Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Top of the line - Designers / Webbyrårer

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-08-08, 16:50 #1
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Det är nog svårt att dra en gräns vad som är "Top of the line" och vad som inte är det. Men det hade varit kul med en tråd som tar upp de absolut bästa webbdesigners / webbyrårer ur ett grafik-perspektiv. Vem är ledande på fronten och vem kan man vända sig till om man vill ha det där absolut bästa och är beredd att betala för det.

Jag tänker börja med den ryska webbyrån som alltid får mig att häpnas. Det visar också lite på vilken nivå jag vill att denna tråden lägger sig på. För att nämnas här krävs något extra...

Flash-sida
Portfolio (HTML) - Webbdesign - Klicka på ikonen och sedan på bilden till höger för att få se det verkliga verket
Galleri (HTML) - Photoshop/3D-gallery

Kostnad?
Jag har aldrig använt mig av dem och jag är tveksam till om de jobbar utanför Ryssland över huvudtaget. Men jag vill minnas (vilket kan vara fel) att deras Abyss-design kostade 14.000 EUR och det var nu några år sedan.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-08, 23:27 #2
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
Smaken är som baken - delad Snygg sida den the abyss men tja, det passar ju inte till allt precis.. Ett företag som är ute efter en funktionell sida lär inte tycka en sådan design är speciellt snygg
taz76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-09, 00:27 #3
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Citat:
Originally posted by taz76@Aug 8 2009, 22:27
Smaken är som baken - delad Snygg sida den the abyss men tja, det passar ju inte till allt precis.. Ett företag som är ute efter en funktionell sida lär inte tycka en sådan design är speciellt snygg
Passar perfekt till det och går du igenom deras portfolio så hittar du mer "vanliga" designer också. De kan sina saker i alla fall...
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-09, 00:29 #4
Jawns avatar
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 986
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jawns avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 986
Ja de är ju inte kassa direkt http://www.pirogov.ru/image/works/021_big.jpg

http://pirogov.ru/1/asteri_talasso.jpg
Jawn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-09, 14:40 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Samtliga tre sidor du räknade upp är ju diskvalificerade by default eftersom deras webbsidor dels är upbyggda med flash dels helt saknar användbarhet för användaren.

Dessutom var sidorna riktigt sega att ladda i webbläsaren.

Vid grafisk design av webbsidor är det viktigt att fokusera på vad som tillför användbarhet till användaren, inte att de ska använda alla möjliga grafiska tekniker som står till buds i designverktygen.

De uppräknade sidorna bryter mot flera grundläggande designprinciper:

- Svårläst text
- Svårbegripliga ikoner (helt obegripligt om du frågar mig)
- "Obekväma" färgkombinationer som tröttar ut ögonen
.
.
.

Grundläggande principer för den grafiska designen är att den ska underlätta användbarheten för användaren så webbplatsen blir helt intuitiv att använda och känns vilsam för ögonen.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-09, 15:50 #6
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Nu tror inte jag att vi riktigt kan bedöma huruvida sidorna är segladdade då de hostas i Ryssland (även om de gick snabbt att ladda för mig) samt om texten är lättläst - eller är jag den enda som inte kan ryska?

Jag tyckte det var några helt enormt snygga sidor som visar att de har mer rutin än att bara göra standardtemplates med två kolumner och en web 2.0-logga.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-10, 00:54 #7
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Jag vet inte, jag. Rent konstnärligt är exemplen riktigt imponerande men till 99% av alla webbplatser så är ju designen relativt värdelös. Till spel passar de alldeles utmärkt men i övrigt är de nog inte mycket att ha.

Användarvänlighet är oerhört viktigt som Conny mycket riktigt påpekade men glöms tyvärr ofta bort, både av designers och utvecklare. Det brukar skanderas att webben är till för alla men i praktiken så är det inte alltid på det viset.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-10, 01:18 #8
Althalos Althalos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 282
Althalos Althalos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 282
Är av exakt samma åsikt som ConnyWesth. Jag kan bara hålla med om att det är bra grafiker, inte webdesigners. Kan ta med ett exempel... jag gillar Twitters design. Den är inte jättegrafiskt avancerad, men jag gillar den. Han som designade den, Vitor Lourenco, har följande personliga hemsida: http://vlourenco.com/

Det är också en bra design, inte avancerad, men ändå snygg. Men om vi ska prata bra webbdesignbyråer så tkr jag är Viget Labs är rätt grymma. Det lyckas alltid hitta rätta känsla till den typ av hemsida de försöker göra. Deras portfolio är här:
http://www.viget.com/work
Althalos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-10, 03:11 #9
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Citat:
Originally posted by FredrikMH@Aug 8 2009, 15:50
Men det hade varit kul med en tråd som tar upp de absolut bästa webbdesigners / webbyrårer ur ett grafik-perspektiv. Vem är ledande på fronten och vem kan man vända sig till om man vill ha det där absolut bästa och är beredd att betala för det.
Jag håller med om att allt krims-krams som ni tar upp är viktigt och ingår i en designers arbete. Men nu handlade tråden inte om HTML/Flash, typsnitt etc. Det handlar heller inte om vad som är bäst för besökarna/användarna. Så fortsatt diskusion kring det kan föras i en seperat tråd...

Exempel på designer de gjort som inte är överdriva, men som ändå visar deras talanger i Grafik:
http://www.pirogov.ru/image/works/030_big.jpg
http://www.pirogov.ru/image/works/Matras_1000.jpg

De är väldigt duktiga på det de gör, ni vet vad det är jag eftersöker så försök hålla topic på era posts till det.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-10, 04:04 #10
Alan Alan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 72
Alan Alan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 72
Citat:
Originally posted by Althalos@Aug 10 2009, 01:18
Är av exakt samma åsikt som ConnyWesth. Jag kan bara hålla med om att det är bra grafiker, inte webdesigners. Kan ta med ett exempel... jag gillar Twitters design. Den är inte jättegrafiskt avancerad, men jag gillar den. Han som designade den, Vitor Lourenco, har följande personliga hemsida: http://vlourenco.com/
Det är också en bra design, inte avancerad, men ändå snygg. Men om vi ska prata bra webbdesignbyråer så tkr jag är Viget Labs är rätt grymma. Det lyckas alltid hitta rätta känsla till den typ av hemsida de försöker göra. Deras portfolio är här:
http://www.viget.com/work
Fantastiska designer det där!

Håller med om att designer inte bara ska va vara fina, utan de måste fungera. Själv tycker jag att det ska vara "harmoniskt", det ska vara: enkelt, tydligt, bra färgsatt och en tydlig struktur på hela webbplatsen.
Alan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017