Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Flash vs. traditionellt

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-05-14, 14:40 #1
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Ponera att vi har en sajt där användarna fyller i en hel del formulär. Hur skulle ni som användare och utvecklare se på fördelar och nackdelar när det gäller snygga flash-applikationer kontra traditionella formulär (hur de än må se ut)?

Personligen avskyr jag flash till 99% men jag är ju kanske inte någon genomsnittlig internetanvändare. Visst kan det ibland se bra ut till en början men besöker man en sida ofta så blir det alltmer irriterande för var gång.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-14, 15:29 #2
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Personligen föredrar jag vanlig (x)HTML-formulär då jag känner mig trygg i tabbande och standardutseende och användandet av lablar m m.
Dessutom får det snabbare att utveckla / ändra än i flash, antar jag.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-14, 16:11 #3
rsp rsp är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 51
rsp rsp är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 51
Själv skulle jag nog köra på standard (x)HMTL-formulär som ovanstående talare. Går ju faktiskt att fräsha upp dem en hel del via CSS.
rsp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-14, 16:12 #4
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
Det beror väldigt mycket på hur det är implementerat.
Jag tycker verkligen det är smidigt med t.ex. validering innan man submittar och då är det Flash eller JS som gäller.
Är det t.ex. uppladdningsformulär så kan det vara fint med en "progress bar" och i vissa fall t.ex. kunna stuva om ordning på uppladdade filer.
Man bör dock se till att man inte avviker för mycket från standard HTML beteende i onödan.

Krävs det ingen speciellt avancerad funktionalitet kan man ju göra snygga formulär med CSS också.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-14, 16:44 #5
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Skulle definitivt använda (X)HTML och CSS. Har ju fördelarna att fungera i alla webbläsare nu och i framtiden (även om det krävs lite kunskap och ansträngning att få det att se riktigt bra ut). Flash kan irritera och förvirra användare eftersom det inte fungerar som man vant sig vid. Satsa på vanliga formulär med fieldset, legend och label för att få till det snyggt och översiktligt.
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-14, 21:51 #6
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
tillägg: det framgick inte att jag brukar ( och gillar att) använda CSS i formulär
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-14, 22:46 #7
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
Citat:
Originally posted by martine@May 14 2008, 16:44
Har ju fördelarna att fungera i alla webbläsare nu och i framtiden (även om det krävs lite kunskap och ansträngning att få det att se riktigt bra ut).
Just att resultatet är samma i alla webbläsare brukar väl snarare anses vara en av fördelarna med Flash?
Jag har i.a.f. aldrig haft problem med att Flash inte är identiskt på alla webläsare, inklusive riktigt gamla versioner eller då det dyker upp nya.
Jag kan tyvärr interiktigt säga detsamma om HTML/CSS.
Kan du utveckla lite vad du baserar ditt påstående på?
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-14, 23:14 #8
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
Flash och formulärer passar inte ihop över huvudtaget.

Jag har personligen observerat när mamma svurit över Flash sidor för att de är så jobbiga att navigera i m.m.
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-14, 23:23 #9
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Citat:
Originally posted by blixtsystems@May 14 2008, 22:46
Just att resultatet är samma i alla webbläsare brukar väl snarare anses vara en av fördelarna med Flash?
Jag har i.a.f. aldrig haft problem med att Flash inte är identiskt på alla webläsare, inklusive riktigt gamla versioner eller då det dyker upp nya.Jag kan tyvärr interiktigt säga detsamma om HTML/CSS.
Kan du utveckla lite vad du baserar ditt påstående på?
Om du läser lite noggrannare så inser du att jag skrev fungerar och inte "ser identiskt ut".

Funktionaliteten i formulär är väldigt lik operativsystemet vilket gör att användare "känner sig hemma" - och det viktigaste är väl att det fungerar som man förväntar sig. Så blir det inte alltid med Flash. Jag skulle exempelvis aldrig komma på idén att göra en webshop i Flash bara för att det ska se pixelexakt ut.

Med dagens webbläsare kan man utan vidare få formulär att se snygga ut och de fungerar med alla nu existerande webbläsare även om det inte alltid ser pixelexakt likadant ut - funktionaliteten i ett formulär är viktigare än utseende, det är min poäng och jag skulle nog tro att de flesta surfare håller med mig.

