alternativ beroende på vad det är du skapar.
Jo, det har jag faktiskt också börjat med, men kunderna vill även ha större versioner av mina vanliga bilder för att göra gratulationskort och andra hantverk. Rasterbilderna ser liksom lite mer "handgjorda" ut än vektorbilderna. (Fast när jag har blivit bättre på Illustrator går det kanske att göra vektorbilder som är väldigt lika min vanliga stil.)
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-04, 15:33 #4
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Man kan säga så här: din bild är x * y pixlar i storlek OAVSETT vilken dpi du väljer för bilden. Dpi är mer eller mindre ett värde som berättar för mediat vilken upplösning DU önskar visa din bild i (eller vilken upplösning som föredras). Dpi anges även som ppi (point per inch) numera..

Alltså, om du gör en 1000 x 1000 pixlar stor bild så kan du givetvis välja dpi efteråt. Skriver du ut denna bild med 72 dpi (skärmens dpi) så blir den 35,2 cm bred och hög.
Anledningen till att man väljer 300dpi är just att tryckerier hanterar detta vanligast (egentligen så är det inte dpi utan lpi (lines per inch) men det behöver vi glada amatörer inte bry oss om). Samma bild blir bara 8,4cm i storlek på en skrivare om vi skriver in 300dpi för bilden i exempelvis Photoshop. En tumregel är: Om tryckeriet kan trycka i 150LPI så ska din bild vara 300DPI (det dubbla alltså).

Så det du måste göra är att fråga dig vad dom ska användas till (tryck?) och hur stora dom behöver vara. Räkna med att ett A4 stor bild o 300dpi tar upp ca 24Mb i minnet när du jobbar med den som en bitmap (lite beroende på program då förståss).

Här kan du räkna ut din bilds storlek baklänges:

www.cyberphoto.se/digital/dpi.xls
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-04, 17:26 #5
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Tack Robert! Nu känner jag att jag äntligen börjar ha rätt bra grepp på det där med pixelstorlek vs. upplösning och kan nog sätta igång på allvar.
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017