Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur mycket belastar RSS-feeds?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-11-10, 11:49 #1
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
Ni som erbjuder RSS-feeds och har många prenumeranter, hur mycket belastar nedladdningarna av RSS-feedsen servern? Även, hur mycket trafik drar tjänsten?

Ett fiktivt trafikexempel:

Låt oss säga att man har en stor mängd olika feeds som man erbjuder. Varje prenumerant laddar hem i medel ca 3 feeds. RSS-läsaren efterfrågar var femte minut. Varje feed är ungefär ca 1KB stor.

288 gånger per dag * 1KB * 3 feeds = ~0.84 MB / användare om dagen = ~25.3 MB / månad

Har du 1000 prenumeranter blir det ca 24.7 GB i månaden. Vilket kan låta rätt mycket för en tjänst där besökaren inte egentligen behöver besöka själva webbplatsen.
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-10, 12:19 #2
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
25gb för 1000 prenumeranter är väl ingenting.. det är ju kanske 25:- vilket du tjänar in om varje prenumerant besöker din sida typ en gång i månaden tack vare feedsen. Och det är ju bara en pytteliten del av alla tänkbara positiva effekter du kan få av feeds.

Tänk om 0.5% av dina users använder feedsen på webbsidor, då får du massa inlänkar.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-10, 12:41 #3
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
Det beror på vad feedsen innehåller. Låt oss säga att feedsen används för information som uppdateras väldigt sällan för att användare ska slippa gå in på sidan för att se om något uppdaterats.

Låt oss säga att informationen endast uppdateras ca en gång per månad. Att då ha 8 640 000 efterfrågningar av den RSS-feeden där användarna bara blir påminda av sidan en gång kan vara rätt kostsamt. Sen kan 1000 prenumeranter lätt växa.
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-10, 13:16 #4
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 526
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 526
För det första så har jag ännu inte stött på någon rss-läsare som är så aggressiv att den plockar informationen var femtonde minut. 60-90 minuter är standard.

För det andra så är det praxis att bara plocka ner RSS-strömmen om last-modifed indikerar att filen har uppdaterats.

För det tredje, om du inte har råd att betala för banbredden för några RSS-filer så gör du något helt jävla fel.
kers är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-10, 13:27 #5
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
Citat:
Originally posted by kers@Nov 10 2006, 13:16
För det tredje, om du inte har råd att betala för banbredden för några RSS-filer så gör du något helt jävla fel.
Några och några, i mitt fall gäller det ca 300 olika feeds.

Nu var det inte att ha råd som jag tänkte på utan antalet request av en tjänst där besökaren endast mer sällan blir påmind om själva webbtjänsten jämfört med antalet request en aktiv besökare gör på själva webbsidan.
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-10, 15:03 #6
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 526
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 526
(först så ber jag om ursäkt för häskheten i ovanstående inlägg, det måste ha varit ruggigt blodsockerfall eller så)

Ja, det låter kanske som att du inte använder RSS rätt och behöver se över din setup.

Vi har i vårt lilla nät ca 70 feeds som har ett tiotusental subscribers och kan se direkta kopplingar till sales (via trackingkoder) på ungefär lika många kronor per månad (cirka en krona per subcriber, inte per feed alltså . Men då är vi (som grazzy) i nyhetssvängen och har webben som marknadsföringskanal för en egen produkt.

Indirekta effekter som varumärkesbyggande och spridning är ju betydligt svårare att mäta och värdera - men för mig känns det soft att den där dryga hundralappen som feedarna kostar per månad (allt content finns ju redan och är inget som är primärt skapat för feedarna eller ens webben) ger en direkt mätbar avkastning på typ 15000%
kers är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-10, 15:22 #7
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 520
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 520
Citat:
RSS-läsaren efterfrågar var femte minut.
Nej, det gör inte en normal användare. Räkna med MAX en gång i timmen.
Oskar Lindgren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-10, 17:08 #8
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
Citat:
Originally posted by Oskar Lindgren@Nov 10 2006, 15:22
Citat:
RSS-läsaren efterfrågar var femte minut.
Nej, det gör inte en normal användare. Räkna med MAX en gång i timmen.
Det låter betydligt bättre.


Det var som sagt ett fiktivt exempel och jag kommer eventuellt införa ca 300 feeds vilket var anledningen till tråden.

Men det finns alternativ till RSS när en tjänst har som syfte att påminna besökare, dvs. e-post. Den belastning som läggs på servern sker då bara när något nytt finns att påminna om till skillnad från RSS som hela tiden belastar servern.
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-11, 00:22 #9
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Ja och sen skall man inte bortse från alla hrrm.. mindre begåvade som finns där ute. Jag har flera användare som roar sig med att delvis försöka kringgå min cache-mekanism genom att slänga på random-variabler som indata, jag har users som laddar rss varje gång en besökare kommer in på deras webbsida. Allt som oftast hamnar mina feeds i system som inte cachar ordentligt (hejhej superstart). Bästa exemplet var när volvo aero eller nåt sånt hade ett nytt javasystem som skulle visa nyheter i "realtid" och de tyckte det var en jättekul ide att ladda 5-7 feeds varannan sekund. Det var säkert skitnice på deras projektor men ... (och nej, de var inte ett dugg intresserade av att "betala" för tjänsten - de skulle ju bara använda det i tre dagar ändå.. ).
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-11, 14:04 #10
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Grazzy och andra; vilken statistik tar ni ut på RSS-prenumeranter? Kommer det med i vanliga statistikprogram som awstats eller måste man ha speciallösningar? Hur gör ni för att begränsa nedladdningar vid missbruk?
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017