Det är dessutom enklare, enligt min åsikt, att skapa och underhålla formulär än Flash. I undantagsfall kan det förstås finnas anledningar. Men om man blandar HTML och Flash på en sida (för annat än reklam) så får du ett extra lager av komplexitet när du ska ändra bakomliggande innehåll genom cms, integrera med databaser, xml etc - dels sidan i html och dels Flash-elementen på sidan.

Vad det gäller det exakta utseendet i Flash så undrar jag om du har så rätt i att det alltid ser så exakt ut. Vad jag vet så stöder exempelvis inte iPhone, webbuppläsare (för synskadade) och det finns äldre och ovanligare webbläsare och system som kan sakna en installerad aktuell (obs, jag menar här inte senaste) version av Flashplayer.

Vad händer med och hur fungerar textförstoring om delar av sidan är Flash-baserade? Hur bra fungerar det med Flash(reklam)-blockerande plugins? Hur kan du veta att det är så självklart att Flash kommer vara förinstallerat i webbläsare om några år? (Se exempelvis även på Java som har så mycket funktionalitet och var så självklart på webben i alla möjliga sammanhang tidigare - nu väljer man enklare lösningar eftersom de finns.)

Formulär är så pass väletablerat, enkelt och välfunktionerande att det enligt min åsikt inte finns någon anledning att gå omvägen genom Flash bara för att enkelt få till ett pixelexakt formulär. Med dagens css kan man dessutom få till det riktigt snyggt.

Hoppas detta utvecklade argument är nog för att stilla din nyfikenhet och motivera mitt ställningstagande - i slutändan är det självfallet ditt val vad du väljer.
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-15, 01:19 #10
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
Nu sade jag inte "ser identiskt ut" utan jag tänkte både på funktionalitet och utseende men ser att jag uttryckte mig lite otydligt.

Som jag sade från början ser jag ingen anledning att använda Flash för ett formulär om det inte tillför något och jag håller helt och hållet med om att det är en dum idé om enda anledningen att få till en pixel exakt design.

Förvisso kan man ju emulera beteendet från ett HTML-formulär, och det bör man också i grunden göra. Formuläret "blir" inte på ett visst sätt för att du använder Flash utan det har du kontroll på själv.
Men ibland kan man vilja lägga på funktionalitet som gör det mer användarvänligt.
Alternativen är då Javascript eller Flash...och då är det svårt att säga att en JS/HTML lösning är det som tillförlitligast resultat över olika webbläsare.

Oavsett om man använder det ena eller det andra så bör man dock självfallet ha en HTML version att falla tillbaka på.
Flash ser identiskt ut i alla webbläsare som ha stöd för det, inte heller HTML formulär ser likadana ut i skärmläsare
Dock så kan man strunta lite i hur det ser ut för ett par procent av användare så länge det fungerar för alla.
Poängen är att man inte behöver testa mängder med webbläsare för att försäkra sig om vad det blir för resultat.
Det gör också att det blir vanligtvis snabbare att utveckla än om man skall göra en likvärdig lösning med JS, HTML och CSS.

Visst finns det vanliga användare som irriterar sig på formulär i Flash, men det finns vansinnigt många dåliga HTML formulär också.
Jag undrar lite om KarlRoos mamma aldrig irriterat sig på en dåligt designad HTML sida.
Det är fortfarande inte ovanligt att man ser formulär där man måste fylla i en massa uppgifter om igen för att t.ex. användarnamnet var taget eller sidan måste laddas om för att populera en dropdown i en undermeny.
Jag tycker det är irriterande och skulle gärna sett att de hade haft en smidigare lösning för mig som har både JS och Flash aktivt.
Det är betydligt smidigare att göra den typen av lösningar med Flash i min mening, men tillgängligheten blir ungefär densamma med JS och slutresultatet kommer inte skilja sig nämnvärt för användaren, så oftast kan man välja den teknik man helst jobbar med.
Men att lägga på funktionalitet utöver vad som är möjligt med HTML skall man inte undvika om det gör att resultatet blir mer användarvänligt för de med stöd för tekniker som kan möjliggöra det.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017