Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Dibs just nu

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-10-24, 19:59 #1
TiKei TiKei är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 7
TiKei TiKei är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 7
Tack för infon om driftstatus på danska sidan, letade efter något på den svenska men hittade inget...
Har en enorm mängd kunder idag som har försökt betala med kort, bara en bråkdel av dem har valt annat betalsätt :-(

Varför strular alltid DIBS just vid lönedags, förresten? Det är inte första gången....
TiKei är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-24, 20:28 #2
Krokodox Krokodox är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 21
Krokodox Krokodox är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av TiKei Visa inlägg
Tack för infon om driftstatus på danska sidan, letade efter något på den svenska men hittade inget...
Har en enorm mängd kunder idag som har försökt betala med kort, bara en bråkdel av dem har valt annat betalsätt :-(

Varför strular alltid DIBS just vid lönedags, förresten? Det är inte första gången....

Mycket bra fråga! Även vi har märkt samma sak, månad efter månad. Vi har tagit upp det med dom men det verkar som om DiBS bara består av säljfolk och inga tekniker


Vi har också märkt samma sak, folk har inte kunnat betala på hela dagen och det är inte många som valt annat betalningssätt.

Synd att man ska vara så beroende av amatörer som DiBS...

Senast redigerad av Krokodox den 2009-10-24 klockan 20:29 Anledning: Stavfel
Krokodox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-24, 21:04 #3
Krokodox Krokodox är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 21
Krokodox Krokodox är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 21
Har nu fått låna detta konto för att skriva då mitt konto väntar på att bli okejat av WN...

På frågan varför Dibs alltid strular vid lön och ett tag efter samt kring barnbidrag (20:e) så är det ganska enkelt att gissa sej till... Många transaktioner och deras system mäktar inte med....

MEN det är faktiskt inte därför de strular kring den 20:e och kringa 25 till 29:e varje månad... De lägger *alltid* sina uppdateringar och förändringar av systemet kring detta datum. Jag har på ett mycket bestämt sätt först för ett år sedan och sedan upprepade gånger efter det påtalat den totala idiotin med detta beteende och de lovade bot och bättring då de talade om att många önskat samma sak... Har så skett? Svar nej...

De la denna månad en uppdatering den 19:e dvs. dagen före barnbidrag och hur mår systemet just nu? Nere i vanlig och trogen DiBs stil... Och se nedan så har de självklart en till dagen efter lön för de som har lön den 25:e

Due to planned maintenance, DIBS reports that the system will not be available between:
26/10/2009 02:00 and 26/10/2009 06:00

Dessa smartskaft lägger också sina uppdateringar strax före en helg så att vi som inte väljer att BETALA för att få felanmäla (shyst system, du måste betala för att tala om att DE har fel) inte kan nå någon.

Dock kan man alltis skicka "elaka" sms till VD'n och tala om vad man tycker
Eric Wallin, VD DIBS Payment Services, Telefon: 070 329 77 74

// Emma +- alla mina stavfel

P.s Jag har logg över all deras nertid sedan 2008 så det där med lönetid och barnbidragstid stämmer till 100%och JA vi håller på och byter bort DiBs (kollar bla. Svea ekonomi som har flera bra lösningar) vilket man borde gjort för flera år sedan. Deras nuvarande stul började föresten redan den 29/9 och har pågått till och från ända tills det tog tvärstopp.

Senast redigerad av Krokodox den 2009-10-24 klockan 21:08
Krokodox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-24, 21:34 #4
Riverboy Riverboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 106
Riverboy Riverboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 106
Dött sedan strax före 0900 för mig, alltså över 12h downtime, företaget jag jobbar på har förlorar 15-20k i vinst då det skulle bli en bra lördag, till dibs började att strula.

Nu har jag tappat förtroendet totalt för dibs, vad finns det för andra bra alternativ?
Kör prenium med 1,20 kr per transaktion. Man få väl skylla sig själv om man väljer en dansk leverantör.. :-) kan hända mycket på vägen dit......

Som sagt inte första gången denna månaden:

Måndaf 12/10 Ett par timmar på eftermiddagen
Fredag 30/9 1500-2200

Senast redigerad av Riverboy den 2009-10-24 klockan 21:36
Riverboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-24, 22:48 #5
Krokodox Krokodox är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 21
Krokodox Krokodox är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av Riverboy Visa inlägg
Dött sedan strax före 0900 för mig, alltså över 12h downtime, företaget jag jobbar på har förlorar 15-20k i vinst då det skulle bli en bra lördag, till dibs började att strula.

