Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Det trökigaste jag vet

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-19, 16:16 #1
ledstrom ledstrom är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 84
ledstrom ledstrom är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 84
Hej!

Det absolut trökigaste jag vet är att göra INSERT och SELECT frågor för att sedan göra om det till Objekt. Nu har jag löst det genom att använda mig utav Reflection i mitt datalager och på det sättet kan jag sätta in hela objekt direkt in i databasen, ett exempel är på hur jag gör en INSERT är:

Kod:
SQLWrapper.ExecuteInsertObject(Me, "products")
På det här sättet slipper jag gå igenom alla variablar och mappa dom till rätt kolumer. Den där raden gör helt enkelt allt åt mig, den skriver en korrekt SQL INSERT med rätt värdetyper utifrån den angivna objektet och använder parameter insättning. Själva reflection historien är givetviss cachad i applikationen så det går undan må ni tro.

Sen har jag en motsvarande funktion för att göra om en DataReader till ett objekt, ett exempel ser ut så här:

Citat:
MyProduct = SQLWrapper.ReaderToType(Of Products)(DataReader)
Det som har varit det trökigaste jag vet är nu helt elminerat givetviss så har jag hittat andra saker som är skit trökiga, nämligen, göra formulär där data ska sättas in. Hur löser ni det...?

Om vi har ett formulär för att registera sig så ska man göra en textruta för Användarnamn, Förnamn, Efternamn osv, det är juh verkligen jätte trökigt.

Eftersom jag självklart har ett "Person" objekt här så måste jag sedan skriva massa trökig kod
Dim Person As New Persons
Person.Fornamn = tbFornman.Text
Person.Efternamn = tbEfternamn.Text
Person.Save() <-- Här har jag dock nytta utav mitt datalager som gör en korrekt INSERT så där behöver jag inte skriva någon SQL kod


Det som vore min dröm är att man bara designade ett objekt med antal variablar utav diverse och typer, sedan fick man ut färdiga formulär med textrutor och checkbox beroende på datatyp. Samt att textboxarna, checkboxarna ska vara kopplade till rätt egenskap till det underliggande objektet.

Jag tror jag kommer lösa det genom att göra någon typ utav parser som går igenom källkoden för ett objektet och sedan tar reda på vilka variablar ska kunna ha input, så att det kommer en Checkbox när värdet är Boolean osv.

Parsen ska sedan ge ut ren HTML enligt ett mallupplägg så man kan styra design tex:
<tr>
<td>Fyll i ditt %variabelnamn</td>
<td>%kontroll</td>
<tr/>

Vilket ska ge

<tr>
<td>Fyll i ditt Förnamn</td>
<td><asp:Textbox id="tbFornamn" runat="Server"></td>
<tr/>

Samt ska en tillhörande funktion för att koppla samman formuläret till ett objekt också komma ut. Då anser jag att man kan syssla med programmering och hoppa över det trökigaste jag vet.

Hur gör ni?
ledstrom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
 


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017