Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


"Tipsa en vän" -tjänst

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-06-02, 12:52 #1
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
Ni som använder en tjänst där besökarna fyller i en väns e-postadress och klickar på en knapp som sedan skickar ett tips om sidan till vännens mail, har detta gett några positiva resultat?

Sitter och funderar på om jag ska erbjuda en sådan tjänst eller om det kommer att ge mig mer trubbel än ett positiv marknadsföringsresultat. Risken finns att någon/några fyller i andras e-postadresser som de inte känner, spammar dem eller jävlas med kompisar. Vilket kan resultera till badwill för min sida och kanske en hel del arga mail i min brevlåda.

Någon som har några sådana erfarenheter om "tipsa en vän"-tjänst?

Är det värt att ha en sådan tjänst för att marknadsföra sig kontra risken för att några utnyttjar tjänsten negativt?
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-02, 13:43 #2
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Citat:
Originally posted by ric@Jun 2 2004, 12:52
Ni som använder en tjänst där besökarna fyller i en väns e-postadress och klickar på en knapp som sedan skickar ett tips om sidan till vännens mail, har detta gett några positiva resultat?

Sitter och funderar på om jag ska erbjuda en sådan tjänst eller om det kommer att ge mig mer trubbel än ett positiv marknadsföringsresultat. Risken finns att någon/några fyller i andras e-postadresser som de inte känner, spammar dem eller jävlas med kompisar. Vilket kan resultera till badwill för min sida och kanske en hel del arga mail i min brevlåda.

Någon som har några sådana erfarenheter om "tipsa en vän"-tjänst?

Är det värt att ha en sådan tjänst för att marknadsföra sig kontra risken för att några utnyttjar tjänsten negativt?
Det som illvilliga personer främst vill är att utnyttja din mailfunktion för att sända sina egna meddelanden. Om du gör så att du bara tar emot email adresser via ditt formulär så blir det antagligen inget "kul" att fippla med för dessa personer i annat fall än där man vill spamma någon annan oavsett med vilket meddelande som skickas.

Om du tar och lagrar på dig emailadresserna som det ska skickas till så kan du kolla så att 1 person aldrig får mer än 1 mail till sin adress... och då är det ju inte spam utan en rekomendation från "en vän". Sen kan du koda lite statistik där du länkar ihop nyregistrerade människors emailadresser med de som blev tipsade för att mäta resultat (om samma mailadress används då vill säga). Kanske inte säger sååå mycket men dock en användbar funktion som inte tar för mycket tid att slänga ihop.

Själv anser jag att det tar lite tid att koda, tar inte upp mycket plats på en site och om den inte används; tough luck men om den används så är det en bonus.

Underskatta aldrig Word of mouth som marknadsföringskanal! =)
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-02, 13:46 #3
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
Davids avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
Jag tycker det är en bra idé att göra det enkelt för folk att tala om för sina vänner var de hänger nånstans. Genom en tipsa en vän-funktion kan du också komponera ett bra e-mail som innehåller exakt det du vill folk ska veta om din sajt. 99% av mina nya besökare har hittat till sajten genom word of mouth men jag har inte gjort några undersökningar av hur många tipsmail som skickas ut eller hur många som mottagit ett mail sedermera blir medlemmar.
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-02, 14:30 #4
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Om du har en kommersiell hemsida du vill ha en tipsafunktion på så skall du inte ha med någon information om sidan eller typ "hälsningar från".

Ta bara med hemsidans adress. Du skulle kunna ha följande text t.ex.: "Hej!
Jag vill bara tipsa dig om en hemsida där du kan köpa krokodiler: http://krokodiler.se"

Se till att avsändande e-postadress är den som tipsar. Du skall inte ha med din egen e-postadress.

Så fårt du petar in ditt företagsnamn eller företages e-postadress som avsändare, då har du ett spam och kan bli anmäld. Det är viktigt att markera att det är tipsaren som aktiverar funktionen och att tipset bara ger en upplysning om hemsidans existens mer eller mindre. Ingen reklam för produkter eller tjänster i tipset.

De som hittade på nya lagen om spam hade nog aldrig tipsfunktioner i tanken, så än så länge så är tipsfunktioner en liten grå zon på juridikens område.

Jag har talat med konsumentverket och jordbruksdepartementet om detta, så om ni följer mina råd ovan så lär ni nog slippa skaka galler.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-02, 14:53 #5
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
Davids avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
Citat:
Originally posted by guran@Jun 2 2004, 14:30
jordbruksdepartementet
:blink:
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-02, 14:58 #6
Christian Christian är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 208
Christian Christian är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 208
Internetkablarna som vi brukar är ju nedgrävda i jorden, det vet ju varenda människa, ergo, jord-bruk. Hepp!
Christian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-02, 15:10 #7
Ludvig Ludvig är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 161
Ludvig Ludvig är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 161
*mouhaha*
Ludvig är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-02, 18:08 #8
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
Tack för tipsen!

Tjänsten är redan utvecklad, men om jag ska använda mig av den så måste jag bygga om den rätt mycket nu för undvika trubbel. Tål att tänka på.
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017