Nu har jag tappat förtroendet totalt för dibs, vad finns det för andra bra alternativ?
Kör prenium med 1,20 kr per transaktion. Man få väl skylla sig själv om man väljer en dansk leverantör.. :-) kan hända mycket på vägen dit......

Som sagt inte första gången denna månaden:

Måndaf 12/10 Ett par timmar på eftermiddagen
Fredag 30/9 1500-2200

Vi är i liknande sits vad gäller förväntad inkomst under denna lönehelg och även våra transaktionskostnader är i samma liga. Hojta till om du hittar alternativ (jag gör likaså) för på måndag påbörjar vi arbetet med att leta ersättare till DiBS. Jag har fått nog av lurendrejare.
Krokodox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-24, 23:46 #6
Krokodox Krokodox är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 21
Krokodox Krokodox är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 21
Sen 23:10 påstår DiBS att dom är uppe igen. F*n trot. Deras adminsida går iaf inte att nå.
Krokodox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-25, 08:53 #7
Krokodox Krokodox är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 21
Krokodox Krokodox är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 21
Lånar detta konto igen (nån som vet hur lång tid det tar innan ens medlemskap här blir aktivt på så vis att man kan skriva här?)

Iom att det är strul varje månad fler gånger så har vi under 2009 gått från c:a 1200 transaktioner per månad via kort till en halvering så det nu ligger på under 600. Det har självklart inte skett över en natt utan för varje strul så har vi tappat kunder som normalt gör köp via kort.

Vi har nu "tur" som har fler betalningsalternativ men säkert vet alla här att en kund som är på väg att göra sitt köp, får strul, blir irriterad och så är risken överhängande att han/hon bara stänger allt och går där ifrån...

Det är inte att anse som ett bra betalsystem när det är livsfarligt att enbart ha ett betalningssätt dvs. en leverantör av flera lösningar (DiBs erbjuder ju helhetslösningar)... utan du måste gardera dej med fler som är helt oberoende av DiBs vilket medför merkosnader då du får avgifter från flera håll.

// Emma

Senast redigerad av Krokodox den 2009-10-25 klockan 08:55 Anledning: Skriver fort men fel...
Krokodox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-25, 09:36 #8
Riverboy Riverboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 106
Riverboy Riverboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 106
Har inte sammanställt skadan men tror vi tappade cirka 700 transaktioner igår.
Tyvärr är vi för beroende av snabba betalsätt, så faktura fungerar bara för de som är ute i god tid.

Funderar på att köra med två konokortsleverantörer men det ger dubbla fasta kostnader, och så måste man på någon automatisk sätt kunna skifta vid problem.
Men det är väl ingen som tillhanda håller betalning status via webbservice eller dylikt, tror att alla mörkar, ingen vill vara ärlig.



Skriver om dibs tidigare problem.
http://www.realtid.se/ArticlePages/2...tid431.dbp.asp
Riverboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-25, 10:53 #9
Krokodox Krokodox är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 21
Krokodox Krokodox är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 21
(Lånar igen...)

Riverboy, det bästa är om man kan hitta någon till som enbart har en transaktionskostnad och ingen fast avg. Jag håller just nu på att kollar med Svea ekonomi för att se deras kostnad samt uptime (de känns betydligt seriösar än DiBs) En extra fördel med Svea är också att man kan ha fakturalösningar, telefonbetalning, delbetalning etc.

Någon automatisk lösning vid strul vill man självklart ha men jag gissar att man hamnar på manuell ändrig iaf... i och med att det inte alltid är så lätt att se när DiBs inte funkar om man väntar på driftbesked från dom... Hos oss säger kunderna oftast till i samma minut som stoppet börjar medans besked från Dibs om att det är stopp kan ta flera timmar och i värsta fall en hel dag...

Svea verkar heller inte ta extra betalt för felanmälan och kontakt vilket DiBs gör (har extremt svårt att köpa just det med DiBs då hela det konceptet är vansinnigt "ni har fel och vi som drabbas får betala er för att tala om det samt för besked om status på åtgärderna")

Svea:
http://www.sveawebpay.se/default.asp?page=kort

Någon som har erfarenhet av Svea ekonomi?

// Emma
Krokodox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-25, 12:34 #10
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Trist att höra att ni har problem. Använder själv Samport och det är mycket driftstopp där med. Jag har även lagt till Payson i samma nätbutik för direktbankbetalningar, de har inga månadsavgifter och är enkelt att implementera. Blir det ett längre driftstopp kan man enkelt även aktivera Payson kreditkort och så avaktiverar man den andra tills det fungerar igen. Men det är ju en manuell åtgärd så det är inte helt optimalt. Har fått offert från Auriga som jag kommer gå över till då de verkar kunna sitt jobb och priserna är helt ok och förhandlingsbara.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017