Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Gjorde om sida från php till Ruby on Rails

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-10-23, 17:33 #1
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Standard Gjorde om sida från php till Ruby on Rails

Hej,

Jag har precis genomfört ett projekt modell större där jag gjorde om en sida från php till Ruby on Rails. Projektet var i princip mitt första och tog ganska lång tid.

Det är ganska många som varit nyfikna på varför osv så jag tänkte att det kanske kunde vara passande med en tråd om mina erfarenheter.

Det bör påpekas att jag jobbat med php i fem år men aldrig använt ett ramverk så eventuella jämförelser är lite haltande. Därtill har jag bara jobbat med rails i 6 mån nu men har gått djupare in i det än jag någonsin gjort med php. Jag är en medelgod programmerare som gärna "klipper och klistrar".

Först och främst. Anledningarna till att jag valde att göra om sidan (som var fullt fungerande) till Rails var att jag blev övertygad om en Rails-frälst vän att prova. Att jag sedan bestämde mig berodde på:

- Att jag kunde få ut mycket mer av sidan. Bättre funktionalitet etc. Jag kände helt enkelt att jag kunde göra mer med Rails.
- Gems - de olika sorters plugin som finns till Rails gör att man slipper programmera en massa saker.
- Programmeringsspråket i sig är riktigt elegant. En kommando rad kan liksom bara läggas på, tex Time.now.to_date + 4.days = dagens datum + 4 dagar.
- Strukturen - Ruby är ju själva programmeringsspråket och Rails ramverket. Detta gör det lätt att veta var man ska sätta saker. Koden blir mycket lättare att hålla koll på.